نشست بررسی همکاری های علمی و دانشگاهی با حضور والی فراه جمهوری اسلامی افغانستان و هیات تجاری – اقتصادی این کشور در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، والی فراه افغانستان و هیات همراه از امکانات پژوهشی و تحقیقاتب دانشگاه بیرجند در مجموعه آزمایشگاه مرکزی و دانشکده علوم بازدید کردند.
دکتر محمدمهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی در نشستی که پس از بازدید هیأت تجاری – اقتصادی ولایت فراه افغانستان از دانشگاه بیرجند در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: تحصیل بیش از ۴۴ هزار دانشجو در ۴۱ دانشگاه و دانشکده استان نشان می دهد که خراسان جنوبی ظرفیت بزرگی در حوزه علمی و دانشگاهی دارد.
دکتر مروج الشریعه با بیان اینکه استان خراسان جنوبی آمادگی دارد زمینه تحصیل دانشجویان افغانستانی به ویژه ولایت فراه را در دانشگاه های خراسان جنوبی فراهم کند افزود: ۶ دانشجوی ولایت فراه افغانستان که توسط والی معرفی شوند می توانند به صورت رایگان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های استان تحصیل کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند، تنها دانشکاه شرق کشور است که گروه پژوهشی با عنوان مرکز افغانستان شناسی دارد گفت: با وجود چنین مرکزی می طلبد که مبادلات علمی و دانشگاهی میان ولایت فراه و این مرکز در خراسان جنوبی بیشتر شود.
عبدالبصیر سالنگی والی ولایت فراه افغانستان هم در این نشست به ظرفیت های علمی و پژوهشی قابل توجه در دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: از رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران برای فراهم کردن تحصیل دانشجویان افغانستانی در این کشور تشکر و قدردانی می کنم چراکه هم اکنون ۱۸ هزار دانشجوی افغانستانی در ایران مشغول به تحصیل هستند.
از این ۱۸ هزار نفر ۶ هزار نفر در دانشگاههای استان خراسان جنوبی، رضوی، شمالی و گلستان تحصیل می کنند.
عبدالبصیر سالنگی از مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران خواست تا زمینه تحصیل بیشتر دانشجویان افغانی و برخورداری آنها از ظرفیت های علمی این کشور را فراهم کنند.
سرکنسول ایران در هرات هم با بیان اینکه پارسال ۳۰۰ بورسیه برای اساتید دانشگاه های افغانستان در مقطع دکتری در ایران اعطاء شده است گفت: از این تعداد ۵۰ بورسیه مربوط به اساتید ولایت فراه بوده است که این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
افخمی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای راه اندازی اتاق ایران شناسی در دانشگاه فراه خبرداد و افزود: امیدواریم که با فعالیت این اتاق زمینه تعاملات فرهنگی و علمی ایران با فراه بیشتر شود.
وی همچین گفت: امیدواریم با راه اندازی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در فراه و فعالیت رسمی این مرکز، تعاملات فرهنگی و علمی استانهای غربی افغانستانی با استانهای مرزی ایران نیز بیش از پیش رونق گیرد.
سرکنسول ایران در هرات همچنین از تحصیل سالانه ۸۰۰ نفر در مرکز آموزش فنی و حرفه ای در کشور افغانستان خبرداد و افزود: با راه اندازی این مرکز که یک و نیم میلیون دلار برای آن هزینه شده است سالانه این تعداد نفر آموزش دیده و راهی بازار کار می شوند که آمادگی ارائه خدمات بیشتر را داریم.
دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند در نشست بررسی همکاری های علمی و دانشگاهی گفت: فرهنگ و دانش از افتخارات استان خراسان جنوبی است.
دکتر خامسان با بیان اینکه سومین مدرسه جدید ایران در شهر بیرجند تاسیس شده است که نشان از سبقه تاریخی علمی در این استان دارد، افزود: در حال حاضر بخش قابل توجه ای از جمعیت استان را دانشجویان تشکیل می دهند.
رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه دانشگاه های استان تمام گرایش های علمی که در کشور وجود دارد را پوشش می دهد، گفت: تمام دانشگاه های استان هر گونه آمادگی برای ارائه خدمات و همکاری با استان فراه افغانستان را دارند.
وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند می تواند در خصوص تعدادی بورس با درجات مختلف با استان فراه همکاری داشته باشد، عنوان کرد: استان خراسان جنوبی دارای کتابخانه ۴۰ ساله است که می تواند به توسعه علمی در ایران و افغانستان کمک کند.
رئیس دانشگاه بیرجند از آمادگی این دانشگاه برای پذیرش دانشجویان افغانستانی خبرداد و گفت: تخفیف ویژه و پذیرش یک دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و یک دانشجو در مقطع دکتری به صورت رایگان ازجمله حمایت های این دانشگاه از دانشجویان افغانستانی است.
دکتر احمد بخشی مدیرگروه پژوهشی افغانستان شناسی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه در دانشگاه بیرجند دوره های آموزشی کوتاه مدت برگزار می شود، گفت: استان فراه دارای دو دانشکده تعلیم و تربیت و زراعت و کشاورزی است لذا این دانشکده ها می توانند از دوره های کوتاه مدت در استان خراسان جنوبی استفاده کنند.
دکتر بخشی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه وزارت علوم دو کشور افغانستان و ایران سالانه ۵۰۰ بورسیه باید انجام شود که دانشگاه بیرجد آمادگی دارد از این تعداد سالانه ۱۰۰ بورسیه را برای کشور افغانستان داشته باشد.
مدیر گروه پژوهشی افغانستان شناسی دانشگاه به تبادل استاد و دانشجو بین موسسه آموزشی عالی فراه با دانشگاه های خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: تسهیلات لازم جهت شرکت اساتید و محققین در کنفرانس ها، سمپوزیوم ها و کارگاه های آموزشی که در دو دانشگاه برگزار می شود، اختصاص یابد.
وی اظهار کرد: برای اولین بار در کشور درس آشنایی با سیاست و حکومت افغانستان در دانشگاه بیرجند آموزش داده می شود.
هم اکنون در دانشگاه بیرجند ۷۰دانشجوی افغانستانی در حال تحصیل اند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله