ایرنا خراسان جنوبی

حوزه رسانه در دوره معاصر فعالیت های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را در بر می گیرد و در این میان با پیچیده تر شدن و گسترش جوامع، اهمیت ارتباطات در بعد سیاسی نیز روزافزون می شود.

ر شرایط فعلی ارتباطات مایه اصلی حیات سیاسی است و بدون بهره گیری از وسایل ارتباطی و رسانه های گروهی نظام های سیاسی قادر به نظم بخشیدن و توسعه جامعه نیستند.
رسانه ها نیروهای محرک در روند توسعه یک جامعه هستند که می توانند زیرساخت های فکری، فرهنگی و سیاسی مناسب از قبیل ایجاد کار گروهی (تیمی)، فرهنگ تفکر، کارآفرینی، آینده نگری فرهنگ صادرات، فرهنگ نظم و حسابگری را در جوامع رواج دهند.
رسانه ها در واقع ابزار اصلی انتقال اطلاعات و ایده ها در سطح جوامع هستند که می توانند هر روز با خلق ایده و تفکر جدید و ترویج آن به روند توسعه جامعه کمک کنند.
چنانچه احزاب و جناح های سیاسی مختلف در انتخابات خیال دستیابی به حداکثر آرای شهروندان را داشته باشند، این یک اصل قطعی و ضروری است که باید برنامه مدون و دقیق را با کمک رسانه ها پیش ببرند.
همیشه در مقاطع زمانی خاص مثل انتخابات، رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه ها و پایگاه های اینترنتی به حوزه های ممتاز در عرصه سیاست بدل می شوند. هرچند این بدان معنا نیست که می توان تئوری های سیاسی یا کل سیاست را به صوت و تصویر تقلیل داد اما مقصود، بیشتر اشاره به این نکته است که در جامعه امروز، بدون یاری رسانه ها، تقریبا راهی برای کسب قدرت و اعمال نفوذ بر افکار عمومی و توسعه جامعه وجود ندارد.
یک فعال رسانه ای روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سیاست صحیح را در دنیا رسانه ها تعیین می کنند و رابطه بین سیاست و رسانه در جهان شکل مستقیم دارد هرچند هنوز در کشور ما این رابطه شکل واقعی خود را پیدا نکرده و بعضا شکل عکس است.
ایمان خوشحال افزود: در ایران رسانه هایی وجود دارند که سیاست ناصحیح را به نشر در می آورند.
وی گفت: دستاوردهای نظام مقدس جمهوری از ۴۰ سال پیش تاکنون توسط رسانه های داخلی به درستی تبیین نشده و متاسفانه اقدامات کوچک دیگر کشورها در رسانه های ما بزرگنمایی می شود.
فعال رسانه ای اظهار داشت: سرعت موفقیت پیش رونده ایران رابطه مستقیم با رسانه و سیاست دارد یعنی اگر مشکل «رسانه سیاسی» و «سیاست رسانه» را رفع کنیم فضای عمومی کشور شکل مطلوب پیدا می کند.
وی افزود: اگر رسانه های کشور به درستی دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی را ترویج کنند امید به کشور تزریق می شود.
یک فعال سیاسی هم به خبرنگار ایرنا گفت: رسانه رکن چهارم دموکراسی است و اثر آن در مدیریت افکار عمومی جامعه و به تبع آن جریان سازی اجتماعی به گونه ای است که می تواند بازوی اجرایی یک حزب یا جریان سیاسی باشد.
محمد بوشادی افزود: بیشتر احزاب و جریان های سیاسی در دنیا دارای رسانه هستند و رسانه یکی از ابزارهای مهمی است که در اختیار گروه های سیاسی برای انتقال دیدگاه ها و جهت دهی به افکار عمومی است.
وی بیان کرد: رسانه تا جایی که شکل تبیینی داشته باشد و دیدگاه ها را برای جامعه بیان و تحلیل کند مفید است اما اگر به شکل یکطرفه در خدمت اغراض سیاسی یک جریان خاص قرار گیرد و به شکل مغرضانه افکار عمومی را جهت دهی کند این آسیب است و استقلال رسانه را مخدوش می کند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله