رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اختیاراتی به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید داده شده که تقسیط بدهی مالیات و تامین اجتماعی تا ۶۰ ماه، تقسیط مجدد بدهی‌های بانکی، استمهال آن و ممنوعیت هرگونه تملک واحد تولیدی بدون مصوبه کارگروه از جمله آن است.

داود شهرکی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: براساس اختیاراتی که در سال رونق تولید به کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید داده شده هرگونه تملک واحد تولیدی بدهکار ممنوع است و هیچ سیستم بانکی یا مرجعی بدون مصوبه کارگروه نمی‌تواند اقدام به صدور اجراییه کند.

وی گفت: کمتر از ۲۵ واحد تولیدی بدهکار در خراسان جنوبی است که حدود هشت واحد سال قبل به چرخه تولید بازگشتند و امسال هم این برنامه دنبال می‌شود.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی از اختصاص منابعی در راستای تبصره ۱۸ خبر داد و افزود: واحدهای صنعتی برای دریافت این منابع باید در سامانه بهین یاب ثبت کنند.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های جدید در این فاز زیاد مورد حمایت نیستند گفت: هدف گذاری روی طرح‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و واحدهایی است که بازسازی و نوسازی و طرح توسعه را دنبال می‌کنند تا از این طریق بتوانیم در زمان کوتاهی اشتغال را در استان عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: بعد از این هدف گذاری طرح‌های ایجادی از مسیرهای دیگر منابع بانکی یا تفاهم نامه‌هایی با برخی بانک ها کمک می‌شوند.

وی از انجام ۲ توافق جدید در حوزه معدن استان خبر داد و گفت: مطالعات اکتشاف با مبلغ حدود ۱۰ میلیارد تومان تکمیل می‌شود و بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان توسط ایمیدرو در استان صرف اکتشاف مناطق امیدبخش خواهد شد.

شهرکی با بیان اینکه دیگر محدوده بلوکه شده در حوزه سازمان زمین شناسی وجود ندارد افزود: به جز ۷۰ محدوده امیدبخش، سایر مناطق آزاد سازی شده و در فراخوانی به زودی برای متقاضیان اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: در خصوص مناطق شناسایی شده ناشی از مطالعات ژئوفیزیک هم دولت بخشی از اکتشاف را انجام می‌دهد و بعد از شناسایی ذخیره قطعی به بخش خصوصی واگذار می‌شود که چند نوبت آن تا پایان سال برگزار خواهد شد.

وی افزود: برای طرح هایی که در سال ۹۸ از محل منابع ۹۷ تسهیلات گرفته و منجر به ایجاد اشتغال و تولید شود یارانه ای تخصیص می‌یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به برخی پروژه های آماده افتتاح یا در مسیر تولید گفت: کک طبس با ظرفیت خوبی فعال شده و کنسانتره آهن و ذغال سنگ هم به زودی راه اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه چدن، فرآوری منیزیت و سیلیس واحدهای خوبی در حوزه نهبندان به بهره برداری می‌رسد.

شهرکی گفت: طرح‌هایی در حوزه طلا شروع شده و با آغاز طرح‌های جدید که ایدرو در استان مشارکت دارد، پیش بینی می‌شود در مجموع بالغ بر یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری محقق شود که بخشی در سال ۹۸ و بخشی هم سال آینده خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت فولاد قاین اظهار داشت: براساس تصمیم گرفته شده این پروژه به دولت برگشت خورده و متولی تکمیل آن ایمیدرو خواهد بود که در فاز اول امسال پروژه به بهره برداری می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در خصوص مشکل آب فولاد قاین هم گفت: برای تامین آب فاز احیا مشکلی وجود ندارد و برای فولاد سه فاز تعریف شده که بخشی از محل چاه‌های در اختیار، بخشی از آب فاضلاب شهر قاین و بخشی از طریق خط انتقال منطقه دیگری دنبال خواهد شد.

وی ثمرات راه اندازی فولاد در استان را یادآور شد و افزود: از آنجا که سهم مصرف آب در صنعت نسبت به سایر بخش ها کمتر است انتظار می‌رود به خاطر تحقق توسعه استان مطالبه آب این صنعت بیشتر مورد توجه دستگاه‌های متولی تامین زیرساخت باشد.

شهرکی گفت: یکی از راه‌های حمایت از تولید، مصرف محصولات داخل استان است که انتظار می‌رود مردم و دستگاه های پر مصرف به این موضوع توجه کنند.

وی حفظ اشتغال را هدف اصلی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برشمرد و گفت: ایجاد اشتغال جدید به عنوان هدف بلندمدت مورد توجه است که در این بخش نیازمند اطلاع رسانی درست رسانه‌ها و حمایت مردم هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: رونق تولید و پرداخت تسهیلات همیشه برای واحدهای تعطیل نیست بلکه واحدهایی که با ظرفیت محدود کار می‌کنند نیز شامل این تسهیلات خواهند بود.

وی اضافه کرد: سال قبل بین ۱۵ تا ۲۰ واحد در شرف تعطیل به فعالیت رسید اما بخشی از واحدها محصولشان برای بازار جاذبه ندارد که نیاز است به سمت تغییر کاربری و صنایع پایه در راستای توسعه استان حرکت کنند.

شهرکی با بیان اینکه سفر مقام عالی وزارت و معاونان وی در برنامه است گفت: پروژه‌هایی در مجموع حوزه‌ها برای این سفر پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های توزیع اقدام ضروری در سال گذشته افزود: سال قبل بالغ بر یکهزار تن گوشت منجمد توزیع کردیم اما زیاد بودن تفاوت قیمت در بازار جاذبه برای خرید را افزایش داده و باعث بروز مشکلاتی در نحوه توزیع شد.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی بیان کرد: بخشی از توزیع مردمی، در مرحله‌ای برای قشر کارگر و کارمند و اواخر سال هم سامانه‌ای خاص استان طراحی که برای مراکز توزیع کد تعریف شد و به تناسب سهمیه رصد اولیه انجام گرفت تا صف‌ها شکسته شود.

وی با اشاره به محدودیت عرضه دام در استان اظهار داشت: این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرد که تصمیم بر آن شد قبل از خروج دام ۲۰ درصد برای تامین گوشت مردم به کشتارگاه تحویل شود.

شهرکی با بیان اینکه شرایط توزیع مرغ متناسب با ایام است افزود: زمان عید روزانه ۱۰۰ تن گوشت مرغ توزیع می شد در حالی که الان مصرف به ۱۵ تا ۲۰ تن در روز رسیده است.

وی از توزیع ۱۱۰ تن روغن جامد و ۱۳۰ تن روغن مایع در سال گذشته خبر داد و گفت: نگران تامین کالاهای اساسی و کمبود نیستیم و امسال هم به شکل قبل اقلام ضروری تامین می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: در حوزه صنعت سال قبل بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت و ۳۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات توسعه روستایی و عشایری در حوزه صنعت جذب شد.

وی با اشاره به برخی عوامل که سال گذشته شرایط را برای تولید استان سخت کرد افزود: تلاش‌هایی برای رفع مانع از جمله مرز و تسهیل روش‌ها برای خروج کالا انجام گرفته که قابل تقدیر است.

شهرکی بیان کرد: سال قبل ۲۹ پروانه صنعتی با ۳۳۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۶۸۰ نفر اشتغال صادر شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی شاخصه میل به سرمایه‌گذاری در استان را صدور جوازهای تاسیس صنعتی عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی استان ۱۲۰ جواز صنعتی بود که بیش از ۲۳۰ فقره صادر شد و نشان می‌دهد فضای سرمایه گذاری در استان مناسب بوده است.

وی ادامه داد: تسهیلات روستایی، رونق تولید و مشاغل خانگی هم در این افزایش صدور جواز تاثیرگذار بوده است.

شهرکی گفت: ۵۱ پروانه معدنی و بیش از سه هزار و ۲۰۰ فقره پروانه صنفی نیز سال گذشته صادر شد.

وی با اشاره به عملکرد حوزه بازرسی بیان کرد: سال گذشته ۸۵ هزار مورد بازرسی انجام شده که ارزش پرونده‌ها بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به تشکیل بیش از ۱۰۰ پرونده قاچاق در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ارزش این پرونده‌ها ۳۰۳ میلیون تومان اعلام شده است.

وی از صدور ۷۱ میلیارد تومان ضمانت نامه صندوق‌های حمایتی برای بخش معدن خبر داد و افزود: این تسهیلات برای صنایع کوچک ۱۰ میلیارد تومان و حوزه توسعه صادرات ۵۰ میلیارد تومان بوده است.

شهرکی گفت: سه ماه نخست امسال ۶ فقره پروانه صنعتی، ۳۷ فقره جواز صنعت، ۱۷ فقره پروانه اکتشاف فعالیت‌های معدنی، ۱۳ فقره گواهی کشف و ۳۳۰ فقره پروانه صنفی صادر شده است.

وی با اشاره به انجام ۲۰ هزار بازرسی از ابتدای امسال گفت: مجموع ارزش پرونده‌ها ۸۰۰ میلیون تومان تا امروز بوده است.

وی با بیان اینکه به دنبال ثبت برند در حوزه مواد معدنی هستیم افزود: این اتفاق در حوزه فرش، زعفران، عناب و زرشک رخ داد که امید است برندسازی مواد معدنی به بازاریابی بین المللی در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کمک کند.

شهرکی درخصوص بخشنامه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به افغانستان و عراق نیز گفت: هر زمان که صادراتی اتفاق می افتد باید تکلیف ارز آن روشن شود و نمی توان گفت که صادر داشتیم ولی ارزی وارد کشور نشده است.

وی اضافه کرد: واحدهایی که ثبت سفارش قبل از بخشنامه داشته اند می‌توانند تعهد خود را برای ۲ کشور افغانستان و عراق به صورت ریالی پاسخ دهند ولی بعد از آن همان تعهد ارزی پابرجا است و باید صادرات واحدها تولیدی در کشور نشان داده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: در این بخش‌نامه روش‌های مختلف ورود ارز تعریف شده و کاملاً شفاف است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله