مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان از ۱۷۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۱۲۰ میلیون مترمکعب در سال جاری و در مجموع ۲۹ درصد کاهش یافت.

حسین امامی روز سه شنبه در دومین نشست کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری استان خراسان جنوبی افزود: با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در سال جاری کسری مخزن استان ۶ درصد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: در تلاش هستم در پنج سال آینده کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان به صفر برسد و با توجه به اینکه در ۳۰ سال گذشته در مجموع سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی استان داشته ایم، باید این اضافه برداشت طی ۲۰ سال آینده نیز جبران شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: بیشترین مقدار کسری مخازن آب استان مربوط به دشت بشرویه با ۱۵ میلیون و ۲۲ هزار مترمکعب است که این مقدار ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۲ جبران شده است.
وی اظهار داشت: میانگین افت سطح آب های زیرزمینی در دشت های استان ۱۱ سانتیمتر در سال ۹۲ بود که با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به هشت سانتیمتر کاهش یافته است. 
امامی با بیان اینکه طرح مطالعه آب شهرهای استان تا افق ۱۴۲۵ انجام شده است گفت: برای تامین آب شهرهای استان طرح های خوبی در دست اجرا است و در شهرستان درمیان در زمینه تامین آب با چالش هایی در چند سال گذشته مواجه بودیم که طرح آبرسانی به این منطقه با پیشرفت فیزیکی بالا در حال اجرا است.
وی با اشاره به کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی استان افزود: در برخی دشت های استان کیفیت منابع آب زیرزمینی به شدت کاهش یافته و سالانه به دلیل شوری آب صدها درخت پسته خشک می شود.
امامی عنوان کرد: طرح های خوبی برای آبرسانی پایدار به روستاهای «جلاران، ذکری و گل نی» در شهرستان درمیان در حال انجام است و توانمندی سازی این روستاها با اقدام جهادی از سوی تمامی دستگاه های اجرایی دنبال می شود.
وی گفت: همچنین آبرسانی به بازارچه ماهیرود سربیشه در حال انجام است و پیگیر رفع مشکل کم آبی و مدیریت منابع آب روستای گزخت شهرستان زیرکوه نیز هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: نقشه برداری از ۴۵۰ کیلومتر طول رودخانه های استان برای جلوگیری از دخل و تصرف انجام شده و بازگشایی مسیر رودخانه ها به طول پنج کیلومتر در حال انجام است.
مدیر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی هم در این کارگروه گفت: امسال ۹۰۸ طرح اشتغال در استان اجرا شد که از این تعداد ۵۷۴ مورد در روستاها اجرا شده است.
محمود گل محمدی بیان کرد: از ابتدای سال جاری مددجویان کمیته امداد ۴۷۴ متر مربع فرش به متراژ ۲ هزار و ۳۵۰ متر مربع به ارزش ۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال تولید کرده اند.
وی افزود: در ۲۴ روستای فاقد برق در شهرستان های نهبندان و سربیشه توسط کمیته امداد حمام و سرویس بهداشتی احداث شده و در روستاهای محروم شهرستان درمیان «ذکری، جلاران و گل نی» نیز با پرداخت کمک بلاعوض توسط کمیته امداد ۵۵ واحد مسکونی در حال احداث است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم گفت: در روستای حاجی آباد بیرجند بزرگترین کارگاه آموزش صنایع دستی شرق کشور راه اندازی شده که تاکنون ۳۰۰ نفر در این آموزشگاه آموزش های صنایع دستی را فراگرفته اند.
حسن رمضانی بیان کرد: در هر یک از مساجد در شهرها و روستاهای پرجمعیت استان که مکانی در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد، آمادگی آموزش صنایع دستی را داریم و آموزش صنایع دستی در روستاهای مرزی و محروم تا نقاط مختلف شهری در حال انجام است. 
وی با بیان اینکه بنای تاریخی سرای امینی بیرجند در حال مرمت است گفت: از ابتدای امسال ۳۰۰ میلیون تومان برای مرمت این بنا هزینه شده و تا پایان سال جاری ۲۰۰ میلیون دیگر نیز برای مرمت آن هزینه خواهد شد.
رمضانی افزود: ۴۰ مغازه از این بنای تاریخی پس از مرمت برای فروش صنایع دستی در نظر گرفته خواهد شد.
این نشست با حضور سایر اعضای کارگروه در دفتر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله