نوشته : مهدی کاظمی فرد

 

آموزش و پرورش به عنوان خانه مشترک ملت و دولت نقش بسیار مهم و موثر در امور کشور را دارد. رسالت آموزش پرورش تعلیم و تربیت است، هر چند با تاکید بر جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش اما کاستی ها، مشکلات ونواقصی در بدنه این دستگاه عظیم وجود دارد.
سوال این است که ریشه این مشکلات در کدام قسمت آموزش و پرورش است؟
مسائل زیادی باعث مشکلات بیشتر در بدنه آموزش و پرورش می شود که نمونه آن یار کشی سیاسی و دخالت در انتصابات این دستگاه مهم و تأثیر گذار است، اما سوال اینجاست که به چه میزان این دخالت های سیاسی سبب تضعیف در آموزش و پرورش شده است؟
در بین همه مشکلات دست به گریبان آموزش وپرورش و مسائل مهم این دستگاه عظیم تعلیم و تربیت همچون تربیت معلم، معیشت فرهنگیان، هدایت تحصیلی، عدالت آموزشی، فضای آموزشی، آنچه بیش از همه بدنه این تشکیلات مهم را می آزارد، دخالت های سیاسی است که این موضوع به طور حتم باعث می شود به هیج عنوان این دستگاه عظیم توان هدایت و مدیریت مولد و توسعه دهنده سرمایه انسانی کشور و استان را نداشته باشد.
حوزه آموزش و پرورش به طور کامل تخصصی است و باید برای حفظ این جایگاه، از دخالت افراد جلوگیری شود، مزید بر آن انتظار می رود که همه دلسوزان کمک کرده تا دستگاه تعلیم و تربیت به تعالی برسد.
رهبر معظم انقلاب در زمینه دخالت های سیاسی در آموزش و پرورش تعبیر دقیق و شفافی به این مضمون دارند و این طور می فرمایند که آموزش و پرورش جایی برای اردو کشی جناح های سیاسی نیست، بدیهی است که رسیدن به این مهم و دور ساختن آموزش و پرورش از تأثیر این جناح بندی ها در تصمیم های به طور کامل غیر سیاسی زمانبر است و نیاز به برنامه ریزی، تدبیر و استفاده از دیدگاه صاحبنظران مستقل و فراجناحی دارد.
آموزش وپرورش تشکیلاتی است که باید نیروی انسانی در طراز شعارهای اصیل جمهوری اسلامی ( شایسته گزینی و شایسته سالاری ) تربیت کند ، وقتی خودش قربانی دخالت های غیر منطقی قرار می گیرد مسلم است که نمی تواند چابک باشد،نمی تواند فارغ از دخالت سیاست ( سیاسی بازی ) تصمیم بگیرد و اینجاست که مدیریت در این نهاد ارزشمند و درجه اولی به جایگاه معامله با جریا نهای سیاسی کار ( نه سیاسی ) تبدیل می شود.
در شرایط کنونی که آموزش و پرورش خراسان جنوبی با دخالت برخی سیاسیون و شیطنت برخی رسانه ها همراه شده، نباید امیدی به کار های اساسی و اثر بخش این نهاد مهم داشته باشیم.
حال که در خراسان جنوبی، مدیر کل آموزش و پرورش برآمده از توانمندی و شایسته سالاری است و بار ها تأکید کرده که فرد سیاسی نیست و هیچ گونه انتصاب سیاسی نخواهد داشت و انتخاب او بر شایسته سالاری و توانمندی است باید همه نخبگان، مسوولان ، فرهنگیان و رسانه ها کمک کنند آموزش پرورشی پویا، خوش فکر ، تحول گرا ، نو اندیش ، خلاق و پاکدست فعالیت جامعه سازی داشته باشد، در غیر این صورت هرچند درحوزه نظری به تهیه اسناد بالادستی هم چون سند تحول بنیادین همت گماریم نخواهیم توانست با روش کنونی ، ره به جایی ببریم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان باید برخی ملاحظات را کنار بگذارد و همچنان که در گفته هایش تاکید کرده در تغییر مدیران بیشتر از نگاه‌های سیاسی مسائل صنفی، توانایی‌های و شایستگی فرد را مدنظر قرار بدهد. با ابراز به دلیل برخی بازی‌های سیاسی و دخالت ها در آموزش و پرورش و انتصاب مدیران با نگاه سیاسی به جای توانمندی و شایسته‌سالاری شاهد هستیم که آموزش و پرورش بسیار کند در مسیر تحول حرکت می‌کند، و این در حالی است که این نهاد مهم به تیمی قوی و کارآمد نیاز دارد که باید همه کمک کنند.
همچنین رسانه ها باید به دنبال پیگیری مطالبات حوزه آموزش و پرورش، مشکلات فرهنگیان ، فضای آموزشی استان، تجهیز و توسعه مدارس، دستور استاندار در زمینه استفاده از سیستم گرمایشی استاندارد باشند نه این که در بازی‌های سیاسی و ردوبدل پست‌های مدیریتی ورود کنند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله