استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه رسیدن به توسعه استان باید محور اتحاد و انسجام مردم، مسئولان و رسانه ها باشد گفت: نقش رسانه های استان نقش دیده بانی است.

محمدصادق معتمدیان روز دوشنبه در نشست صمیمی با خبرنگاران افزود: رسانه ها به شکل مستقل بدون در نظر گرفتن سلایق فردی، منافع حزبی، جناحی و علایق شخصی باید برای رفع مشکلات مردم بکوشند و اجازه ندهند اعتماد رسانه ها بین مردم و مسئولان خدشه دار شود.
وی با تاکید بر اینکه بایستی نقش آفرینی خبرنگاران بیشتر شود گفت: از ظرفیت خوب رسانه ها در استان باید استفاده شود نگاه ما به رسانه ها نیز نگاه حمایت است.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: معتقدیم رسانه ها باید به وظایف حرفه ای خود که بسیار مهم و خطیر است مستقل عمل کنند لذا انتظار نداریم به تمجید و تعریف از مدیران دستگاه های اجرایی بپردازید.
وی عنوان کرد: خبرنگاران مسئولیت دارند مشکلات و مسایل مربوط به مردم را رصد و پایش کرده و آن را به افکار عمومی و مسئولان منعکس کنند تا زمینه ساز تصمیم گیری های مهم در استان باشد.
معتمدیان با تاکید بر اینکه فضای موجود نیاز به ترمیم دارد اظهار داشت: رسانه ها بایستی مقداری مهربانانه تر نسبت به قضایا برخورد کنند چون نسبت به مدیران نگاه تندی وجود دارد.
وی یادآور شد: بدون شک نارسایی ها و مشکلاتی در استان وجود دارد اما نیاز به تعامل داریم با تقابل ایجاد کردن مشکلی حل نمی شود بلکه فقط فرصت سوزی است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: سال آینده انتظار داریم در فضای جدید، صمیمانه و دلسوزانه برنامه ها را دنبال کنیم لذا تاکید داریم اصحاب رسانه با فرهیختگان، نخبگان و جامعه دانشگاهی ارتباط بیشتری برقرار کنند.
وی عنوان کرد: از نظر محتوایی این موضوع در استان احساس می شود چون یکی از ظرفیت ها و مزیت های استان داشتن پشتوانه علمی و فرهنگی دانشگاهی و نخبگان است که در بحث توسعه استان نتوانسته ایم به درستی از این ظرفیت استفاده کنیم.
معتمدیان اظهار داشت: استفاده از توان ظرفیت های علمی و فرهنگی یکی از حلقه های مفقوده استان است که بخشی از آن به رسانه ها برمی گردد که حتما باید از نظرات کارشناسان در بخش های مختلف استفاده کنند.
وی یادآور شد: برای تهیه طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی از ظرفیت علمی و دانشگاهی استان استفاده شد که منجر به تهیه و تدوین این سند شد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از اولویت های ما در این مدت تغییر رویکرد بوده است چون در شرایطی قرار داریم که فقط دنبال بیان کمبودها و مشکلات هستیم که بجای خود باید انجام شود اما بیان مشکلات باید منجر به نتیجه شود.
وی بیان کرد: اینکه بیش از اندازه به مسایل مربوط به محرومیت ها بپردازیم چهره خوبی از استان ترسیم نمی شود ضمن اینکه در بخشی زیرساخت ها مشکل داریم اما در برخی حوزه ها ظرفیت های ملی و بین المللی نیز داریم.
معتمدیان اظهار داشت: بایستی ظرفیت ها و توانمندی های استان را در کشور، منطقه و در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم که در این بخش مقداری کوتاهی کرده ایم و اگر به دنبال توسعه هستیم برای برون رفت از این مساله باید به سمت جذب سرمایه گذار رفته و زمینه حضور بخش خصوصی در استان فراهم شود.
وی یادآور شد: نباید با اخبار بدون منبع و کارشناسی نشده افکار عمومی را نگران کنیم بلکه باید مطالب منتشره با دقت باشد چون در استان در مباحث توسعه ای هیچ خط قرمزی وجود ندارد درحالیکه خط قرمز های خودساخته ای در برخی مسایل ایجاد می شود.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در مسایل امنیتی چارچوب خط قرمزها مشخص است اما امنیت در خدمت توسعه است و اگر می خواهیم در یک استان مرزی امنیت پایدار داشته باشیم باید توسعه همه جانبه پیدا کنیم و این یک راهبرد اصلی در استان و کشور است.
وی افزود: اخبار و اطلاعات بایستی درست و کارشناسی شده باشد به افکار عمومی منعکس شود در حالیکه برخی کارشناسان دستگاه های اجرایی مصاحبه هایی انجام می دهند که مبنای علمی و کارشناسی ندارد که به این دستگاه ها تذکر داده ایم.
معتمدیان بیان کرد: اولویت ما معرفی ظرفیت های استان است این به معنای ندیدن نارسایی نیست بلکه باید مشکلات جمع بندی و اولویت بندی شود و به مبادی تصمیم گیر منتقل شود.
وی با تاکید بر اینکه نباید بین مردم و مسئولان مرزبندی کرد اظهار داشت: نظام سیاسی ما مردم سالاری است و مسئولان از بین مردم بلند شده اند و باید در بین مردم باشند اینکه مسئولی مردمی نباشد او مسئول نیست و رئیس است.
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در این استان مدیران دستگاه های اجرایی دلسوزانه برای مردم کار می کنند و محدود مدیرانی اینگونه نیستند که با این افراد برخورد و نسبت به تغییر آنها اقدام خواهیم کرد.
وی گفت: اگر مسئولی انگیزه و توان خدمت رسانی به مردم نداشته باشد جایگاه وی را ترمیم می کنیم چون معتقدیم برای این مسئول هزینه کرده ایم و اینها جزو سرمایه های استان هستند.
معتمدیان اظهار داشت: مسئولیت ها امانت هایی است که برای خدمت رسانی به مردم به ما داده شده است لذا باید منشور حرفه ای رسانه ای در استان تدوین شود.
وی با بیان اینکه رسانه ها می توانند پل ارتباطی بین مردم و مسئولان باشند یادآور شد: امکان اینکه تک تک مردم به مسئولان مراجعه کنند فراهم نیست اما رسانه ها می توانند مشکلات مردم را احصا و در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها تاثیرگذار باشند.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه استان نیاز به نشاط اجتماعی دارد افزود: در سال ۹۸ یکی از موضوعاتی که در شورای فرهنگ عمومی به آن خواهیم پرداخت تبیین گام دوم بیانیه مقام معظم رهبری است.
وی عنوان کرد: در شورای فرهنگ عمومی استان اعضا موظف شدند یک بسته فرهنگی در بحث گردشگری استان بر اساس قوانین بالادستی استان و به تبعیت از کشور تهیه کنند.
معتمدیان ادامه داد: برنامه های اجتماعی و فرهنگی مورد نیاز برای ایجاد فضای نشاط در استان را نیز با قوت دنبال خواهیم کرد رسانه ها نیز می توانند به عنوان سفیر امید و نشاط در استان نقش آفرینی کنند.
وی تاکید کرد: زحمات، خدمات و اقداماتی فراوانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های مختلفی از جمله زیرساخت ها، راه، بهداشت و درمان، وضعیت روستاها، آب، برق و سایر انجام شده که باید اطلاع رسانی شود.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات استان ریشه تاریخی دارد اظهار داشت: در شرایطی در بسیاری زمینه ها برخی دولت ها بیشتر کار کرده اند و در برخی دولت ها کم کاری شده است اما علیرغم همه تحریم ها و مشکلات خدمت رسانی ها در حال انجام است.
وی یادآور شد: از همه مدیران استانی و شهرستانی خواهیم خواست که ارتباط مثبت، سازنده و مستمر با رسانه ها برقرار کرده و آستانه تحمل خود را بالا ببرند.
معتمدیان با بیان اینکه هیچ مدیری حق شکایت از رسانه های نقاد استان را ندارد به استثنای جاهایی که تخریبی است گفت: هیچ دستگاه و مدیری اجازه ندارد نسبت به نقادی رسانه ها موضع گیری کند.
وی افزود: انتظار داریم روابط عمومی دستگاه های اجرایی فعال تر عمل کرده و زمینه ارتباط هر چه بیشتر مدیران را با رسانه ها برقرار کنند، رسانه ها نیز نباید جزیره ای عمل کنند.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: مطرح کردن مسایلی که باعث اختلاف و واگرایی می شود مهم نیست توجه ما به استان و همه شهرستان هاست و باید کارشناسی شده عمل کنیم.
وی یکی از مشکلات خبرنگاران استان را مسکن دانست و بیان کرد: برای تامین مسکن خبرنگاران به راه و شهرسازی استان ماموریت داده شد تا زمینی برای این منظور اختصاص دهد که بعد از جانمایی زمین، تعاونی خبرنگاران نیز به ثبت خواهد رسید.
معتمدیان افزود: خبرنگاران هم نقش مثبت و هم منفی بر عهده دارند و بایستی خواسته های مردم را با پیگیری از مدیران برآورده کنند.
وی با بیان اینکه جای کارهای فرهنگی در خراسان جنوبی خالی است عنوان کرد: برای واگذاری زمین برای احداث ساختمان خانه مطبوعات قول مساعد داده شد، همچنین ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار به این دستگاه اختصاص یافت.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین برای بخش های زیرساختی خانه مطبوعات استان ۱۰۰ میلیون تومان توسط فرهنگ و ارشاد قول مساعد داده شد.
وی اضافه کرد: سرپرست معاونت مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد کشور نیز برای تامین کاغذ مورد نیاز مطبوعات و روزنامه های استان و کمک به خانه مطبوعات قول مساعد داده است.
معتمدیان یادآور شد: برای پرداخت تسهیلات به خبرنگاران و اعضای خانه مطبوعات استان نیز ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی عنوان کرد: پیگیری شد تا در زمینه سخت افزاری از طریق سازمان اموال و املاک تملیکی استان کمک هایی به خبرنگاران و رسانه های استان شود.
در این نشست که از همه رسانه های استان حضور داشتند مسکن، بیمه، ارتباط گیری بیشتر مسئولان با رسانه ها، تقویت سخت افزاری رسانه ها و تسهیلات به عنوان عمده مشکلات خبرنگاران مطرح شد که استاندار خراسان جنوبی برای رفع این مشکلات قول مساعد داد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله