مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: امروز در حوزه مشارکت های مردمی باید کارهای توسعه ای در بخش آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی انجام شود تا فرهنگ مشارکت را ترویج دهیم.

مهران سرپرست روز یکشنبه در نشست کمیته تخصصی مشارکت های اجتماعی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی افزود: سازمان های مردم نهاد مورد نیاز دولت است چون بخشی از وظایف ماموریتی دولت را سمن ها انجام می دهند.
وی تاکید کرد: نوع نگاه به سازمان های مردم نهاد در دستگاه های اجرایی باید اصلاح شود و نوع نگاه ما به سمن ها کاربردی باشد.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: بخشی از ماموریت دستگاه های اجرایی باید به مردم واگذار شود و سازمان های مردم نهاد کانون اساسی مشارکت هستند.
وی افزود: جوانان ما خوب و مسئولیت پذیر هستند اما نوع برخورد با جوانان باید متفاوت باشد و نمی توانیم با ادبیات مشترک با ۲۰ میلیون جوان ایرانی صحبت کنیم چون هر جوان در فرهنگ و سیستم مختلف رشد کرده و اگر جوانی مثل ما لباس نپوشید و خیلی با ما همفکر نبود به این معنا نیست که با آرمان های ما مشکل دارد.
سرپرست گفت: برای این که سازمان های مردم نهاد بتوانند کارکرد خوبی ارائه دهند باید تولید شبکه کنیم یعنی انرژی و منابع سمن ها به پشتوانه دستگاه های اجرایی در کنار هم قرار گیرد و از موازی کاری جلوگیری شود.
وی افزود: تقاضای ما از مسئولان مربوط این است که به حوزه جوانان توجه ویژه داشته باشند و امروز در سطح استان به این حوزه کمی بی توجهی شده است.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان در حوزه فضای مجازی قرار است چهار سمینار، ۲۰ کارگاه، چهار انیمیشن تولید و از چهار طرح خلاقانه حمایت کند.
وی گفت: امروز در حوزه جوانان ۳۰ سازمان مردم نهاد داریم و در سال چند میلیارد تومان به آنها در حوزه اجرای طرح ها، کمک های بلاعوض، اجرای سمینارها و غیره پول می دهیم.
وی افزود: طرح ملی جوان خلاق و ایران پیش رو متعلق به شرق کشور است که میزبانی این طرح را برعهده گرفتیم و کارآفرینان برتر کشور بهمن ماه به استان می آیند و چندین پنل آموزشی در یک سمینار بزرگ با حضور جوانان خلاق برگزار می شود.
سرپرست گفت: طرح کارآفرینی آنلاین را که یک طرح ملی مصوب وزارت ورزش و جوانان است، اعتبار آن را برای خراسان جنوبی گرفتیم و توسط یکی از سازمان های مردم نهاد استان رونمایی می شود.
وی افزود: در حوزه استارت آپ ها ۲۰۰ میلیون تومان پول داشتیم که همه آن را روی میز پارک علم و فناوری گذاشتیم و آمادگی داریم در حوزه های کارآفرینی در حد منابعی که در اختیار داریم با دستگاه های مربوط همکاری کنیم.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: دستگاه های اجرایی برای هر یک از کمیته های تخصصی مشارکت های اجتماعی یک نماینده انحصاری داشته و مجموعه الزامات، ماموریت ها و طرح های خود را در حوزه مشارکت اجتماعی با رویکرد حوزه جوانان به اداره کل ورزش و جوانان اعلام کنند.
وی اظهار داشت: باید بتوانیم بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت سمن های خراسان جنوبی داشته باشیم و براساس مصوبه ستاد ساماندهی امور جوانان استان در اختیار دستگاه های اجرایی قرار دهیم تا دستگاه های اجرایی برای انجام اموری که قابلیت برون سپاری دارد از این ظرفیت ها استفاده کنند.
سرپرست گفت: یکی از مشکلات اساسی ما توسعه فرهنگ سازمانی است و این نظام اداری که باید مطالبات را پاسخگو باشد یکی از مولفه های توسعه فرهنگی آن همگرایی و همپوشانی است.
وی بیان کرد: سیستم های اداری ما به دنبال تولید ابزار هستند و وقتی ابزار به عنوان یک محور تنظیم کارها مورد استفاده قرار گیرد و به تحقق اهداف کمک کند آن موقع کار رها می شود.
وی افزود: در حوزه وزارت ورزش و جوانان تلاش می کنیم امکاناتی را برای تحقق اهداف بسازیم و به همین دلیل سالن، استخر و امکانات سخت افزاری را ایجاد می کنیم و نهادهای نظارتی کشور در حوزه تحقق ابزار توجه کرده و کمتر به تحقق اهداف می پردازند، به همین دلیل در جامعه کارکرد دستگاه اجرایی به نتیجه نمی رسد.
سرپرست گفت: وقتی ابزار می خواهد در خدمت ماموریت دستگاه قرار گرفته و هدف را محقق کند آنجا از طرف سیستم نظارتی توجه کمتر است و برای تحقق اهداف که توسعه ورزش همگانی و ارتقای مشارکت آحاد جامعه به منظور توسعه سلامت اجتماعی و فردی است، دستگاه های نظارتی و مدیران ارشد سازمانی نگاه ویژه ای ندارند.
وی افزود: تکیه گاه غالب عملیات ها در خراسان جنوبی در حوزه های مختلف بر عهده دولت است چون سهم مشارکت بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری کافی نیست.
وی اظهار داشت: سهم خراسان جنوبی در تولید ناخالص ملی هم خیلی قابل توجه نیست و بر این اساس تکیه گاه بسیاری از حوزه های عملیاتی بر عهده دولت است و هر جا طرحی ایجاد می کنیم به اعتبار دولتی نگاه می شود و این موضوع هم آزاردهنده بوده و روند رشد را کند می کند.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: حضور بخش خصوصی بر مبنای سرمایه گذاری به نسبت در استان وجود دارد اما حجم این سرمایه گذاری با نیاز ما فاصله دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله