مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت:یکی از رسالت های مهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک دستگاه متولی امور فرهنگی، اشاعه فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه مطالعه در استان می باشد چرا که این امر گام مهمی در توسعه استان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛احمد محبی ٣٠ آبان ماه جاری در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی کتاب در خراسان جنوبی افزود: یکی از حمایت هایی که می توان از کتابداران و نویسندگان انجام داد، خرید کتاب تولید شده در استان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد:ابتدای دولت یازدهم میزان خرید کتاب در سال ٢٠ میلیون تومان بود که در پایان سال ٩۵ با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به ٧۵ میلیون تومان افزایش یافت و امسال نیز پیش بینی می شود این رقم در استان پنج برابر افزایش یابد.

وی از فعالیت ٢١ ناشر و ٢ نمایندگی در استان خبر داد و گفت: قطعا بخشی که وظیفه اصلی ارایه کتاب به مخاطب دارد، کتابفروشان هستند که آخرین چرخه توزیع کتاب محسوب می شوند.
وی اظهار کرد: با تدابیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال بنا داریم تا سقف ٣٠٠ میلیون تومان برای افزایش مکان و تجهیزات در اختیار کتابداران قرار دهیم که اکنون ٢ نفر در استان اقدام کرده اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: طرحهای مختلف عیدانه، تابستانه، پاییزه و غیره توسط این وزارتخانه در خصوص کتاب و کتابخوانی در حال انجام است.
وی گفت: اکنون جدیدترین طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح کتابگردی است که در قالب این طرح افرادی که در حوزه کتاب فعالیت دارند می توانند روز پنجشنبه این هفته در کتابفروشی های سراسر استان حضور یافته و مردم را دعوت به خرید کتاب کنند.
محبی ادامه داد: طرح پاییزه کتاب روز پنجشنبه دوم آذر همزمان با روز کتابگردی در کتابفروشی ‌های عضو طرح در سراسر کشور و استان آغاز می‌ شود.
وی گفت: از طرفی امشب جام باشگاه های کتاب در فردوس در حال انجام است و در باشگاه های کتاب تعداد عضویت افراد و میزان مطالعه ارزیابی شده و کسانی که امتیاز بیشتری داشته باشند به مرحله کشوری در خانه کتاب راه یافته و به مرحله نهایی راه خواهند یافت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: جام باشگاه های کتاب در سه شهرستان زیرکوه، قاین و فردوس برگزار شده و اعضای باشگاه با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
وی اضافه کرد: جشنواره ملی کتاب از تیرماه در استان آغاز شد و بعد از اطلاع رسانی به تمامی بخش های فرهنگی از جمله نویسندگان، دانشگاه ها و دستگاه های فرهنگی در ٢٢ مهرماه حدود ٢٠۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ٨٩ اثر در بخش ویژه و ١١٧ اثر محوری به جشنواره ملی راه یافت.
وی با اشاره به نسخ کتاب منتشر شده در استان گفت: پایان سال ٩٢ تعداد ٣۶ نسخه کتاب در استان منتشر شد که این رقم در پایان سال ٩۵ به ١٠۵ نسخه افزایش یافت و امسال نیز امید است به ١۴٠ نسخه نیز برسد.
محبی ادامه داد: یکی از رسالت های مهم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک دستگاه متولی امور فرهنگی، اشاعه فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه مطالعه در استان است.
وی گفت: کتابخوانی، مطالعه، میزان تولید و مصرف کتاب یکی از شاخص های توسعه هر منطقه و استان ارزیابی می شود.
وی با اشاره به گسترش فضای مجازی در جامعه و تاثیر آن بر فرهنگ مطالعه افزود: این در حالیست که کتاب جایگاه والای خود را حفظ کرده و جزو گزینه های نخست افراد علاقمند به کتاب و کتابخوانی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی یکی از فرایندهایی است که در استان به مقوله کتاب و کتابخوانی کمک شایانی می کند.
وی ادامه داد: ٢ ماه پیش نمایشگاه بزرگ کتاب در مرکز استان راه اندازی شد که از لحاظ تعداد بازدیدکنندگان و میزان فروش کتاب بین برخی استان های برخوردار رتبه برتر را کسب کردیم.
در پایان این آیین بیانیه هیات داوران نخستین جشنواره ملی کتاب در خراسان جنوبی قرائت و از برگزیدگان این جشنواره تجلیل و قدردانی شد.
همچنین در این آیین از کتاب هایی که در استان منتشر شده است، رونمایی شد.

 

هیآت داوران باتفاق آراء لوح تقدیر به همراه یک عدد نیم سکه بهار آزادی بعنوان شایسته تقدیر اهداء کرد به آقایان” دکتر محمد بهنام فر، دکتر محمد رضا راشد محصل و مصطفی کاظمی اسفاد ” برای کتاب” فرهنگ تحلیلی اصطلاحات و تعبیرات کنایی گویش اسفاد” از انتشارات چهار درخت

هیآت داوران باتفاق آراء لوح تقدیر به همراه یک عدد نیم سکه بهار آزادی بعنوان شایسته تقدیر اهداء کرد به آقای” ذبیح الله محمودی” برای کتاب “فرهنگ گویش مردم نهبندان” از انتشارات رزقی

هیآت داوران باتفاق آراء لوح تقدیر به همراه یک عدد نیم سکه بهار آزادی بعنوان شایسته تقدیر اهداء کرد به آقای” دکتر محمد امین ناصح ” برای کتاب “دولت یاد” ( تاریخ محلی بیرجند در آغاز سده معاصر به روایت میرزا ذبیح الله ناصح) از انتشارات مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

هیآت داوران باتفاق آراء تندیس جشنواره به همراه لوح تقدیر و تعداد ٣ سکه تمام بهار آزادی را بعنوان برگزیده اول اهداء کرد به آقایان “دکتر حسین زنگویی و دکتر محمد مهدی ناصح ” برای کتاب ” امثال و حکم مردم خراسان جنوبی (جلد ١ و ٢ ) از انتشارات فکر بکر

هیأت محترم داوران هیچ یک از آثار را حائز رتبه دوم و سوم جشنواره ندانستند

بخش ویژه :

هیآت داوران باتفاق آراء لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال وجه نقد را در بخش ویژه جشنواره اهداء کرد به خانم” زهرا بهروزی فر” برای کتاب ” حیات آب ” از انتشارات چهار درخت

هیآت داوران باتفاق آراء لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال وجه نقد را در بخش ویژه جشنواره اهداء کرد به آقای ” سیّد کاظم محمدی” برای کتاب ” سیاست و حکومت در نهج البلاغه ” از انتشارات پیامبر رحمت

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله