جلال الدین صادقی، امروز(۲۳ خرداد)، در دیدار با فرماندار بیرجند، اظهار کرد: جهاددانشگاهی سه پژوهشگاه و بیش از ۴۵ پژوهشکده فعال در سطح کشور دارد.

وی افزود: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان به تولید فرآورده‌‌های سودمند در حوزه گیاهان دارویی رسیده است .

رییس جهاددانشگاهی خراسان ‌جنوبی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های جهاد دانشگاهی این است که اگر به سمت ارائه خدمات تخصصی درمانی می‌رود حتما باید با تعرفه دولتی باشد و در حال حاضر در کل کشور مراکز متعدد خدمات تخصصی پزشکی فعال هستند.

صادقی ادامه داد: جای مجموعه تخصصی تشخیص طبی و آسیب شناسی در استان با نام جهاددانشگاهی خالی است که امید است این خلا با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی مرتفع شود.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی در کشور در حوزه آموزش عالی بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو دارد و در آموزش‌های کوتاه مدت این مجموعه در استان سالانه بیش از ۶ تا ۷ هزار نفر آموزش می‌بینند.

رییس جهاددانشگاهی خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی در جهاددانشگاهی، متناسب با مزیت‌های منطقه‌ای تعریف می‌شوند، اظهار کرد: جهاددانشگاهی بر روی گیاهان دارویی به عنوان پتانسیل ارزشمند منطقه‌ای و پتانسیلی که می‌تواند اشتغال و به ویژه اشتغال روستایی را رقم بزند، متمرکز شده پژوهش‌هایی ارزشمند انجام داده است که منجر به تولید فرآورده‌های فراسودمند شده است.

افزود: در مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان بر روی کشت‌های سازگار با شوری آب و کم آبی کار می‌شود و سعی در فرهنگ سازی در زمینه جایگزینی این نوع کشت‌ها به ویژه در میان جامعه روستایی داریم.

صادقی با بیان اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی، دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شد، تصریح کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی سعی کرده‌ایم با اجرای طرح‌های پژوهشی، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها، همایش‌ها و مسابقات آموزش‌های لازم را به جامعه هدف ارائه دهیم.

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: در دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان فعالیت‌های مهمی در راستای معرفی گیاهان دارویی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: کشت بافت عناب و تکثیر آن برای تولید، ارزیابی تنوع ژنوتیپ های عناب، طرح امکان تولید گیاه کم آب بر کینوا، فرمولاسیون شکلات عناب و تولید کلوچه فراسودمند عناب از فعالیت‌های این دهکده است.

مدیر مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی بخشی از دهکده گیاهان دارویی است، اظهار کرد: موزه گیاهان دارویی استان را با تکیه بر دانش بومی در راستای اشاعه فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی راه اندازی خواهیم کرد.

پویان با بیان اینکه پروژه دهکده گیاهان دارویی را با تکیه بر محصولات استراتژیک افتتاح کرده‌ایم، تصریح کرد:  تاکنون هشت نفر با تخصص‌های مرتبط با این حوزه در مقاطع ارشد و دکترا جذب جهاددانشگاهی کرده‌ایم .

وی ادامه داد: در این دهکده با هدف تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان در فاز اول برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

علیرضا معصومی،  رئیس موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی مرکز بیرجند نیز در این جلسه گفت: نزدیک ۸۰ درصد از دانشجویان مرکز علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی شاغل هستند.

وی با بیان اینکه طراحی رشته‌های دانشگاه علمی-کاربردی بر اساس شغل و مهارت‌آموزی است، افزود: تاکید این مراکز بر اشتغالزایی فارغ التحصیلان است.

مجتبی ابراهیمی، مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی با رویکرد اشتغال و با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: طرح ملی مشاغل خانگی به صورت پایلوت در هشت استان از جمله خراسان‌جنوبی در حال اجرا است که در این راستا طرح‌های اشتغالزایی مورد استقبال قرار گرفته و برای اتصال به بازارهای بین‌المللی حمایت می‌شوند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: سایت Inhb.ir  برای ثبت نام از متقاضیان این طرح راه اندازی شده است.

علی ناصری، فرماندار بیرجند نیز در این جلسه با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جهاددانشگاهی، خاطرنشان کرد: برای به نتیجه رسیدن پروژه‌های جهاددانشگاهی به خصوص دهکده گیاهان دارویی و مرکز فرهنگی کمک خواهیم کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله