نویسنده :امیرشاهین نایبی فر – ایرنا

 خراسان جنوبی از نظر وسعت سومین و به لحاظ جمعیت بیست و هشتمین استان ایران با حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت است که در این میان حدود ۳۰ هزار دانشجو در این استان تحصیل می کنند و تقویت دانشگاه های استان یکی از راه های حفظ جمعیت و توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه است.

دانشگاه بیرجند در حال حاضر با ۱۲ هزار و ۳۴۸ دانشجو و دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی با هشت هزار و ۲۳۰ دانشجو سهم بزرگی در حفظ جمعیت به ویژه قشر نخبه در استان مرزی خراسان جنوبی دارند و بدیهی است دولت باید نگاه ویژه ای در ارائه کمک های مالی به این مراکز علمی داشته باشد.
خراسان جنوبی به دلیل نداشتن مراکز صنعتی پویا و صنایع مادر از وجود ظرفیت های توسعه ای محروم شده و سهم مهاجرت براساس سرشماری سال ۱۳۹۵در کل کشور ۵.۳ بوده که این میزان در خراسان جنوبی ۸.۴ است بنابراین با پدیده مهاجرت قشر جوان در استان مواجه هستیم و برای تثبیت جمعیت باید به آموزش عالی و دانشگاه ها توجه شود.
شرایط خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی های متوالی و نبود زیرساخت هایی مثل راه آهن و آب کافی از بسیاری ظرفیت های شغلی محروم است و یکی از ارکان اصلی امنیت و پایداری این استان توجه به دانشگاه ها و آموزش عالی است که اگر به مقوله آموزش عالی استان توجه نشود مشکلات در همه حوزه ها مضاعف می شود.
این در حالی است که رئیش دانشگاه بیرجند روز دوشنبه یکم بهمن ماه جاری به خبرنگاران گفت: این دانشگاه از محل طرح توازن هیچ اعتباری را دریافت نکرده و سهم آن صفر است.
احمد خامسان افزود: همچنین امسال هفت میلیارد و ۶۸۸ میلیون تومان از بودجه دانشگاه کسر شده است.
طرح توازن بودجه ای است که از ردیف های مشخصی کسب شده و در اختیار استان هایی قرار می گیرد که مشکل بیشتری دارند تا فاصله بین استان برخوردار با استان غیربرخوردار کم شود.
لازم است مسئولان کشوری و استانی برای حفظ امنیت و توسعه این استان کم برخوردار با تمام توان و بهره گیری از همه ظرفیت ها دانشگاه های استان را تقویت کنند تا گام بلندی برای حفظ و تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت نخبگان باشد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله