نویسنده : موسوی

امروز فرهنگ زیربنای توسعه و پیشرفت هر جامعه ایست و هیچ جامعه حز با توسعه فرهنگی به توسعه اقتصادی  و اجتماعی در زمینه مختلف دست نمی یابد .

صداوسیما به عنوان یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین رسانه های میتواند در راستای پاسداشت از فرهنگ ایرانی و اسلامی نقش ارزشمندی ایفا کند.

سیاست زدگی آفت امروزه صداوسیما نه تنها در استان خراسان جنوبی بلکه کشور قرار گرفته است و همه اقدامات و عملکردها با عینک سیاست زدگی به آن نگاه میشود.

بسیاری از اقدامات ارزشمند در راستای حفظ و حراست از فرهنگ ایرانی توسط دستگاه های اجرایی انجام میشود اما کمترین‌ بازخوردی در این رسانه ندارد.

در سالی که توسط مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی نام گرفته است نقش صداوسیما در حمایت از فرهنگ ایرانی چیست؟؟

خرده فرهنگ ها جوامع محلی به عنوان یکی از مهم ترین نقاط هویت بخش به جامعه و ایجاد روحیات وطن دوستی و احترام به فرهنگ نسل های گذشته بسیار مهم می باشد

ایجاد زمینه هویت بخشی به نسل های آینده و جلوگیری از مرگ تدریجی این خرده فرهنگ ها از مهم ترین وظایف دستگاه های فرهنگی بالاخص صداوسیما به عنوان دستگاهی که بیشترین بودجه فرهنگی را از بیت المال دریافت می کند

اما آنچه در این سالها از این رسانه دیده شده جز فرهنگ سازی جوامع غربی و شرقی نبوده است و این ناشی از عدم شناخت و دیدگاه درست می باشد.

پخش مدام ورزش هایی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایران ندارد و پمپاژ خبری آن در شبکه مختلف و عدم توجه به ورزش ها و بازی های سنتی استان و کشور از بغرنج ترین موضوعاتی است که هر شخصی که دل در گرو فرهنگ این مرز و بوم داشته باشد اذیت می کند.

در برنامه ششم توسعه از محل ۲۷ صدم از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به توسعه ورزش ها بالاخص ورزش روستایی اختصاص یافته است و بر اساس این اعتبار تخصیصی جشنواره ها روستایی در اقصی نقاط این استان در حال برگزاری است اما تمام این جشنواره ها مورد بی مهری صداوسیما قرار میگیرد.

این بی توجهی در حالی صورت می پذیرد که بعضا در  در بعضی از استان ها که به اهمیت این مدضوع پی برده اند این جشنوارا ها را توسط شبکه های استانی  به صورت زنده و مستقیم پخش میکنند.

در استان خراسان بسیاری از جشنواره ها و مسابقات بومی و محلی در شهرستان های سربیشه، سرایان، بیرجند و خوسف برگزار شده که کل این جشنواره ها بیش از چند دقیقه در اخبار ورزشی پوشش داده شده است و هیچ برنامه تولیدی جهت معرفی این بازی ها انجام نشده است.

از منظر منافع اقتصادی نیز پوشس این جشنواره به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های هر منطقه در ایجاد درآمد برای جوامع محلی با افزایش تعداد گردشگرها کمک می کند

در استان خراسان جنوبی که خشکسالیهای ۱۹ ساله امان کشاورزان  و دامداران را بریده به صنعت گردشگری به عنوان صنعتی که می تواند جایگزین کشاورزی در استان خراسان جنوبی شود بایستی نگاه ویژه ای کرد و نقش صداسیما از همه دستگاه ها جهت معرفی این ظرفیت ها ویژه تر و خاص تر می باشد.

نبود خلاقیت در مدیریت ، سیاست زدگی ، عدم شناخت نیازهای جامعه و نبود سیاست های کاربردی جهت حمایت از فرهنگ‌ جوامع محلی از مهم ترین مشکلات امروز صداوسیماست.

هزینه های میلیاردی این سازمان عریض و طویل و بدون کارایی ملموس میتواند آفتی برای جوامع امروزه می باشد.

در پایان امیدواریم صداوسیما در راستای حمایت از فرهنگ ایرانی اقدامات عملی انجام دهد

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله