رئیس شورای اسلامی روستای جهانی خراشاد گفت: جشن ثبت جهانی «توبافی» روستای خراشاد به زودی و بعد از ماه مبارک رمضان در این روستا برگزار می شود.

مسعود پورصدری روز چهارشنبه در بازدید خبرنگاران از این روستای جهانی خراشاد افزود: صنعت پارچه بافی در روستای خراشاد قدمت ۳۰۰ ساله دارد که بعد از گذشت سه قرن در این روستا رونق دارد.
وی با بیان اینکه با پیگیری های صورت گرفته روستای خراشاد در آذرماه سال گذشته به عنوان روستای هدف هنر دستی « توبافی» (حوله بافی) به ثبت جهانی رسید، اضافه کرد: جهانی شدن توبافی خراشاد باعث شد تا این هنر در عرصه جهانی معرفی شود.
پورصدری عنوان کرد: بعد از جهانی شدن توبافی خراشاد متقاضی خرید حوله تولیدی این روستا بیشتر شد و امروز نه تنها هیچ حوله ای روی دست بافندگان نمی ماند بلکه پیش سفارش هایی هم از کشورهای اروپایی نیز داریم.
وی ادامه داد: جهانی شدن توبافی خراشاد نقش مهمی در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم این روستا داشته است.
رئیس شورای اسلامی روستای جهانی خراشاد اظهار داشت: بازارچه فروش تولیدات توبافی در روستای خراشاد به عنوان جمعه بازار راه اندازی شده و هر هفته علاوه بر فرش حوله تولیدی این روستا، اهالی روستاهای اطراف نیز محصولات کشاورزی و دامی خود را در این بازارچه به فروش می رسانند.
پورصدری با تاکید براینکه به دنبال برندسازی حوله تولیدی روستا خراشاد هستیم، اضافه کرد: برندسازی توبافی خراشاد در مراحل پایانی قرار دارد و برند سازی باعث می شود که کیفیت حوله تولیدی افزایش یابد.
وی عنوان کرد: این هنر با ارزش نیازمند بروز سانی و از جمله تولید محصولات متنوع است، در تلاش هستیم تا با راه اندازی کارگاه رنگ ریزی سنتی محصولی کاملا طبیعی تولید کنیم.
پورصدری گفت: هم اکنون ۱۷۰‌ کارگاه توبافی در این روستا فعال است که به دنبال گسترش کیفی و کمی این صنعت هستیم.
وی اظهار داشت: با توجه به خشکسال های اخیر در منطقه باید از ظرفیت پارچه بافی روستا برای افزایش توان اقتصادی مردم بیشتر بهره ببریم و هر خانه به یک بنگاه اقتصادی صنعت پارچه بافی تبدیل شود که این موضوع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است.
رئیس شورای اسلامی روستای جهانی خراشاد از راه اندازی فروشگاه مجازی برای فروش تولیدات زنان خراشاد خبر داد و گفت: برای هر خانه ای که توبافی در آن انجام می شود یک کد اختصاص تهیه شده تا در این فروشگاه مجازی در هر نقطه ای از جهان بتوانند محصولات خود را به نمایش و فروش برسانند.
خراشاد در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع شده و از مناطق خوش آب و هوای خراسان جنوبی است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله