رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی گفت: « توبافی» یا پارچه بافی به عنوان صنایع دستی روستای خراشاد در خراسان جنوبی اگر در سطح جهانی تبلیغ شود بازاریابی آن مورد حمایت ما خواهد بو

غاده هیجاوی چهارشنبه شب در نشست جمع بندی ارزیابی پرونده ثبت جهانی توبافی روستای خراشاد که در دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد افزود: مهربانی و میهمان نوازی از خصوصیت بارز مردم خراشاد بود که تا به حال نمونه آن را در جایی ندیدم.
وی ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای فراهم شدن زمینه این ارزیابی افزود: یکی از نکات قابل توجه در ارزیابی این بود که در گذشته مردان کار توبافی را انجام می دادند ولی اکنون این هنر توسط زنان احیا شده و فعال است.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی گفت: باعث خرسندی است این هنر سنتی روستای خراشاد که در حال از بین رفتن بود دوباره زنده شده است.
وی با تقدیر از تلاش بانوانی که احیا کننده این هنر در خراشاد بوده اند اظهار داشت: از آموزش هایی که در این روستا انجام شده لذت بردیم و امیدواریم که این آموزش ها تداوم داشته باشد.
هیجاوی به بازدید خود از چند کارگاه توبافی اشاره کرد و افزود: برای فروش بهتر و بیشتر تولیدات توبافی بازارچه ای در روستا راه اندازی شود تا گردشگران بتوانند به راحتی این محصول را خرید کنند.
وی تصریح کرد: در صورتی که توبافی خراشاد ثبت جهانی شود مسئولیت مردم این روستا بیشتر خواهد شد تا بتوانند تولیدات را افزایش دهند و گزارش این افزایش تولید به ما نیز برسد.
دیگر عضو گروه ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی که چندین سفر به کشور ایران داشته گفت: عاشق ایران هستم ، چندین بار به این کشور آمدم و به خاطر رسیدن به روستای خراشاد ۶ ساعت از مشهد تا بیرجند با خودرو سفر کرده ام.
احمد یوسف الفارسی ضمن ابراز خوشحالی از شوق و اشتیاق مردم خراشاد اظهار داشت: بازاریابی مهمترین مساله ای است که باید در تولید پارچه های سنتی مد نظر صنعتگران این روستا باشد .
وی ادامه داد: حتی یک نوشته در خصوص نحوه تولید می تواند در بازاریابی ۲ محصول تمایز ایجاد کند.
الفارسی با تاکید بر توجه به نظر مشتری در اصل بازاریابی تاکید کرد: تنوع تولیدات نیز در موفقیت بازاریابی تاثیر گذار است.
خراشاد در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع شده و از مناطق خوش آب و هوای خراسان جنوبی است.
پارچه بافی یا توبافی در این روستا ریشه تاریخی دارد و قرن ها است که این صنعت رواج دارد، همچنین توبافی خراشاد سال ۹۵ ثبت ملی شد. قدمت برخی کارگاه‌های پارچه بافی در خراشاد به بیش ‌از یک قرن می‌رسد.
هم اکنون ۱۷۰‌ کارگاه توبافی در این روستا فعال است.
ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای بررسی پرونده ثبت جهانی توبافی یا پارچه بافی روستای خراشاد دوشنبه شب وارد بیرجند شدند و در این سفر از کارگاه های صنایع دستی بیرجند و خراشاد بازدید کردند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله