وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش راندمان آبیاری با سامانه های نوین و افزایش بهره وری آب با نوع کشت و چگونگی خاک ورزی از سیاست های جهاد کشاورزی است

محمود حجتی عصر جمعه در حاشیه بازدید از مجتمع کشت و صنعت بیدمشک سربیشه افزود: یکی از آرزوهای دیرینه ما این بوده که کشاورزی را به صورت زنجیره تعریف و در عمل پیاده کنیم.
وی گفت: مجتمع کشت و صنعت بیدمشک علیرغم محدودیت منابع آبی در بخش طیور، توسعه دامداری، تامین علوفه و بهره وری آب موفق عمل کرده است.
وزیر جهاد کشاورزی، کشت نشایی را یکی از مسایل جدید افزایش بهره وری آب عنوان کرد و افزود: این نوع کشت در ذرت و چغندر در خراسان جنوبی و کشت و صنعت بیدمشک انجام شده که قابل تقدیر است.
وی تصریح کرد: خراسان جنوبی علیرغم خشکسالی و تنش آبی سنگین توانسته است دستاوردهای خوبی در بهره وری آب و توسعه زنجیره تولید به دست بیاورد.
حجتی گفت: نشاکاری یکی از شاخصه های افزایش بهره وری است که در کاشت چغندر با این روش ۳۰ درصد مصرف آب کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه اصلاح نظام آبیاری باعث افزایش تولید شده است گفت: خراسان جنوبی هنوز در بحث گلخانه ها عقب است که امیدواریم با همت مردم استان این عقب افتادگی تاریخی با پشتیبانی دولت و نمایندگان جبران شود.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بازدید امروز خود از گلخانه پرورش گل رز در بیرجند افزود: اگرچه از لحاظ کیفی عملکرد گلخانه ها در استان خوب بوده اما از لحاظ کمی باید هنوز در زمینه سرشاخه گل و سبزی گلخانه ها توسعه یابد.
وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی در دامپروری از دیرباز فعالیت داشته است اظهار داشت: پرورش شتر و شترمرغ در این منطقه می تواند برای سرمایه گذاری گزینه های خوبی باشد.
حجتی گفت: با توجه با ارزش غذایی شیر شتر و تقاضای آن در بازارهای ملی و بین المللی این صنعت می تواند بیشتر رونق گیرد و ما نیز از نژادهای خوبی که از نقاط مختلف دنیا وارد کشور شود، حمایت می کنیم.
وی طبیعت مستعد خراسان جنوبی را از مزایای مهم صنعت دامپروری دانست و افزود: به خصوص خارشتر که در جیره غذایی حتی به صورت کشت تولید می شود در این منطقه بستر آن فراهم است.
وی ابراز امیدواری کرد: مردم با بهره وری تولید خارشتر بدون تخریب طبیعت از رفاه بیشتری بهره مند شوند.
وزیر جهاد کشاورزی ظهر امروز (جمعه) به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش کشاورزی خراسان جنوبی وارد این استان شد و به همراه هیاتی از مدیران ارشد این وزارتخانه مورد استقبال معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.
وی پس از ورود به بیرجند از مزرعه پرورش گل رز هزاردستان بازدید کرد که یک هکتار سطح زیرکشت گل رز به روش هیدروپونیک دارد و در این گلخانه، گل رز هلندی در ۱۵ رقم و ۱۰ رنگ کشت می شود.
حجتی همچنین ضمن بازدید از مجتمع کشت و صنعت سربیشه به منظور افتتاح آبیاری زیرسطحی ۷۲ هکتاری اسماعیل آباد به شهرستان نهبندان سفر کرد.
طبق برنامه ریزی انجام شده حجتی در دومین روز سفرش برای بازدید از مزرعه خارشتر شرکت پیوند خاوران به عنوان نخستین مزرعه الگویی در سطح کشور به شهرستان قاینات می رود و در ادامه از کارخانه تروند زعفران این شهرستان بازدید می کند.
افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار شرکت سهامی زراعی اسلام آباد قاین و بازدید از شرکت سهامی زراعی خضری از دیگر برنامه های وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز سفر به خراسان جنوبی خواهد بود.
محمود حجتی همچنین روز شنبه (۱۹ آبان ماه) با سفر به شهرستان های فردوس و بشرویه به ترتیب از پروژه های پرورش بز سانن و پروژه های آبخیزداری صندوق توسعه ملی بازدید می کند.
افتتاح همزمان پروژه تجهیز و نوسازی اراضی در سطح ۸۰۰ هکتار و بازدید از کارخانه سبزی خشک کنی و تولید عرق های اکسیر طبس از برنامه های آخرین روز سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان خراسان جنوبی خواهد بود.
خراسان جنوبی ۱۴۹ هزار و ۱۳۰ هکتار اراضی زراعی و باغی زیر کشت آبی و دیم دارد. از مهمترین محصولات این استان مرزی و کویری می توان به زرشک، زعفران، عناب، پنبه، پسته، انار، بادام و گل نرگس اشاره کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله