به مناسبت گرامیداشت روز جهانی روانشناس و مشاور مراسمی با همکاری بهزیستی استان خراسان جنوبی، سازمان نظام روانشناسی، دانشگاه دولتی و پیام نور بیرجند،دانشگگاه علوم پزشکی با حضور عرب نژاد مدیرکل بهزیستی ، خزاعی رئیس سازمان نظام روانشناسی ،دکتر خامسان رئیس دانشگاه بیرجند، معاونین ،مشاوران مراکز دولتی و غیردولتی بهزیستی و جمعی از مسئولین
در سالن ولایت دانشگاه دولتی بیرجند  برگزار شد.
مدیرکل بهزیستی استان خراسان جنوبی ضمن گرامیداشت روز روانشناس و مشاور عنوان کرد : روان نیز به اندازه جسم نیاز به توجه خاص دارد.
عرب نژاد با بیان اینکه سال ۷۷ حتی یک مرکز روانشناسی در بیرجند و منطقه خراسان جنوبی فعالیت نداشت ادامه داد ‌: سال ۷۸ بهزیستی قصد داشت اولین مرکز ترک اعتیاد این منطقه را راه اندازی کند اما یک روانشناس هم پیدا نمی شد! نهایتا با حضور من و همکاران این مرکز به سختی راه افتاد و امروز رشد خوبی داشته و خدمات خوبی هم ارائه می شود.
وی به اهمیت بالای کار روانشناس در جامعه امروز اشاره کرد و افزود : با وجود آسیب های اجتماعی متعدد و اختلالات روانی، کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نیازی به مشاوره نداشته باشد.
به گفته وی یکی از اقدامات بسیار خوب بهزیستی علاوه بر راه اندازی خدمات مشاوره ای، تغییر در فرهنگ و نگرش مردم نسبت به مشاوره است.
مدیر کل بهزیستی با تاکید بر اینکه این اداره کل اولین نهادی است که مرکز مشاوره را راه انداخت و از قالب سازمانی خارج کرد، ادامه داد: بهزیستی در عرصه روانشناسی دو مسیر حضوری و تلفنی را ارائه داده است. عرب نژاد با بیان اینکه در مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰، هدف ارائه سریع خدمات و تغییر احساس مراجعین است یادآور شد : هم اکنون این مرکز مشاوره تلفنی با مشاور متخصص مشغول به ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی از قبیل مشاوره فردی و بین فردی،مشاوره ازدواج،زناشویی و خانوادگی،مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره تحصیلی-تربیتی،مهارتهای ارتباطی ،مشاوره اعتیاد و … به تماس گیرندگان از ۸صبح تا۸شب بجز ایام تعطیل هستند.
به گفته وی مشاوره تلفنی امکان آن را فراهم می‌سازد تا افراد نیازمند در زمان دلخواه و در هر مکانی که به تلفن دسترسی دارند سریع و آسان و با کترین هزینه با مشاور تماس بگیرند.
مدیرکل بهزیستی اضافه کرد : خدمات مشاوره حضوری نیز در سه سطح مراکز سلامت روان محله ای، مراکز مشاوره عمومی و تخصصی ارائه می‌شود.

عرب نژاد از آمار و عملکرد مربوط به حوزه روانشناسی بهزیستی سخن گفت و افزود : در زمان حاضر ۵۲ مرکز و دفتر خدمات مشاوره اجتماعی دولتی و غیر دولتی فعالیت دارند و در راستای ارتقاء سلامت روان جامعه به عموم به ارائه خدمات مشاوره روانشناختی میپردازد.
وی با اشاره به اینکه طی سال ۹۷ بالغ بر ۱۲ هزار جلسه مشاوره حضوری و ۲۴ هزار مشاوره تخصصی در ۱۴۸۰ انجام گرفت اضافه کرد : این آمار نشان دهنده افزایش میزان مراجعان به مراکز مشاوره است اما هنوز در مراجعه مردها به مشاور مشکل داریم.
مدیر کل بهزیستی از جذب بالای نیروی مشاور هر ساله در بهزیستی خبر داد و بیان کرد: از کسانی که ویژگی های لازمه برای کار روانشناسی را ندارند خواهش میکنم وارد این کار نشوند زیرا که به حرفه آسیب می‌زنند.
عرب نژاد با اشاره به اینکه تا در برنامه ششم توسعه اعلام شده تا پایان این برنامه آسیب های اجتماعی باید ۲۵ درصد کاهش یابند، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری نهاد ها و دستان پرتوان شما روانشناسان، جلوی افزایش آسیب های اجتماعی گرفته و کنترل شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله