معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، گفت: با توجه به اهمیت بهداشت عمومی تجمیع کشتارگاه های سنتی به صنعتی در استان باید در دستور کار قرار گیرد.

سید مجتبی علوی مقدم روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز ملی دامپزشکی در بیرجند گفت: ستاد ساماندهی کشتارگاه های استان تشکیل و دستورالعمل های لازم برای فرمانداران در سراسر استان ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: با ساماندهی این ستاد نقاط آلوده با تجمیع کشتارگاه های سنتی به صنعتی کاهش می یابد و سلامت و امنیت غذایی جامعه را در پی خواهد داشت.
معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه حفظ سرمایه دامی، ارتقای بهداشت عمومی و تقویت امنیت غذایی باید سرلوحه دامپزشکی قرار گیرد گفت: امیدواریم با جدیت دامپزشکان بتوانیم شعار ‘دام سالم، غذای سالم و انسان سالم’ را محقق کنیم.

وی یادآور شد: نقش و اهمیت دامپزشکی بر کسی پوشیده نیست و این سازمان از مزرعه تا سفره مردم در تامین امنیت غذایی نقش دارد.
علوی مقدم گفت: تامین امنیت در همه حوزه ها و حل مشکلات مردم در داخل برج های شیشه ای امکانپذیر نیست و مسئولان در همه حوزه ها بخصوص دامپزشکی باید به صورت میدانی وارد عمل شوند.
وی افزود: تولیدکنندگان کشور در مسئولیتی که دارند پای کار هستند و رتبه های قابل توجه ما در زمینه دام در سطح جهان بیانگر این همت و جدیت تولیدکنندگان است.
وی گفت: با وجود مشکلات و تنگناهایی که وجود دارد باید بر دست و بازوی تولیدکنندگان حوزه دامی بوسه زد و از خدمات آنان تقدیر کرد.
نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تحریم های ظالمانه و وضعیت ارز دنیای تولید کنندگان را متلاطم کرده است و مسئولان باید تدبیری کنند که تولیدکنندگان در این زمینه دغدغه نداشته باشند.
نظر افضلی افزود: در حال حاضر ۴۵ هزار میلیارد تومان از صنعت مربوط به دامپزشکی، روزهای متلاطمی را می گذرانند که در این میان نقش دامپزشکی در تامین امنیت و صیانت از سرمایه دامی قابل تقدیر است.
وی گفت: سال گذشته آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۱۲ استان کشور را فرا گرفت به طوری که ۲۴ میلیون مرغ تخمگذار از مدار خارج شد و سه هزار میلیارد تومان متضرر شدیم.
وی اظهار داشت: قبل از این بیماری، تب برفکی از غرب کشور وارد شد اما با توجه به هم مرزی خراسان جنوبی با افغانستان و کانون های بیماری در سیستان بلوچستان تلاش دامپزشکی خراسان جنوبی مشهود است.
یکی از فعالان حوزه طیور خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: در ۱۰ ماه گذشته به دلیل نوسانات و مشکلات به وجود آمده ۱۲ میلیارد تومان ضرر کردم که توان تولید را از مجموعه گرفته است.
غلامحسین فرزین افزود: سیاست های مدیریتی طوری شده که سندیکای جوجه یکروزه، جوجه را یکهزار و ۷۵۰ تومان قیمت گذاری کرده اما از ما ۷۰۰ تا هزار تومان می خرند.
وی ادامه داد: آیا واقعا انصاف است که قیمت مرغ با گوجه فرنگی یکی باشد، چرا تولیدکنندگان را در نمی یابید.
این همایش به مناسبت ۱۴ مهر روز دامپزشکی با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی در بیرجند برگزار شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله