نوشته : ا.زارعی  دانشجوی دکترای تخصصی اموزش پزشکی

 

شاید شنیده باشید که فشار خون را قاتل خاموش می‌نامند. دلیل آن این است که معمولا افراد هیچ نشانه‌ای ندارند. در حالیکه فشار خون آنان بالاست و به سایر ارگان‌های بدن صدمه می‌زند.  گاهی پیش می‌آید که هنگامی فرد از افزایش فشار خون خود اطلاع پیدا می‌کند که بیماری‌های قلبی، تنفسی، کلیوی یا چشمی مبتلا شده است.

همه افراد و به خصوص افرادی که دارای سابقه‌ی مثبت خانوادگی از نظر فشارخون هستند،‌ همچنین افراد دارای سن بالا، افراد دارای فعالیت فیزیکی کم، مصرف‌کننده سیگار و الکل، افراد دارای مصرف بالای غذای آماده و نمک و نیز افراد چاق، باید سالی یک یا دو بار مورد چکاب قلبی- عروقی قرار بگیرند تا در صورت وقوع این بیماری، درمان آن به موقع شروع  شده و قبل از ایجاد عوارض جدی، کنترل شود.

ایجاد علایمی مانند سردرد و سرگیجه می‌تواند به علت افزایش فشار خون باشد. به عنوان اولین اقدام در همچنین مواردی حتما به پزشک مراجعه نمایید. اما بدانید که معمولا این علایم هنگامی بروز می‌کنند که فشار خون به حد بحرانی خود رسیده است. پس همیشه منتظر ایجاد علایم نباشید. چرا که این علایم می‌توانند به سرعت منجر به سکته قلبی یا مغزی و حتی مرگ هم شود.

فشار خون به فشاری که از سمت خون به دیواره رگ وارد میشود گفته می‌شود. به همین دلیل است که اگر فشار خون به مدت طولانی بالا باشد میتواند منجر به کشیدگی دیواره رگ و ایجاد عوارض و نیز سخت‌شدگی در آن شود.

این فشار خون گاهی خود، بیماری اصلی شماست و یا ‌می‌تواند به علت بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های کلیوی، غدد و.. ایجاد شود. به همین دلیل اگر فکر می‌کنید که این بیماری فقط به افراد مسن یا پیر اختصاص دارد، اشتباه می‌کنید. علایمی که با فشار خون بسیار بالا همراه هستند می‌تواند شامل یک یا چند تا از علایم زیر باشد:

سردرد و سرگیجه، استفراغ، تاری دید و حتی کوری، خون دماغ، تنگی نفس به علت جمع شدن مایع در ریه، تشنج، خواب آلودگی، وزوز گوش و برافروختگی صورت. بسته به فیزیولوژی افراد مختلف این علایم متفاوت است و می‌تواند علایم دیگری را هم شامل شود.

علی‌رغم خطرناک بودن این بیماری، باید بدانید که شناسایی به موقع و درمان مناسب این بیماری از همه‌ی عوارض آن پیشگیری می‌کند. برای درمان این بیماری مصرف منظم داروهای تجویزی اگر چه اهمیت زیادی دارد اما کافی نیست. برای درمان بیماری فشار خون انتخاب سبک زندگی سالم نیز اهمیت دارد. یعنی افراد بایستی توجه داشته باشند که فعالیت فیزیکی (حداقل پیاده روی) داشته باشند و حتی زیر نظر پزشک معالج ورزش  نماید، رژیم غذایی کم نمک و حاوی میوه و سبزیجات مختلف داشته باشد. الکل و دخانیات را ترک نماید و حتی در معرض دود سیگار و هوای الوده قرار نگیرد. استرس و وزن خود را کم و داروهای خود را هم به صورت منظم مصرف نماید. در کنار همه‌ی اینها معاینه منظم توسط پزشک را هم فراموش نکند.

اما همیشه به خاطر داشته باشید گه پیشگیری بهتر از درمان است. لذا با انتخاب سبک زندگی سالم و معاینات سالانه منظم از ابتلا به بیماری‌های مختلف پیشگیری کنید.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله