نویسنده : مهدی کاظمی فرد

باور می کنید یا نه؛ هنوز هم مدیرانی هستند که شماره تماس آنها هیچ کجا یافت نمی‌شود! مگر اینکه با استفاده از روابط شخصی به‌دوستی زنگی بزنیم و از او بخواهیم شماره تماس دفتر یا همراه فلان مدیر را به ما بدهد. وقتی شماره را با ترس و لرز می دهد تاکید می کند که نگویید از کجا شماره گرفته اید!
اگر هم به‌واسطه همان ارتباطات شخصی شماره مدیر یا مسئول را بیابیم و بگوییم، آمده‌ایم با شما و اداره یا فلان مسئول دستگاه تحت امر شما مصاحبه  ای داشته باشیم انگار ازما می‌ترسد و منشی محترم یا هر کسی که پاسخگوی تلفن است از شنیدن صدای خبرنگار  می‌هراسد و با عذر غیرموجه و برخی اوقات با بد رفتاری گوشی را قطع می‌کند.! و یا مدیر می گویدفعلا جلسه ام نمی توانم پاسخ بدهم، سوالات خود را فکس کنید، با روابط عمومی هماهنگ کنید و ….
اما در مقابل، کم نیستند افرادی که از ارتباط با رسانه‌ها، قدرت یافته‌اند و حالا چهره‌های شاخصی شده و در نشست‌ و جلسات تصمیم‌گیری حضور می‌یابند و از تعامل ایجادشده با رسانه و خبرنگار، برای تقویت حوزه کاری خود بهره می‌برند. با این حال،برخی مدیران و مسئولان و حتی روابط عمومی ها هنوز قدرت اعجاب‌انگیز رسانه‌ها را نمی‌شناسند،با رسانه و خبرنگار غریبه هستند.
خبرنگاران که نمایندگان مردم در بیان مشکلات و انتقال آن به مسئولان هستند از سوی دیگر با ابزار سخن مکتوب، گفته‌های مدیران را گوش می کنند و در قالب مصاحبه با همان مسئولان، خدمات و مطالبات را گاهی حتی جدی‌تر از خود مسئول پیگیری می‌کنند و بی‌آنکه توقعی داشته باشند برای مطالبات‌شان می‌جنگند.
تجربه ثابت کرده که ممارست رسانه‌ها در پیگیری مشکلات یک قشر، در نهایت متولیان امر را که به دلایلی در مقابل برخی نیازها مقاومت می‌کنند را به صلح و سازش متمایل می‌کند. از سوی دیگر بازخورد سخنان مسئولان در رسانه‌ها موجب شده که چهره‌های متنوع‌تری از آنان را در جلسات تصمیم‌گیری ببینیم.
رسانه‌ها در کنار هم به سختی تلاش کردند تا به مدیران بگویند رسانه بازوی توانمند شما در حل مشکلات و بیان خدمات هستند وبه روابط عمومی ها ثابت کردند که علم به لحظه و به ثانیه در حال تغییر است و باید آنچه در حال تحول است را آموخت و به‌کار بست. ایجاد کانال ارتباطی قوی بین رسانه معتبر و رسمی و دستگاه اجرایی نیاز امروزه جامعه است که بسیاری از مدیران و روابط عمومی ها از آن غافل هستند،نگاه سنتی دارند و بین رسانه فرق می گذارند، به هر رسانه ها و خبرنگار یک نگاه دارند، اما همه رسانه ها یک هدف دارند و در یک راستا حرکت می کنند.
برخی مسئولان و روابط عمومی ها ایجاد شبکه مجازی و سایت در دستگاه های اجرایی را یک رسانه کامل و جامع خود می ببیند و فکر می کنند کارکنان همان نهاد و دستگاه اجرایی که خبرها را می بینند، عموم جامعه با خبر می شوند! نخیر این خبر شما را فقط خودتان می بینید.
البته اندک مدیران و مسئولان روابط عمومی ها هم در سطح استان هستندکه واقعا شناخت خوبی از رسانه و خبرنگار دارند و هر زمان که بخواهید می توانید با آنها گفتگو کنید. گفتنی است طی سه سال اخیر اقدامات خوبی در حوزه روابط عمومی استانداری و ارتباط با رسانه شکل گرفته و امیدورایم این ارتباط هر روز بیشتر شود و همانطور که مهندس معتمدیان استاندار خراسان جنوبی و مجموعه روابط عمومی استانداری ارتباط مثبتی با رسانه ها دارند بقیه مدیران و روابط عمومی ها نیز در این راستا  قدم بردارند.
خراسان جنوبی امروز تقریبا به یک بلوغ رسانه ای رسیده است، خبرنگارانی شجاع، صبور و با سواد دارد که می توانند در کنار مدیران و دستگاه های اجرایی برای توسعه و پیشرفت استان و بیان مشکلات و عملکرد دستگاه ها فعالیت مطلوبی داشته باشند.
تاکنون موضوعات مختلفی را رسانه های استان و خبرنگاران زحمتکش استان به تصویر کشیدند و در راستای آن مصاحبه کردند، برای حل مشکلات قلم زدند که بیان آنها در این سیاهه نمی گنجد. رسانه، مدیر و مردم سه ضلع یک مثلث برای پیشرفت و آبادنی و حل مشکلات هستند که باید در کنار هم قرار گیرند، اما با وجود این، گاهی دل‌مان می‌گیرد از اینکه برخی مدیران، مسئولان  و چهره‌های صنفی هنوز قدرت اعجاب‌آمیز رسانه‌ها را نمی‌شناسند و از ارتباط مدیر و دستگاه های اجرایی با رسانه‌ها واهمه و ترس دارند،بزرگواران رسانه و خبرنگار ترس ندارد مگر شما از کردار خود نگران و ترس دارید. ما رسانه ها عادت کرده‌ایم به آهسته و پیوسته رفتن در مسیر تحول رسانه در دستگاه های اجرایی، اما کاری نکنید که کاسه صبر رسانه و خبرنگاران لبریز شود! ناگفته را باید گفت: بزودی باور برخی مسئولان به قدرت رسانه‌ها نیز بیشتر می‌شود، این اتفاق قرن بیست و یکم و قدرت انفجار اطلاعات از طریق رسانه های محلی، ملی و بین المللی است، چه بخواهید و چه نخواهید

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله