معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی با حضور هنرمندان از سراسر کشور در این استان برپا می شود.

وی هدف از برپایی این نمایشگاه را معرفی توانمندی های حوزه صنایع دستی و آشنایی صنعتگران با تولیدات خلاقانه عنوان کرد و افزود: ۱۵۰ هنرمند در ۱۱۰ غرفه محصولات صنایع دستی خود را به نمایش خواهند گذاشت.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی بیان کرد: پنج سیاه چادر از استان های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی (سربیشه، بشرویه، نهبندان) و چهارمحال و بختیاری در این نمایشگاه برپا می شود.
وی با بیان اینکه سالن شماره یک نمایشگاه به استان های میهمان اختصاص یافته است گفت: هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی در سالن شماره ۲ هنرهای دستی خود را ارائه می کنند.
عباس زاده ادامه داد: با توجه به استقبال هنرمندان استانی غرفه ها با گنجایش بیشتر و با حضور تجمعی هنرمندان واگذار می شود.
وی با اشاره به تعدد تقاضا برای حضور در نمایشگاه بیان کرد: به دلیل محدودیت فضا، امکان پذیرش تعداد بیشتر هنرمندان را نداشته ایم.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تیم ارزیابی و نظارت بر تولیدات در نمایشگاه حضور خواهند داشت گفت: این نظارت ها در خصوص کیفیت و ارائه محصولات ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می شود.
وی افزود: از مجموع غرفه های سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی خراسان جنوبی ۶۵ غرفه مربوط به استان های دیگر و ۴۵ غرفه مربوط به هنرمندان خراسان جنوبی است.
عباس زاده با اشاره به ثبت جهانی توبافی روستای خراشاد اظهار داشت: امسال غرفه ویژه ای برای این هنر جهانی در سومین نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: سال گذشته میزان فروش و ارزش افزوده محصولات عرضه شده در نمایشگاه صنایع دستی بیش از یک میلیارد تومان بوده است.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه اسکان و واگذاری غرفه ها به شرکت کنندگان در این نمایشگاه رایگان است بیان کرد: امسال ۵۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی کمک برای این نمایشگاه اختصاص یافته که در تلاش هستیم بیشتر از این رقم جذب کنیم.
وی از برگزاری سومین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی به میزبانی قاین خبر داد و افزود: هنرمندان شرق کشور در ۶۰ غرفه این نمایشگاه که برای نیمه اول دی ماه پیش بینی شده حضور خواهند داشت.
عباس زاده در ادامه این نشست از تلاش ها برای جلب حمایت یونسکو در خصوص پارچه بَرک خبر داد و گفت: شورای جهانی صنایع دستی پرونده هفت محصول تولیدی در حوزه پارچه سنتی را مهیا و برای یونسکو ارسال کرده که برک مود در اولویت این هفت منسوج ایرانی است.
وی با ابراز امیدواری از جلب حمایت یونسکو برای تولید بیشتر پارچه برک در مود خراسان جنوبی افزود: این حمایت ها معنوی و مادی خواهد بود.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی ادامه داد: شرکت حامی منسوجات سنتی ایران به عنوان سرمایه گذار از اول دی ماه در شهر مود مستقر شده و برنامه های توسعه ای خود را به اجرا در می آورد.
وی با اشاره به قدمت برک بافی در مود و بشرویه بیان کرد: برگزاری دوره های آموزشی با هدف احیا و بازاریابی محصول برک یکی از اهداف این شرکت در استان خواهد بود.
عباس زاده همچنین از برگزاری جشن جهانی شدن توبافی خراشاد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با توجه به پیش بینی های انجام شده احتمالا این جشن با حضور مقامات کشوری تا پایان سال برگزار شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله