رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: سبک زندگی مردم در این استان ساده تر از دیگر نقاط کشور است به همین دلیل آمار مبتلایان به سرطان نسبت به آمار کشوری پایین تر است.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز پنجشنبه در همایش امدادگران عاشورایی با عنوان حمایت از بیماران مبتلا به سرطان و صعب العلاج در بیرجند افزود: در دنیا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۸۲ نفر به سرطان مبتلا می شوند و این آمار در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۵۸ است.
وی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۳۰ نفر به سرطان مبتلا می شوند و شرایطی در فضای مجازی ایجاد شده که در ایران سونامی سرطان وجود دارد در حالی که براساس آمار جهانی این موضوع صحت ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سرطان معده شایع ترین نوع سرطان در خراسان جنوبی است و سرطان روده بزرگ و پستان در جایگاه های بعدی قرار دارد.
وی افزود: در حوزه تشخیص و درمان بیماران سرطانی اتفاقات خوبی رخ داده و به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور، ساخت بیمارستان ایران مهر که توسط خیران در سطح بالای استانداردهای لازم در بیرجند انجام شد، خدمات ارائه شده در این مرکز کاملا رایگان است و پولی از بیمار دریافت نمی شود و بخش قابل توجه از داورهای بیماران توسط وزارت بهداشت تامین می شود.
دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: در زمینه تامین دارو با تدابیر پیش بینی شده کمترین مشکل وجود دارد و حتی از استان های مجاور برای تامین دارو به استان ما مراجعه می کنند.
وی گفت: مراکزی برای تشخیص و غربالگری سرطان در بیرجند، قاین و طبس ساخته شده که به زودی تجهیز می شود تا در این حوزه هم خدمات کاملی به مردم ارائه شود.
وی افزود: همه سرطان ها قابل درمان هستند به این شرط که زود تشخیص داده شوند و آگاهی بخشی در حوزه بیماری سرطان ضروری است.
دهقانی فیروزآبادی به نامگذاری یکم تا هفتم بهمن ماه به عنوان پویش ملی مبارزه با سرطان در کشور اشاره کرد و گفت: شعار این پویش «سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خودمراقبتی و امید» است.
وی افزود: این پویش به این دلیل راه افتاده که برای مقابله با سرطان نیاز به عزم ملی داریم و همه مردم و مسئولان باید پای کار بیایند و گرنه مسیر رو به افزایش آمار سرطان در کشور کنترل نمی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: چهار ریز فاکتور مهم در بروز سرطان شامل کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف سیگار و مصرف الکل وجود دارد که اگر مردم این موارد را رعایت کنند به نیمی از سرطان ها که قابل پیشگیری است، مبتلا نمی شوند.
وی آگاه سازی و همراه کردن مردم را بسیار مهم دانست و گفت: همه مسئولان باید پای کار باشند و به وزارت بهداشت و درمان در آگاه سازی جامعه کمک کنند.
دهقانی فیروزآبادی افزود: سرطان از بیماری هایی است که بار اقتصادی، اجتماعی و روانی بسیاری به خانواده و کشور تحمیل می کند و داروهای سرطانی از گران ترین داروها هستند لذا یک دوره شیمی درمانی یک خانواده متوسط را فقیر می کند.
وی گفت: در شعار پویش ملی مبارزه با سرطان در کشور بحث امید مطرح شده که با پیشرفت های علمی که امروز در جهان محقق شده بسیاری از سرطان ها اگر زود تشخیص داده شوند قابل درمان و علاج هستند و بعضی از سرطان ها برای همیشه از بدن فرد پاک می شود و این ارزشمند است چون در گذشته چنین پیشرفت های علمی نبود و بسیاری از بیماران فوت می شدند.
مدیرعامل موسسه خیریه امدادگران عاشورا هم در این همایش گفت: در این موسسه دل ها گره خوردند در دوره ابتدای فعالیت این موسسه دکتر پزشکیان وزیر بهداشت بود و پس از مشورت با ایشان گفتند این کار را ادامه دهیم که بعدها هم وزاری بعدی این فعالیت را تایید کردند و امروز سخت ترین حلقه سلامت که سرطان است را برای کار انتخاب کردیم.
سردار نصرالله فتحیان افزود: در کشور ما سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر مبتلا به سرطان جدید وجود دارد که یک درصد جمعیت دنیا را داریم و روند سرطان در کشور آنچنان زیاد نیست اما مشکل ما این است که خدمات ما در این حوزه ضعیف تر و آمار مرگ و میر کمی بیشتر از اروپایی هاست.
وی اظهار داشت: همه مشکلات کشور زمانی که مردم مشارکت کردند رفع شد و دفاع مقدس با کمک مردم به نتیجه رسید هرچند ارتش و سپاه پاسداران بود اما اگر حضور مردم نبود به نتیجه نمی رسیدیم.
مدیرعامل موسسه خیریه امدادگران عاشورا گفت: امروز دشمن قادر به حمله نظامی علیه کشور ما نیست چون نظام ما همگانی است و سراسر کشور نیروهای جنگ دیده هستند و دشمن جرات تعرض به ما را ندارد.
فتحیان افزود: امروز اگر بخواهیم مشکل بخش سلامت هم رفع شود با مشارکت مردم ممکن می شود و تکیه به خزانه و بیت المال مشکل درمان را رفع نمی کند.
وی گفت: اگر در حوزه اقتصاد با مشکل مواجه هستیم به این دلیل است که روحیه جهادی کم و دخل شخصی نقش شدیدی دارد و اگر کار را به مردم سپرده بودیم مشکل رفع شده بود.
مدیرعامل موسسه امدادگران عاشورا بیان کرد: امروز به لطف خدا از ۱۰ کشور برتر جهان به لحاظ منابع زیرزمینی هستیم و نخبگان ما در همه جهان حضور داشته و حرف اول را می زنند.
وی به پیشرفت های کشور در حوزه های دفاعی اشاره کرد و افزود: در حوزه سلامت هم پیشرفت های زیادی داشتیم و جا دارد از زحمات جهادگونه دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت تشکر کنم و ایشان در دوره مسئولیت خود هفت بار به خراسان جنوبی آمد و این کار ارزشمندی است.
فتحیان گفت: هرچند در طرح تحول سلامت در حوزه درمان کمی هزینه ها در حوزه کنترل ضعیف بود که آن هم اصلاح شد.
وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی فقط ۲ بیمارستان با استعداد ۲۰۰ تخت در خراسان جنوبی وجود داشت اما امروز ۱۷ بیمارستان با یکهزار و ۴۰۰ تخت در استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۰ دانشکده و سه هزار و ۸۰۰ دانشجو وجود دارد گفت: دوره دستیاری اکنون در هشت رشته این دانشگاه برگزار می شود و روزی در این منطقه حتی کاردانی هم تربیت نمی شد.
همچنین در این نشست از کتاب «بشارت زیارت» و «یک نفس همدلی» متعلق به موسسه امدادگران عاشورا خراسان جنوبی رونمایی و از ۴۷ خیر استان تجلیل شد.
۷۵۵۹*۳۰۲۸

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله