مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه کیفیت منابع آبی استان در حال تغییر و افت است گفت: بیش از ۷۰ درصد منابع آبی استان EC (هدایت الکتریکی) بالای سه هزار دارند که برای شرب غیرقابل استفاده هستند.

هدایت الکتریکی آب نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آب است و واحد هدایت الکتریکی را با EC نمایش می‌دهند.

حسین امامی عصر یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان خراسان جنوبی افزود: امسال ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های تنش آبی به خراسان جنوبی اختصاص می یابد که تاکنون سه میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: از این مقدار ۱۷ میلیارد تومان به شرکت آب منطقه ای و هشت میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب شهری استان اختصاص خواهد یافت.

امامی گفت: اقداماتی برای رفع تنش آبی در استان در دستور کار قرار دارد که طرح آبرسانی به شهر اسدیه و ۹ روستای بخش مرکزی درمیان با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است و هفته دولت به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین در سال جاری سرانه مخازن استان را تا افق ۱۴۱۰ تامین خواهیم کرد و در این خصوص ۱۳ هزار متر مکعب مخزن احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: بر اثر ۲ دهه خشکسالی یک هزار و ۶۷۳ روستای استان بر اثر خشکسالی خالی از سکنه شده است و ۵۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای تنش آبی هستند.

وی بیان کرد: بر اثر خشکسالی میزان تخلیه آب قنوات استان از ۶۷۰ میلیون متر مکعب در سال ۱۳۷۸ در سال جاری به ۲۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است که این موضوع درآمد کشاورزان استان را به شدت کاهش داده است.

امامی اظهار داشت: خراسان جنوبی رتبه چهارم کمترین درآمدها را در خانوارهای شهری و رتبه پنجم کمترین درآمد خانوارهای روستایی را در سطح کشور دارد.

وی گفت: بیش از ۹۶ درصد آب استان در بخش کشاورزی و چهار درصد در بخش خدمات و صنعت مصرف می شود در حالی میزان اشتغال ما در بخش کشاورزی ۲۹ درصد و ۷۱ درصد اشتغال استان در بخش خدمات و صنعت است.

وی با اینکه در ۲۰ سال گذشته روند منفی را در زمینه بارندگی های استان شاهد بوده ایم، اضافه کرد: بر اساس پیش بینی های سازمان جهانی هواشناسی تا سال ۲۰۵۰ بارندگی ها استان ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش و دمای استان یک تا ۱.۴ درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت.

امامی افزود: در ۲۰ سال گذشته سالانه به صورت میانگین یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب مصرف آب در استان داشته ایم که در پنج سال گذشته این میزان به ۹۵۶ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: کسری مخزن استان در پنج سال گذشته از ۱۷۰ میلیون مترمکعب به ۱۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است و در سال جاری تلاش خواهیم کرد این رقم به کمتر از ۱۲۰ میلیون متر مکعب برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: میزان آب قابل مصرف در بخش کشاورزی استان سالانه ۸۴۴ میلیون متر مکعب است که باید برنامه ریزی کنیم که این میزان به ۵۹۶ میلیون متر مکعب کاهش یابد یعنی ۲۷ درصد آب قابل مصرف در بخش کشاورزی کاهش یابد.

وی افزود: میزان آب ورودی به استان از افغانستان ۲۴ میلیون متر مکعب است و میزان آب خروجی از استان ۶۴ میلیون متر مکعب است که بیشترین خروجی آب را از حوزه نهبندان داریم.

امامی اظهار داشت: میزان هدررفت آب در شبکه های استان پنج درصد از میانگین کشور بالاتر است که به دلیل اینکه تعرفه های استان نسبت به تعرفه های کشوری رقم پایینی است در این خصوص سرمایه گذاری خوبی انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: اکنون نیاز داریم که ۵۰ درصد منابع آبی استان را تصفیه شیمیایی گران قیمت کنیم و در اختیار مردم بگذاریم.

امامی با بیان اینکه برنامه کم آبی و سازگاری با اقلیم طی ۶ نشست در استانداری خراسان جنوبی به تصویب رسیده است، اضافه کرد: برنامه ریزی های به گونه ای در دست انجام است که هیچ شهری در استان دچار تنش آبی نشود و در چند سال گذشته هیچ شهری در استان علیرغم کمبود آب دچار تنش آبی نشده است.

وی بیان کرد: برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی برنامه داریم که چاه‌های کم بازده را خریداری کنیم و برای مدیرت مصرف آب در بخش شرب باید سالانه ۱.۵ درصد شبکه های شهری و نیم درصد شبکه های روستایی بازسازی شوند.

امامی عنوان کرد: در زمینه تصفیه پساب از متوسط کشوری پایین تر هستم که باید برنامه ریزی ها به گونه ای انجام شود تا بالاترین استفاده را از باز چرخانی آب داشته باشیم، طرح های فاضلاب در برخی شهرهای استان در دست انجام است.

وی با بیان اینکه در استان ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز داریم، اضافه کرد: از این تعداد ۱۰۰ حلقه چاه تعیین تکلیف و پر خواهند شد و مابقی چاه‌ها چون در حریم مرزها هستند و برای آنان پروانه صادر خواهیم کرد، حجم آبدهی چاه های غیر مجاز استان کمتر از پنج میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: ظرفیت سدهای استان ۶۷ میلیون مترمکعب است که ۲۸ میلیون متر مکعب از ظرفیت سدها پر است.

امامی عنوان کرد: بیش از ۲۶ محدوه مطالعاتی در استان داریم که باید مصرف آب در بخش کشاورزی را در محدوده های ممنوعه و بحرانی تا ۵۰ درصد کاهش دهیم.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله