جناب آقای استاندار
سلام
این روز ها متعلق به بهترین فرزندان این سرزمین است. کسانی که برای آزادی وطن و آنچه آرمان می دانستند از بهترین دارایی خود که همانا جانشان باشد، گذشتند.  من هم فرزند انقلابم. اکنون که جشن چهل سالگی انقلاب برگزار می شود هر روز عملکرد های مشعشع یکی از نهاد ها را از رسانه ها می بینیم و می شنویم و اما اثرش در زندگیمان …. !!! نمی دانم !!!
جناب استاندار مبحثی که می خواهیم به آن وارد شویم گریبانگیر نسل انقلاب است و البته موضوعی بغرنج با لابی گرانی قوی و قدرتمند که ورود به آن توان و انرژی می خواهد . کاملا درست است حوزه مسکن.
مسکن به یکی از مشکلات اصلی  نسل انقلاب مبدل گشته است. اگر در سال ۱۳۵۷ معلمی با  ۱۲۰۰ تومان حقوق می بایست حدود ۲۵ ماه برای خانه دار شدن  و خرید یک خانه نقلی در تهران  در صف می ماند،  امروز فرزند او با سه میلیون تومان حقوق بایستی ۱۳۴ ماه آنهم برای آپارتمان صد متری  و در شهر بیرجند انتظار بکشد.
آنچه امروز در بحث مسکن در استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند شاهد آن هستیم حاصل کار دلالان دولتی و خصوصی و مدیران شما است.
مدیر تحت امر شما در مصاحبه با یکی از رسانه های استان تاکید می کند حبابی در قیمت مسکن مشاهده نمی شود. نشستی هم در همین رسانه با حضور فعالان دولتی و خصوصی مسکن برگزار می شود،  متعاقب این نشست ها و مصاحبه شاهد افزایش مجدد قیمت ها هستیم بگونه ای که قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر بیرجند به مرز ۴ میلیون تومان می رسد. حال اینکه نقش مدیران بایستی آزام کردن الهاب باشد نه دمیدن در آتش و شعله ور کردن آن
آیا این قیمت منطقی است؟ بر اساس نظر کارشناسان هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در شرایط کنونی و در پی افزایش قیمت مصالح ساختمانی حدود یک میلیون و پانصد می باشد یعنی مصالح حدود ۳۰ تا ۴۰ در صد قیمت مسکن و نهاده زمین بین ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت مسکن را به خود اختصاص می دهد. چرا بایستی نهاده زمین که جزء دارایی های این مردم می باشد افزایش یابد؟ افزایش نرخ ارز چه ربطی به زمین دارد؟  اتفاقی که برای زمین در کشور ما رخ داده است در آزاد ترین سیستم های اقتصادی دنیا و لیبرال ترین اقتصادها اتفاق نیفتاده و در آنها هم زمین اینگونه وضعیتی را ندارد. حال اینکه ما ادعای اسلامی بودن اقتصاد را داریم …
با توجه به اینکه سرمنشا این مشکل را شما و مدیرانتان  بهتر از من می دانید، چرا هیچ اقدام عملی در زمینه نهاده زمین که ۷۰ درصد قیمت  مسکن را تشکیل می دهد انجام نمی دهید؟
آقای استاندار در اجرای طرح مسکن مهر دلالان بخش مسکن با قوت ظاهر شد بگونه ای که زمین هایی در بدترین مناطق بیرجند به مردم واگذار شد و هم اکنون هر روز شاهد بروز مشکلاتی در این مناطق هستیم.
اکنون گویا دولت قصد دارد مجددا با ورود به بازار مسکن این رشد فزاینده را مهار نماید و تشکیل شورای مسکن در استانها گام نخست در این خصوص است. جنابعالی به عنوان رییس شورای مسکن بار سنگینی بدوش دارید  یا با تدبیر و غلبه بر دلالان می توانید باعث ایجاد رونق و پویایی اقتصاد استان، خانه دار شدن جوانان و بهبود معیشت مردم شوید یا با تسلیم و سازش همان رویه ای را بروید که گذشتگان شما رفتند و اوضاع این است که امروز شاهد آن هستیم. غرض از این مقدمه طولانی ارائه پیشنهادی بود که در صورت امکان آن را در شهر بیرجند به عنوان پایلوت اجرا نمایید تا بازخورد مشخص شود و مردم ببینند امکان بهبود شرایط هم وجود دارد.
به عنوان رییس شورای مسکن استان در گام اول زمین هایی که در اختیار دستگاههای دولتی از جمله مسکن و شهر سازی، شهر داری و بنیاد مستضعفان هستند را شناسایی  نمایید. کاربری ها مجددا بازنگری گردد الویت با مسکونی و ایجاد مسکن برای جوانان باشد.
در مرحله دوم با شناسایی افراد واجد شرایط از طریق ثبت نام در سامانه  اینترنتی نیازمندان واقعی مسکن شناسایی گردند. یکی از نقاط مهم ضعف مسکن مهر در شناسایی افراد واجد شرایط بود تعداد زیادی از افراد ساکن روستا در این طرح ثبت نام و صاحب خانه شدند که خود به خود موجب مهاجرتشان به شهر و خالی شدن بیش از بیش روستاها بود ثانیا برخی افراد هم برای خانه دوم و سوم اقدام نمودند و قرار گیری استان در رده استانهای دارای خانه خالی بالا از همین موضوع نشات می گیرد.
افرادی واجد شرایط می باشند که هیچ گونه ملکی به نام آنان یا خانواده (همسر و فرزندان شان) نباشد، ساکن بیرجند و محل کارشان هم دقیقا درشهر بیرجند باشد. پس از شناسایی افراد واجد شرایط در سه نوع واحد های با تراکم پایین، متوسط و بالا افراد ثبت نام و زمین ها به تعاونی یا شرکت های انبوه ساز واگذار و فرآیند ساخت آغاز شود. در این طرح زمین ها برخی رایگان و قسمتی با قیمت مصوب شورای مسکن استان (تاکید می شود مصوب شورای مسکن نه کارشناسی دلالان)  به متقاضیان واگذار گردد.

در آخرین مرحله نیز که مرحله ساخت می باشد با تعیین زمان پروژه مهلت قانونی تعیین که افراد اعم از متقاضیان و سازندگان از آن تخلف نکنند و در یک بازه مشخص پروژه به پایان رسد.
این موضوع باعث خواهد شد دلالان از بازار حذف و قیمت ها به سرعت متعادل شود مطمین باشید چنانچه مکان خوبی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شود و در مناطق جنوبی شهر بیرجند زمین ها در اختیار متقاضیان قرار گیرد با شروع به کار اولین پروژه شاهد افت قیمت مسکن در بیرجند خواهیم بود و چنانچه بخواهد مانند گذشته رفتار شود نه تنها بهبودی حاصل نخواهد شد که باز هم بر افزایش قیمت ها دامن زده خواهد شد.
جناب استاندار اگر شما موفق به انجام این امر بزرگ شوید قادر خواهید بود دو موضوع را محقق کنید:
اول فعالان واقعی صنعت ساختمان که از زحمت کش ترین اقشار هستند، دوباره امیدوار و آغار به کار خواهند کرد. حتما اطلاع دارید برخی از فعالان این عرصه هم اکنون در حال ترک استان و مهاجرت هستند که تبع آن بیکاری عده زیادی خواهد بود. با بازگشت این افراد  تعداد زیادی از کارگران بخش ساختمان دوباره به کارهایشان باز خواهند گشت، صنایع و صنوف خدماتی جانی تازه خواهند یافت و شاهد رونق اقتصادی در شهر و استان خواهیم بود.
دوم اینکه با اجرای این طرح افرادی واقعی نیازمند مسکن بر اساس نیاز و تقاضایشان به مسکن خوب و پایدار دست خواهند یافت و بخش بزرگی از دغدغه آنان بر طرف خواهد شد. مسکنی که قابل سکونت باشد. یکی از ایرادات دیگر مسکن مهر عدم جانمایی خوب و ساخت مناسب بود که هم اکنون باعث شده افراد از آن فراری باشند با ساخت مسکن مناسب یعنی محلی برای زندگی خوب و با کیفیت قطعا نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی و بهبود زندگی مردم خواهید داشت.
در پایان با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در زمینه پرهیز از فساد و تبعیض در توزیع منابع عمومی که به صراحت عنوان نموده اند  : “تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست.” هم اکنون مردم این استان و شهرستان چشم به تدبیر و اقدامات شما دوخته اند چنانچه حضرتعالی بتوانید رفع تبعیض نمایید و امکان استفاده عموم از منابع در اختیار دستگاههایی از جمله مسکن و شهر سازی، شهرداری، بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان را فراهم کنید. قطعا سخنان رهبری را نه در شعار که در عمل محقق خواهید کرد و به مزایایی که در بالا به آن اشاره شد دست خواهید یافت.  و در غیر اینصورت هم ……
جناب استاندار از بدو ورود شما به استان اراتباط شما را با مردم از طریق رسانه های جمعی فضای مجازی نشانه ای از میل شما در ارتباط نزدیک با مردم بدون واسطه و بسیار راحت تفسیر نمودم . من نیز این نوشته خود را از طریق همین فضا در اختیار شما می گذارم . نمی دانم چقدر به پاسخگویی اهمیت می دهید یا اصلا به پیشنهادات و سوالات پاسخ می دهید  یا خیر اما نام و مشخصات من در اختیار رسانه هایی که این مطلب را منتشر می کنند قرار دارد . بی صبرانه منتظر پاسخ شما هستم و شاید بهتر بگویم هستیم امیدوارم در اولین فرصت پاسخ و برنامه های شما را  بشنویم و ببینیم.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله