رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: پیگیر راه اندازی رشته فناوری زرشک و زعفران در استان هستیم و برای راه اندازی رشته های تحصیلی جدید و متناسب با نیاز بازار کار، تلاش می کنیم.

محمود نخعی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: راه اندازی رشته های نو تاثیر زیادی در بازار دارد همانگونه که سال ۱۳۸۸ رشته نصب آسانسور و پله برقی نخستین بار در بیرجند راه اندازی شد و تاکنون با استقبال خوبی مواجه شده است.
وی بیان کرد: در مجموع امسال یکهزار و ۱۴۲ نفر در دانشگاه فنی و حرفه ای استان پذیرش شدند که ۷۰ درصد در مقطع کارشناسی هستند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: ۶۰ درصد دانش آموختگان این دانشگاه در استان وارد بازار کار می شوند که این آمار در کشور حدود ۷۵ درصد است.
وی گفت: در حال حاضر پنج مرکز آموزشی و دانشکده در خراسان جنوبی داریم و چهار هزار و ۲۱۷ نفر در این مراکز در حال تحصیل هستند که از این تعداد در دانشکده پسران بیرجند یکهزار و ۵۲۰ نفر، دانشکده دختران بیرجند یکهزار و ۴۸۲ نفر، دانشکده قاینات (پسران و دختران) ۴۱۹ نفر، دانشکده طبس (پسران و دختران) ۵۸۰ دانشجو و دانشکده فردوس (پسران) ۲۱۶ دانشجو تحصیل می کنند.
نخعی از افزایش رشته های کارشناسی در دانشکده دختران بیرجند خبر داد و افزود: علاوه بر رشته کارشناسی ارتباط تصویری، کارشناسی رشته های معماری، حسابداری، فرش و طراحی دوخت نیز افزوده شده است.
وی بیان کرد: امسال در رشته کارشناسی معماری ۴۰ نفر، حسابداری ۷۱ نفر، فرش ۳۶ دانشجو و طراحی دوخت ۳۱ نفر پذیرفته شدند که به دلیل افزوده شدن ۳۶۵ رشته کارشناسی در سطح کشور و اطلاع رسانی نادرست جذب دانشجو کم بوده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: یکی از سیاست های خوبی که در این دانشگاه دنبال می شود، تجهیز و به روزرسانی تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی است که در مرحله نخست امسال برای تامین تجهیزات کارگاهی دانشکده ها و آموزشگاه های استان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شد و مرحله دوم نیز به زودی ابلاغ می شود.
وی اظهار داشت: در دانشکده قاین با خریداری یک دستگاه سی ان سی با اعتبار ۳۵۰ میلیون تومان اکنون ۱۸ دانشجوی این رشته ضمن فراگیری آموزش های لازم، با یکی از شرکت های دفاعی قرارداد بسته و قطعه می سازند.
نخعی با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای علاوه بر تحصیل، کار تولیدی انجام می دهند گفت: در این زمینه تفاهم نامه های مختلفی بین دانشگاه با صنایع کوچک، شهرک های صنعتی، اتاق بازرگانی، وزارت آموزش و پرورش و سایر منعقد شده است.
وی درباره فعالیت های عمرانی دانشگاه گفت: در حال حاضر در شهرستان قاین ساختمان آموزشی با یکهزار و ۶۱۲ متر مربع مساحت در حال ساخت است اما با مشکلات اساسی نبود گازرسانی، آب شرب و راه آسفالت برخوردار است که در این زمینه به حمایت مسئولان و نماینده مجلس نیاز داریم.
وی بیان کرد: همچنین در این شهرستان یک خوابگاه دانشجویی با ۹۰۰ مترمربع (۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی)، سلف سرویس (۱۰۰ درصد پیشرفت) تکمیل کارگاه آموزشی با ۲۵۰ مترمربع مساحت (۱۰۰ درصد تکمیل)، نمازخانه (۵۴ درصد پیشرفت) و سالن چند منظوره با ۶۰۰ مترمربع و ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره برداری است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی افزود: در فردوس نیز برای ساخت ساختمان جدید آموزشگاه ۲ هزار مترمربع زمین در نظر گرفته شده است که هزینه احداث آن سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.
وی اظهار داشت: به کمک نماینده مجلس در فردوس هفته گذشته قرار شد نقشه این ساختمان تهیه شود تا ۵۰ درصد اعتبار موردنیاز توسط خیران و مابقی توسط سازمان مرکزی پیگیری شود.
نخعی گفت: همچنین در شهرسان بیرجند یک مجتمع فرهنگی مذهبی با برآورد اعتبار ۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان از محل اعتبارات خیرساز در حال احداث است که تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن کماکان نیازمند مشارکت و کمک خیران هستیم.
وی از کلنگ زنی ساختمان جدید دانشگاه فنی و حرفه ای استان در بیرجند خبر داد و افزود: اعتبار این پروژه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده که از محل فروش سایت آموزشکده فنی و حرفه ای قدیم بیرجند به پدافند هوایی تامین خواهد شد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از معضلات دانشجویان پسر نبود خوابگاه شبانه روزی در بیرجند است گفت: با احداث این ساختمان، ساختمان کنونی دانشگاه به عنوان خوابگاه در اختیار دانشجویان پسر قرار خواهد گرفت.
وی افزود: دانشجویان دختر بیرجند دارای ۲ خوابگاه شبانه روزی هستند اما ظرفیت آن کافی نیست و در هر اتاق ۱۴ نفر سکونت دارند در حالی که ظرفیت استاندارد هشت نفر است.
نخعی بیان کرد: به طور متوسط ۴۰ درصد دانشجویان استان غیربومی هستند و غیر از بیرجند در سایر شهرستان ها مشکل خوابگاه وجود .

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله