با توجه به این که ۵۰ درصد صادرات از ایران به افغانستان به علت کاهش ۲۰۰ کیلومتر و نهایتا کاهش هزینه حمل ترانزیت از معبر رسمی ۷۸ ماهیرود انجام می شود متاسفانه به علت تغییرات مدیریتی استان موضوع رسیدگی به گلوگاه اقتصادی در بازیهای سیاسی قدرت گرفتار شده و الان زیرساخت اصلی برق برای منطقه ویزه و گمرک و بازارچه تامین نشده و در بخش حمل ونقل علی رقم حضور حداقل ۸۰۰ کامیون د ر صف تخلیه به طور روزانه در بخش خدمات و جلب نطر برای تشویق و رضایتمندی رانندگان این امر در حاال پاسکاری بین بخشی شده وووووووووو تیم اقتصادی از طریق شورای گفتگو و وو مطالب را به صورت شفاف به مقام عالی نمی رسانند و نهایتا مرکز اصلی رشد اقتصادی استان در بلاتگلیفی بسر می برد.

معاون شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی:
تامین برق مازاد بازارچه ماهیرود نیازمند ۴میلیارد تومان اعتبار است
بیرجند- معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: تامین برق مازاد بازارچه مرزی ماهیرود نیازمند ۴ میلیارد تومان اعتبار است.

گمرک و بازارچه ماهیرود کجاست

این مرزرسمی گمرکی دراولین سفراستانی ریاست جمهوری وقت به خراسان جنوبی درآبان ماه ۱۳۸۴ به تصویب رسید و در اردیبهشت ۸۶ با حضور مقامات ایران وافغانستان عملیاتی گردید و در تیرماه سال ۱۳۸۸ با انجام صادرات قطعی به بهره برداری رسید.

بازارچه ماهیرود در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهرستان بیرجند ودر فاصله ۱۴۰ کیلومتری شهرستان سربیشه واقع گردیده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در فاصله ۱۵۰ کیلومتری ولایت فراه افغانستان قرار دارد وشهرهای مجاور بازارچه عبارتند از قلعه کاه، کین، جوین، اناردره، خاک سفید ، چین و بکوا می باشد،که فاصله اولین شهر و آخرین شهرستان ولایت فراه به ترتیب ۸۰ و ۲۵۰ کیلومتر تا بازارچه می باشد. فعالیت بازارچه ماهیرود از تیرماه ۸۸ همزمان با شروع فعالیت گمرک مرز رسمی ماهیرود آغاز گردیده و جایگزین بازارچه مرزی میل ۷۵ در استان شده است.

در واقع گمرک و بازارچه ماهیرود در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان واقع شده است و روزانه حدود ۲۵۰ کامیون صادراتی از آن ترانزیت می شوند. گرچه این گمرک از اهمیت ویژه ای در مبادلات ایران و افغانستان به ویژه در صادرات محموله ها و مشتقات نفتی و موادغذایی و مصالح ساختمانی برخودار است، اما کمترین امکانات را در خود جای داده و به گفته مسئولان گمرکات بیرجند، کمبود منابع و بودجه باعث شده است که حداقل امکانات برای صادرکنندگان، کارمندان و کارگران در این گمرک و بازارچه مرزی فراهم شود.
خاشی با ذکر این مطلب که فعالیت کارکنان گمرک ماهیرود کمتر از رزم رزمندگان جنگ نیست، افزود: نیروی کار جایگزین در این گمرک نداریم، برخی از همکاران دوره تعهد ۵، ۶ و ۷ سال را در این منطقه به اتمام رسانده اند و با وجود درخواست برای انتقال اما این امکان وجود ندارد و در شرایط سخت کار می کنند اما به دلیل اینکه نمی توان امکانات آموزشی برای آنها فراهم کرد، از لحاظ رتبه اداری ارتقاء نمی یایند،

خبرنگاران با طی مسافت رفت و برگشت ۶ ساعته و طی بیش از ۴۰۰ کیلومتر، از گمرک ماهیرود در نقطه صفر مرزی در شرایط بسیار سخت از میل ۷۸ بازدید کردند اما هنوز رئیس کل گمرک ایران موفق به بازدید از این منطقه نشده است و حتی برخی از دولتی ها هم موفق به بازدید از این منطقه نشدند. به خبرنگاران گفته شد که چند ماه پیش محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با هلیکوپتر قصد بازدید از این منطقه را داشت اما به دلایل شرایط بد جوی قادر به بازدید از این گمرک نشد.

حال یکی از مهمترین و استراتژیک ترین گمرک کشور، در انتظار توجه ویژه دولتمردان است تا بتواند با تغییرات عمده و فراهم کردن امکانات و زیرساخت ها خود را از شرایط سخت نجات دهد تا علاوه بر اشتغالزایی، رونق فعالیت های تجاری و اقتصادی در استان محروم بیرجند را فراهم آورد.
ایجاد صف در این بازارچه یعنی پاس دادن کالا به سایر گمرکات استانهای مجاور اقایان صف های انتظار یعنی گلوگاه باید برای افزایش صادرات گلوگاه را شناسایی کرد و صفها را شکست

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله