رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار کودک زیر پنج سال، پایان امسال و بهار ۹۸ در نیمه شمالی و جنوبی کشور با دریافت واکسن تکمیلی و قطره خوراکی فلج اطفال واکسینه می شوند.

سید محسن زهرایی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال برای ایمنی و سلامت کودکان سالانه در دو مرحله انجام می شود.
وی ادامه داد: نوبت دوم واکسیناسیون فلج اطفال از چهارم اسفندماه جاری آغاز شده است و هفتم اسفند به پایان می رسد، همچنین یک روز بعد کودکان جا مانده از طرح واکسینه خواهند شد.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اظهار داشت: عملیات واکسیناسیون در خراسان جنوبی شهرستان های زیرکوه، سربیشه، نهبندان و درمیان با مراجعه به در منزل و در سایر مناطق با تشخیص معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در مناطقی که ریسک بیشتری بیماری وجود دارد انجام می شود.
وی اضافه کرد: این عملیات همزمان در جنوب شرق کشور از جمله استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان نیز در حال انجام است و حدود ۸۵۰ هزار کودک زیر پنج سال به صورت مراجعه خانه به خانه واکسینه می شود.
زهرایی عنوان کرد: عملیات واکسیناسیون در نیمه شمالی کشور نیز استان های تهران، مرکزی، همدان، خراسان شمالی، تبریز و سایر با توجه به وضعیت آب و هوا در فصل بهار انجام می شود.
وی یادآور شد: در نوبت دوم عملیات واکسیناسیون فلج اطفال، ۲۵۰ هزار نفر کودک زیر پنج سال در مناطق پرخطر تحت پوشش قرار می گیرند.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: در خراسان جنوبی حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ کودک زیر پنج سال جامعه هدف واکسینه می شوند و یک نوبت تکمیلی قطره فلج اطفال دریافت کنند.
وی افزود: تا روز گذشته حدود ۶۵ درصد جامعه هدف خراسان جنوبی زیر پوشش قرار گرفته اند و امروز به پوشش نزدیک به ۹۰ درصد در این استان دست می یابیم و مابقی روز آخر انجام خواهد شد.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: برنامه توسعه واکسیناسیون از سال ۶۳ در کشور شکل گرفت، با حمایتی که انجام شد اکنون بیش از ۲۵ سال است که پوشش واکسیناسیون در کشور بالای ۹۵ درصد است.
وی با بیان اینکه خدمات واکسیناسیون در کشورها همجوار ایران خوب رشد نکرده است ادامه داد: در نتیجه بیماری هایی که با واکسن قابل پیشگیری هستند اما در کشورهای افغانستان و پاکستان ۲۹ مورد بیماری فلج اطفال گزارش شده است.
زهرایی یادآور شد: موارد فلج اطفال در این دو کشور هر چند به میزان پایین رسیده است اما هنوز از بین نرفته است لذا وقتی یک بیماری در کشوری وجود داشته باشد با ترددها و سفرهای بین المللی به کشورهای دیگر منتقل می شود.
وی گفت: بیماری سرخک نیز در این کشورها شایع است اما در ایران در حال تهیه سند و ارسال آن به سازمان جهانی بهداشت هستیم تا نشان بدهیم این بیماری را در کشور حذف کرده ایم.
زهرایی ادامه داد: بعد از تایید ریشه کنی بیماری فلج اطفال و ریشه کنی آن که در سال ۲۰۰۱ انجام شد اگر در سال جاری بتوانیم تاییدیه حذف سرخک و سرخجه را بگیریم دستاورد بسیار ارزشمندی برای ایران است.
وی عنوان کرد: در سال های دور که هنوز واکسیناسیون انجام نمی شد سالانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر مبتلا به سرخک بودند و بخش زیادی از مرگ و میر کودکان زیر یک سالگی به این دلیل بود اما اکنون مرگ کودکان زیر پنج سال در کشور بسیار کاهش یافته است واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش مرگ و میر داشته است.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با بیان اینکه در ۱۸ سال گذشته حتی یک مورد از بیماری فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است افزود: در حالیکه قبل از واکسیناسیون سالانه حداقل یکهزار نفر به این بیماری مبتلا می شدند.
وی از کاهش بیماری های سیاه سرفه، دیفتری و هپاتیت نوع «ب» در کشور خبر داد و گفت: قبل از آغاز طرح واکسیناسیون هپاتیت «ب» در سال ۷۲ میزان شیوع آن ۳.۵ درصد جامعه بود که با برنامه های پیشگیرانه این میزان شیوع به کمتر از ۱.۵ درصد رسیده و در کودکان به مرحله حذف نزدیک شده است.
وی با تاکید بر اینکه دستاوردهای واکسیناسیون مادام العمر نیست گفت: اگر بتوان واکسیناسیون را با پوشش بالا حفظ کرد برنامه تداوم می یابد اما اگر به این خیال باشیم که انواع بیماری ها حذف یا کم شده است و واکسن را حذف کنیم بدون شک شاهد بازگشت بیماری ها به کشور خواهیم بود چون بیماری در کشورهای مجاور هنوز وجود دارد.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت تاکید کرد: حذف سرخک به معنای نبود سرخک نیست همانطور که برخی کشورها در چند سال اخیر تاییده حذف سرخک را دریافت کرده اند اما هنوز بیماری در این کشورها مشاهده شده است.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح واکسیناسیون از شیوع ۱۰ بیماری در کشور پیشگیری می شود گفت: اکنون واکسن های معمول شامل توام، فلج اطفال خوراکی، سرخک، سرخجه، اوریون و هپاتیت B در کشور تولید می شود همچنین ۲ واکسن هموفیلوس آنفولانزا و پنوموکوک در مراحل پایانی قرار دارد.
زهرایی افزود: گروهی در وزارت بهداشت تشکیل شده که در قالب آن تلاش می کند بین کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و سازمان جهانی بهداشت زمینه مراودات بهداشتی و تصمیم سازی فراهم شود.
وی با بیان اینکه ایران در بین این کشورها نقش محوری را تاکنون داشته است یادآور شد: واکسیناسیون بیماری هایی مانند فلج اطفال جزو برنامه های مشترک بوده است و هماهنگی خوبی بین این کشورها وجود دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله