شبکه مرکز جامع بیماران خاص خراسان جنوبی همزمان با ۸۲ مرکز جامع سراسر کشور روز دوشنبه به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

بنا بر اهمیت برنامه های درمانی و مراقبت بیماران خاص و صعب العلاج شبکه مراکز جامع بیماران خاص به همت مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های معاونت درمان وزارت بهداشت به صورت ویدیو کنفرانس راه اندازی شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند در این آیین گفت: مرکز جامع بیماران خاص استان در زمینی به مساحت ۹۰۰ متر مربع با زیربنای سه هزار متر مربع در ۶ طبقه احداث شده است.
محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: این مرکز با حمایت دانشگاه علوم پزشکی و جذب کمک های خیرین به میزان ۴.۵ میلیارد تومان در پایان سال ۹۲ به پایان رسید.
وی بیان کرد: این مرکز مهرماه سال ۹۳ با ۶۰ تخت سرپایی مصوب با حضور مسئولان استانی و دانشگاه افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت و مرکز پایلوت کشور محسوب می شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند اظهار داشت: مرکز جامع بیماران خاص استان شامل بخش دیالیز با ۲۰ تخت مصوب، بخش تالاسمی با ۱۰ تخت مصوب، بخش هموفیلی با ۱۰ تخت مصوب، بخش ناباروری با ۲۰ تخت مصوب، آزمایشگاه، بانک خون، فیزیوتراپی، سونوگرافی، دندانپزشکی، اتاق عمل و سالن کنفرانس است.
وی با بیان اینکه بیماران MS ، اوتیسم، PKU، سلیاک، EB، مونوپلی ساکاریدوز بدون تخت بستری از خدمات این مرکز استفاده می کنند یادآور شد: در مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ بیمار خاص و صعب العلاج تحت حمایت این مرکز هستند.
وی عنوان کرد: این مرکز دارای ۵۳ پرسنل استخدامی در زمینه های نفرولوژی، داخلی، اطفال، عفونی، زنان، رایدولوژی، اورولوژی، پزشک عمومی، پاتولوژی، دندادنپشک، فیزیوتراپیست، پرستاری، اتاق عمل، بیهوشی، پرستاری، اتاق عمل، بیهوشی، مددکاری، تغذیه، اداری و مالی است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند افزود: در مجموع ۲۸۵ بیمار دیالیز، ۱۶۰ بیمار هموفیلی، ۷۷ بیمار تالاسمی، ۲۰۸ بیمار ام اس، ۱۸۳ بیمار پیوندی، ۱۷ بیمار EB، ۶۵ سلیاک،۸۴ بیمار اوتیسم، ۳۶ بیمار PKU، چهار بیمار پلی مونوساکاریدوز و یکهزار و ۴۶۰ بیمار نابارور است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این آیین گفت: امروز به صورت ویدیوکنفرانس شبکه مراکز بیماران خاص در ۸۳ مرکز در ۵۹ دانشگاه به بهره برداری رسید که این مراکز علاوه بر تشخیص، درمان و تأمین دارو، خدمات ‏توانبخشی و دندانپزشکی نیز به بیماران خاص ارائه می‌دهند.
سید حسن قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه حدود ۴۰ بیماری از نظر ما خاص محسوب می شود افزود: آنچه قانون برای آن اعتبار پیش بینی کرده سه بیماری است که دولت و مجلس هزینه های بیماران را پرداخت می کند.
وی بیان کرد: بیماران خاص زیادی در کشور وجود دارند که متقاضی دریافت خدمات هستند در حالیکه وزارت بهداشت در این زمینه تصمیم گیرنده نیست.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: مهمترین عامل، پیشگیری از بیماری های خاص و صعب العلاج است و این مهم نیاز به آموزش والدین، مشاوره های قبل و حین بارداری و از این قبیل اقدامات دارد.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و نظام سلامت با کمک انجمن های مختلف همکاری های خوبی برای پیشگیری بیماری های خاص داشته است.
قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: در برخی بیماری های خاص هزینه ها چند ۱۰ برابر بیمار معمولی است حتی برخی بیماران در طول سال بیش از یک میلیارد تومان هزینه می کنند.
وی یادآور شد: دولت و مجلس به بیماران خاص توجه دارند اما باید دولت و مجلس را به عنوان پدر خانواده در نظر گرفت چون پدر خانواده حتما در هزینه ها اولویت بندی دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بسیاری از بیماران خاص در اینکه مبتلا به بیماری شده اند بی تقصیر بوده و گناهی نداشته اند نباید اجازه داد درد دیگری به این افراد افزوده شود.
وی اظهار امیدواری کرد؛ موسسه های بیمه به آن درجه از توانمندی، برنامه ریزی و اولویت بندی برسند تا بتوانند نیازهای این بیماران را در همه گروه ها فراهم کنند.
قاضی زاده هاشمی گفت: وزارت بهداشت نیز تلاش کرده برای هر کدام از این بیماری ها انجمن هایی تشکیل دهد امید است اکنون که در حال تدوین بودجه سال آینده هستیم دولت و مجلس یکبار برای همیشه این مشکل را رفع کنند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله