دومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی تالاب کجی نمکزار روز پنجشنبه در نهبندان آغاز شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری این جشنواره گفت: هنرمندان از ۱۱ استان کشور در قالب ۲۵ گروه از بخش رقابتی، ۱۶ گروه از هنرمندان بومی منطقه تالاب و ۱۰ گروه از هنرمندان انجمن مجسمه سازان برای ساخت مجسمه های نمکی با هم رقابت می کنند و تا ساعت ۱۴ روز جمعه فرصت دارند.
سید علی زمزم افزود: در این دوره از جشنواره استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، همدان، لرستان، البرز، یزد، آذربایجان شرقی، کرمان و تهران با یکدیگر به رقابت می پردازند.
وی اظهار داشت: داوری آثار بلافاصله پس از اتمام مجسمه سازی ساعت ۱۴ فردا( جمعه) آغاز می شود و ساعت ۱۶ نتیجه داوری های اعلام خواهد شد.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: استاد عرب نرمی، شیخ الحکمایی و قره باغی سه تن از مجسمه سازان برجسته کشور کار داوری آثار را انجام می دهند.
زمرم گفت: در مراسم اختتامیه جشنواره که روز جمعه ۳۰ فروردین ماه جاری برگزار می شود معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت ‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تالاب آمده و در جمع هنرمندان حضور پیدا می یابند.
وی افزود: این جشنواره با حمایت های مرکز هنری و تجسمی کشور، همکاری استانداری خراسان جنوبی، فرمانداری و امام جمعه نهبندان و ادارات کل حفاظت محیط زیست، امور عشایری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، جمعیت هلال احمر و فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی برگزار می شود.
نخستین جشنواره ملی مجسمه های نمکی سال ۱۳۹۶ برگزار شد و آثاری از هنرمندان ۲۲ استان کشور به دبیرخانه جشنواره رسید.
جشنواره در سال گذشته با وجود ارائه فراخوان، به دلیل خشکسالی و مساعد نبودن شرایط جوی برگزار نشد و اکنون در پی بارش باران و آماده شدن تالاب، دومین جشنواره با حضور ۲۵ گروه از استان های مختلف کشور روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین برگزار می شود و روز جمعه در مراسم اختتامیه گروه های برتر معرفی خواهند شد.
تالاب کجی نمکزار نهبندان با چشم انداز زیبا در ۷۵ کیلومتری نهبندان و حاشیه محور این شهرستان به بیرجند قرار گرفته است.
مساحت آن بیش از ۲۲ هزار هکتار است و با وجود دو دهه خشکسالی در استان خراسان جنوبی هنوز زنده و پایدار است که زیستگاه پرندگان آبزی به شمار می رود.
این تالاب شوره زار وسیع بوده و با توجه به شوری زیاد خاک آن به دریاچه ای پوشیده از نمک و به رنگ سفید تبدیل شده است.
مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله