راستکار،کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری.

با استعداد ها وقابلیت های هر منطقه از استان توجه شود وبر اساس راهبردی مشخص برنامه ریزی کردواینکه در این استان بخش خصوصی سرمایه گذاری بکند باید حمایت جدی توسط دولت انجام پذیرد چراکه سرمایه گذار بخش خصوصی به جایی راغب است که تمامی فرایندهای تولید و فروش محصول کاملا مهیا باشد و ارزش افزوده اش تضمین شده باشد. بدین جهت باید زیرساخت های سرمایه گذاری مانند راه آهن ،بازارچه های مرزی و…. فعال شود. هر چند که می طلبد به سرمایه گذاران مناطق کمتر توسعه یافته یارانه تخصیص داد ویا سایر مشوق هایی برایشان در نظر گرفت.
ظرفیت های که در استان خراسان جنوبی وجود دارد و می توان با جذب سرمایه شکوفایی استان را رقم زد
۱-ظرفیت های معدنی استان خراسان جنوبی و جلوگیری از خام فروشی این معادن
۲- پیگیری پروژه انتقال آب به استان ، که بیشتر روستاهای استان به دلیل نبود آب خالی از سکنه شده اند
۳-پیگیری برای خط را ه آهن شرق کشور واتصال استان به خط ریلی سراسری
۴- فعال سازی بازارچه های مرزی ، در سال۷۲ پول های میلیاردی ( بیش از دو میلیارد ) برای بازارچه مرزی دو کوهانه سرمایه گذاری شده والان به عنوان میل رسمی شناخته نمی شود .
۵-ایجاد نمایشگاههای صنایع دستی در استان و فراخوانی شهرستان ها جهت ارایه محصولات روستایی و شهری خود در نمایشگاهها
۶-نگاه ویژه به مسایل گردشگری با توجه به نقاط بکرو منحصر به فرد استان
۷- وجود گونه های مقاوم به خشکسالی و استراتژیک زعفران، زرشک و عناب که تأثیرگذار در سطح بین المللی هستند
۸-وجود مرز و کشور همسایه افغانستان در حال حاضر مرکز استان می تواند مرکز آموزش جوانان افغانی باشد آنها تکنولوژی بومی و علم ما را استفاده نموده و وابسته به فنآوری و محصولات ایران می¬شوند.
۹- وجود اقلیم و شرایط خاص کوهستانی فرصت گیاهان دارویی خاص را در منطقه بوجود آورده که فرآوری روی آنها صورت نمی¬گیردهمچون استخراج عصاره عطر، دارو و اسانس و ….).
۱۰امکان استفاده از کویر (پرورش شتر و بز کرکی، اکوتوریسم در کویر، فعالیتهای نجومی و…)
۱۱- وجود ۳۱۰ روز آفتابی در استان می تواند استان را تبدیل به قطب انرژیهای نو خورشیدی کند و وجود باد مناسب در ارتفاع ۶ متر می تواند مکان مناسبی برای تولید انرژی بادی محسوب گردد.
البته ناگفته نماند که نظریه پردازی و بیان ظرفیت ها و پتانسیل های استان راحت است ولی عملیاتی کردن اینها نیازمند برنامه ریزی مدون و نگرش سیستمی به موضوع می باشد که عزم واراده ی جدی دستگاههای متولی را می طلبد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله