ویژگی موسیقی جنوب خراسان حرکات ریتمیک و نمایشی است و موسیقی در این منطقه به ویژه در شهرستان بیرجند از سابقه‌ای طولانی برخوردار است موسیقی فولکلوری که ریشه در آیین و دین دارد و همیشه در پس آن مناجاتی و درخواستی و گفتگو با معبود نهفته است  . بسیاری در همین خصوص بر این باورند همانگونه که باید از جنگها، هنرمندان، فیلسوفان، شاعران و ادبیان به عنوان تاریخ و شکوه خراسان جنوبی یاد کرد باید از نوای دلنشینی که فرهنگ این خطه را جهانی کرده مراقبت و حمایت نمود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اخبار شرق ایران ابراهیم سلم آبادی سرپرست گروه سلم آبادی ها که هم اکنون در موزه و  باغ  اکبریه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری ماهور بیرحند در حال برگزاری جشن های نوروزگاه ۱۳۹۸ می باشد در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری تحلیلی بیان کرد:

موسیقی از جمله هنرهایی است که سرچشمه‌ از درون انسان دارد و از روح آدمی جان گرفته و به روح آدمی باز می گردد،  موسیقی سرگذشت یک قوم را چه در حوزه تاریخی و چه در حوزه فرهنگی بیان می‌کند و این موضوع در خصوص موسیقی محلی و بومی خراسان جنوبی هم صدق می کند ودر دل این مردم جای دارد . مردمان این خطه برای کارهای مختلف از جمله کشاورزی و کاشت گندم برای نزول باران و سایر آداب و رسوم دارای موسیقی‌های خاص و متنوع هستند که هویت و فرهنگ این کویرنشینان را از سایر مردم جدا کرده است.

مدیر گروه سلم آبادی ها ضمن گفنگو به آیه ۴۳ سوره نجم اشاره کرد وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَأَبْکَىٰ: ((خنده و گریه هر دو از سوی خدا است ))
لزومی ندارد یک فرد با ایمان همیشه گریان باشد ، زیرا که خداوند در این آیه شریف ابتدا از خنده یاد کرده است . خنده به بهنگام باعث نشاط می شود ، چونکه که هم خنده و هم گریه هردو از سوی خدا است.

وی گفت متاسفانه در سال‌های اخیر هجوم موسیقی های مختلف و هجوم موج موسیقی‌های غربی حیات این نوع موسیقی را به شدت در معرض آسیب قرار داده است و موجب شده که این موسیقی در آستانه فراموشی قرار گیرد. اگر موسیقی‌های بومی و محلی احیا شوند به دلیل غرابتی که با فرهنگ، مذهب و هویت مردمان این منطقه دارد می‌توا ند خود ابزاری موثر در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن باشد

سلم آبادی افزود : در چند سال گذشته گروه ما جهت اجرا و معرفی موسیقی خراسان جنوبی با حمایت موسسه فرهنگی هنری عرفان به مدیریت آقای اکبرپوربه کشور روسیه عازم شده ایم وهچنین اجراهایی در کشورهای یگری مانند تاجیکستان،ازبکستان ،تایلند،قرقیزستان داشته ایم که در لحظه تحویل سال بیش از ۳۰۰ میلیون نفر بیننده و شنونده داشته، خدا را شکراین هنرمورد استقبال بی نظیر خارجیان قرار گرفته و جوایز متعددی از جمله دیپلم افتخارمسابقات را کسب نموده ایم همچنین گروه موسیقی سنتی دیگری از خراسان جنوبی به مدیریت آقای زارعی اجرا هایی در فرانسه و کشورهای اروپایی داشته اند که خود باعث افتخار و سربلندی کشورمحبوب ما ایران و خراسان جنوبی است.

موسیقی سنتی خراسان جنوبی دارای جایگاه بسیار ارزشمندی است و فعالیت رشته های مختلف موسیقی، کسب رتبه های بین المللی توسط نوازندگان و اساتید بنام این رشته و حضور آنان در کنسرتهای خارج از کشور نشانگر اقبال بلند موسیقی سنتی به ویژه موسیقی مقامی در سراسر جهان است این خطه دارای رقص‌ها و موسیقی‌های بسیار متنوعی است، ریتم‌های پنج ضربی (سه‌تایی و دو تایی) متداول در این منطقه دارای ویژگی‌های خاص خود است و در دیگر نقاط ایران مرسوم نیست.

در منطقه قهستان و بیرجند ترانه‌ها و آوازهای زیبا و حماسی‌ترین رقص‌ها و آهنگ‌های سازی و آوازی رواج دارد و بر هیچ کس پوشیده نیست که موسیقی هم مانند سایرعناصر فرهنگی در تقویت هویت بومی و ملی مردم نقش موثری دارد و بسیاری از حوادث تاریخی و ستم هایی که بر مردمان رفته در موسیقی آنها نهفته است.

امروزه آمارهای نگران کننده ای از وضعیت و رفتار اجتماعی استان خراسان جنوبی که سرآمد فرهنگ و زبانزد تمام کشوربوده است مشاهده می شود بطوریکه بعنوان غمگین ترین استان کشور معرفی شده است . اکنون سوال اینست که چرا شادی های اجتماعی ما در حد ارتباط کلامی توقف کرده و از ارتباطات رفتاری و احساسی واقعی خبری نیست؟

چرا در ذهن برخی از افراد شادی کردن معادل بی بندوباری و لاقیدی و قانون شکنی، تلقی می شود؟
یکی از ویژگی های جامعه امروزی(زندگی به اصلاح مدرن) گسترش شهر نشینی، دسترسی بیشتر به فناوری، مشغله های فراوان، تحمیل استرس های متعدد بر افراد، تعامل فرهنگی بالا و مستعد شدن جهت تضعیف هویت فرهنگی، کاهش ارتباطات عاطفی میان مردم، افزایش اختلالات روانی و …است.

زندگی نواختن یک موسیقی است؛ در تاریکی شب، در افق و یا هم در صحرایی که جز خدا، پرندگان ، کوهها و دشت ها، چیزی دیگری نیست. لذا بایستی بین موسیقی اصیل و موسیقی های مبتذل تفاوت قائل شد و مسئولان با حمایت و تقویت موسیقی اصیل محلی از ورود موسیقی های مبتذل به عرصه این هنر جلوگیری و باحمایت از اجرای موسیقی محلی در مناسبت های مختلف موجبات شادی برای مردم فراهم نمایند تا نشاط اجتماعی به جامعه برگردد .

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله