محمدعلی جنتی‌فر مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه در زمینه باغ‌های دیدنی بیرجند اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی ۱۱۹ باغ تاریخی وجود دارد که ۶۵ باغ در فهرست میراث آثار ملی ثبت شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد ۶۳ باغ در بیرجند واقع شده است که نشان دهنده توجه نیاکان ما به کاشت درختان در فضای معماری بوده است.

جنتی فر ادامه داد: از مهمترین باغ‌های شهر بیرجند می‌توان به باغ اکبریه، رحیم آباد، بهلگرد، شوکت آباد، باغ امیرآباد، بهلگرد، معصومیه، بهارستان و منظریه اشاره کرد که به لحاظ معماری و طبیعی بسیار چشم نواز هستند.

کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: در میان این باغ‌ها، باغ و عمارت اکبریه جایگاه خاصی دارد چرا که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و در حقیقت در طرح حفاظت میراث جهانی قرار گرفته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه با اشاره به اینکه باغ‌های بیرجند نمونه‌های منحصر به فردی هستند، گفت: این باغ‌ها مربوط به دوره‌های تاریخی متعددی هستند و حتی در برخی از باغ‌ها نشانه‌هایی از دوره صفویه نیز پیدا شده است.

جنتی‌فر یادآور شد: باغ‌های بیرجند کاربری‌های متعددی از جمله کاربری‌های مسکونی، تفریحی، کشاورزی، اقتصادی و حکومتی داشته‌اند که در نقاط مختلف بیرجند قدیم استقرار پیدا کرده‌اند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله