مشروح صبحت ها استاندار درجمع اعضای شورای شهر های استان

?استاندارخراسان جنوبی که صبح امروز در گردهمایی منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای استان سخن می گفت با بیان این مطلب، افزود: اگر شوراها درآمدی را مصوب و شهرداری ها از مردم اخذ می کنند متعلق به آن شهر و مردم آن شهر است و نباید با رای زنی مدیران و یا خویشاوندان برخی از افراد در جایی غیر از آن شهر و رفاه مردم آن هزینه شود، و دولت نیاز به کمک شهرداری ها ندارد و این دولت است که باید به شهرداری ها کمک کند و اگر به شهرداری ها کمک شود به مردم کمک شده است.

?به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، سید علی اکبر پرویزی، به اصلاحات مکرر قوانین شوراها طی سال های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: تمامی این اصلاحات به منظور ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم به انجام رسید، اما آنطور که انتظار می رفت شوراهای اسلامی چه در شهرها و چه در سطح روستاها به سمت اهداف پیش بینی شده حرکت نکردند.

?وی بابیان اینکه بخشی از این نقصان مربوط به عدم واگذاری امور از سوی دولت به شوراها است، افزود: بخش دیگری از این امر نیز به عدم جدیت شوراها در روستاها و شهرها به منظور انجام پروژه های عمرانی و نیز بر عهده گرفتن اقداماتی است که در حوزه دولت وجود دارد.

?مقام عالی دولت در استان، با بیان اینکه شوراهای اسلامی می توانند در تمامی حوزه های عمرانی ، آموزشی و خدماتی و بهداشتی اقدام کنند، افزود: شوراهای اسلامی باید از حوزه شهرداری ها خارج شده و به سمت اهدافی که در قوانین مربوطه پیش بینی شده بیش از پیش حرکت کنند.

?پرویزی، با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورهای دنیا رمز توسعه را واگذاری امور به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت شوراها می دانند ، تصریح کرد: مدیریت شهری و واگذاری امور به مردم ازمهمترین اقداماتی است که به منظور کاهش تصدی گری دولت به انجام می رسد؛ از این رو برای رسیدن به اهداف توسعه ای چاره ای جز واگذاری امور و کاهش تصدی گری دولتی وجود ندارد چرا که کار دولت بنگاه داری، باشگاه داری و… نیست.

?وی با بیان اینکه آماده واگذاری برخی پروژه های کوچک به دهیاری ها و شوراهای اسلامی خصوصاً در روستاها هستیم، افزود: در صورت اجرای این پروژه ها ، کمک ها و مساعدت های لازم نیز به آنها صورت خواهد گرفت.

?وی خاطر نشان ساخت: سیاست گذاری و راهبری کلان مدیریتی مهمترین وظیفه دولت است؛ از این رو با توجه به این امر و با عنایت به آیین نامه های واصله در این رابطه ، آماده واگذاری پروژه های دولتی با۸۰ درصد تحفیف به متقاضیان و فعالین بخش خصوصی هستیم.

?استاندار خراسان جنوبی، احاطه بر قوانین و مقررات را یکی از رموز موفقیت شوراها دانست و تصریح کرد: صداقت با مردم از دیگر موارد بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار داشته باشد و اگر طرح یا پروژه ای به نتیجه نمی رسد و یا اقدامی که مد نظر است به هر دلیل انجام شدنی نیست صادقانه با مردم درمیان گذاشته شود و مردم نیز همواره نشان داده اند که در کنار مسئولین بوده و آنان را همراهی خواهند کرد.

?پرویزی، اولویت بندی ضرورت ها و نیازهای شهری را از دیگر وظایف شوراها برشمرد و افزود: با توجه به محدودیت منابع و امکانات و نیز وسعت نیازمندی ها و کمبودهای موجود باید باتوجه به بودجه ای که تصویب شده و درآمدهای پیش بینی شده اولویت های شهری و نیازمندی های موجود احصاء و بر اساس آنها اقدامات برنامه ریزی و به نتیجه برسد.

?وی تعامل با مدیران را هنر شوراهای اسلامی دانست و تصریح کرد: تمامی مدیران ملزم به همکاری با شوراهای اسلامی هستند اما نوع تعامل با آنها می تواند در این همکاری و همراهی بسیار موثر بوده و آن را بطور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد.

?مقام عالی دولت دراستان، با بیان اینکه شهرداران از شوراها جدا نیستند ،افزود: در انتخاب شهردار دقت لازم را داشته باشید چرا که شهردار علاوه بر آشنایی با مناسبات اداری باید دارای تعامل قوی با مدیران شهرستانی و استانی بوده و پاک دست ، صادق و توانمند باشد و بتواند از امکانات و منابع شهری بهترین استفاده را در خدمت رسانی به مردم داشته باشد.

?پرویزی، ضمن تاکید بر سکونت اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها در محل خدمتی خود، افزود: شوراهای اسلامی دارای سه وظیفه مهم هستند که شامل انتخاب شهردار، پیشبرد برنامه ها و تصویب بودجه شهرداری و نظارت بر حسن هزینه کرد این اعتبارات و درآمدهای پیش بینی شده است.

پرویزی، با بیان اینکه مسیرهای جدید درآمدی را شناسایی کنیدتا فشار کمتری به مردم وارد شود، افزود: در تغییر کاربری ها و بازگشایی معابر اگر قرار است امتیازی در نظر گرفته شود باید تمامی کسانی که در مسیر این تغییرات قرار دارند از امتیازات مربوطه برخوردار شوند.

?وی با بیان اینکه به هیچ وجه به شوراها اجازه نخواهیم داد که به خاطر خوشامد برخی افراد ، زمین و یا امتیاز خاصی را اعطا و یا واگذار کنند، افزود: همه باید تلاش کنیم تا شهرداری ها تقویت شوند و نگاه دولت نیز تقویت شهرداری ها و کمک به آنها است نه اینکه درآمدی که با مشارکت و مساعدت تک تک آحاد آن شهر به دست آمده با یک مصوبه از سوی شوراها به اشخاص حقیقی و حقوقی خاصی اهداء شود.

?وی شفافیت در حوزه های مالی خصوصاً در شوراهای اسلامی را مورد تاکید قرار داد و افزود: بودجه سالانه شوراها سالانه دو نوبت باید به اطلاع مردم عزیز رسانده شود.

?مقام عالی دولت در استان، با بیان اینکه شوراهای اسلامی در عزل و نصب مدیران شهرداری دخالت نکنند افزود: شهردار باید اختیار داشته باشد تا تیم کاری خودرا خودش انتخاب کند تا بتواند درقبال عملکردی که دارد پاسخگو باشد.

?پرویزی، ایجادشور و نشاط اجتماعی را از دیگر امور مهم در حوزه شوراها و شهرداری ها دانست و تصریح کرد: باید بگونه ای اقدام کنید تا از مددکاری خارج شده و با دریافت تسهیلات مناسبی که در زمینه اشتغال های خرد و خانگی پیش بینی شده در راستای ایجاد کارگاه های کوچک و ایجاد اشتغال پایدار اقدام لازم صورت گیرد.

?این گزارش حاکیست، در این گردهمایی تنی چند از منتخبین مردم در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای استان به ارائه نقطه نظرات، دیدگاه ها و پیشنهادات کاری خود در حوزه های مختلف کاری پرداختند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله