رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: پایین تر بودن نرخ وقوع تصادف در استان در مقابل بالا بودن تعداد مجروحان و متوفیان از میانگین کشوری نشان می دهد که شدت سوانح رانندگی شهری در استان زیاد است.

سرهنگ علیرضا عباسی روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان اظهار داشت: با توجه به خلوت بودن معابر و سرعت زیاد، شدت سوانح رانندگی در شهرهای خراسان جنوبی زیاد است.
وی با اشاره به وضعیت تصادفات در خراسان جنوبی نسبت به میانگین کشوری، افزود: نرخ جان باختگان استان در تصادفات به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۹.۹ بوده در حالی که این میانگین در سطح کشور ۶.۶ نفر است.
رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با بیان اینکه نرخ مجروحان استان ۲۶۶.۲ اما در کشور ۱۷۸.۹ نفر است تصریح کرد: از طرفی نرخ وقوع تصادفات در استان ۲۲۳ بوده اما این رقم در کشور ۲۶۸ فقره است.
وی با اشاره به وضع تصادفات استان در حوزه درون شهری، از وقوع ۲۶ فقره تصادف فوتی از ابتدای امسال خبر داد و گفت: ۲۶ نفر در این حوادث جان خود را از دست داده اند که ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
عباسی ادامه داد: از ابتدای امسال هزار و ۵۹۵ فقره تصادف جرحی رخ داده که این رقم نیز با ۶۸ مورد بیشتر از سال قبل منجر به مجروح شدن ۲ هزار و ۳۲ نفر شده است.
وی یادآور شد: این تعداد از آمار مجروحان کسانی بوده اند که توسط پلیس شناسایی و از طریق اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده اند.
رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی ادامه داد: گروهی از مصدومان بدحال نیستند ولی از صحنه تصادف به بیمارستان منتقل می شوند که همین امر آمار مجروحان را در استان افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه به صورت میانگین روزانه ۳۳ تصادف در سطح معابر استان رخ می دهد گفت: تصادفات جرحی استان موجب مجروحیت ۱۰ نفر در روز می شود.
عباسی افزود: عابران پیاده بیشترین حجم متوفیان حوادث رانندگی درون شهری را به خود اختصاص داده اند و با توجه به فرهنگ سازی های انجام گرفته فوت موتورسیکلت سواران کنترل شده است.
وی با اشاره به فوت سه سرنشین خودرو در حوادث رانندگی درون شهری استان از ابتدای امسال گفت: بیشترین علت این مرگ ها به خاطر نبستن کمربند ایمنی بوده که تلاش کرده ایم با فرهنگ سازی این موضوع را نهادینه کنیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه کاربری موتورسیکلت در استان بالا است بیان کرد: در آمارهای مجروحان، موتورسیکلت سواران پیشتاز هستند.
وی با تاکید بر اینکه جوانان ۱۵ تا ۳۵ سال مقصر اصلی حوادث درون شهری هستند، ادامه داد: نیمی از مقصران دارای مدرک دیپلم هستند و بیشترین علت تصادف در محدوده شهرها عدم رعایت حق تقدم، بی‌توجهی به جلو و تجاوز از سرعت بوده است.
عباسی با بیان اینکه سنین یک تا ۱۵ سال بیشترین آمار عابران مجروح را به خود اختصاص داده است گفت: باید استفاده از محافظ کودک در سرویس های مدارس اجباری شود و نظارت بر این موضوع را آموزش و پرورش بر عهده گیرد.
وی یادآور شد: استفاده از راهنما، عجله نکردن در خروج از پارک و ورود از فرعی به اصلی مهمترین عواملی هستند که باید در شهرهای استان برای پیشگیری از وقوع تصادف بیشتر مد نظر شهروندان باشد.
رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با اشاره به اعمال قانون ۱۷۲ هزار و ۴۰۰ فقره تخلف رانندگی از ابتدای امسال گفت: از این تعداد ۱۱ هزار و ۶۹۵ مورد تخلفات حادثه ساز بوده و نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش برخورد داشته ایم.
وی با بیان اینکه بلوار پیامبر اعظم(ص)، خیابان جمهوری، کارگران و بلوار غفاری جزو معابر پرحادثه شهر بیرجند هستند اظهار داشت: علت ۳۸ درصد تصادفات بلوار پیامبر(ص) واژگونی به دلیل سرعت بالا است.
عباسی تاکید کرد: با توجه به اینکه بیشتر تصادفات فوتی و جرحی مربوط به بیرجند است باید توجه ویژه ای در خصوص بهبود ساختارهای ترافیکی و ایمن سازی گذرگاه های عابر پیاده در سطح شهر انجام شود.
وی گفت: پیشنهاد می شود برای کاهش تصادفات با علت عدم توجه به جلو ، تابلوهای تبلیغاتی غیرضروری از سطح معابر حذف شود و شهرداری نیز در رنگ آمیزی گذرگاه عابر پیاده بیشتر اهتمام کند.
فرهنگ سازی برای پوشیدن لباس های روشن به خصوص در شب و آگاه‌سازی به منظور عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی از دیگر موارد مورد تاکید این مقام مسئول حوزه ترافیک بود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله