خبر و هنر در گفتگو با خانم اعظم احمدی شادمهری معاون امور توسعه  بهزیستی استان :

مشاوره ی ژنتیک گامی موثر در کم کردن معلولیت هاست. پیشگیری از اختلالات ژنتیک و مادرزادی جنبه های مختلفی را در بر می کیرد که « مشاوره ژنتیک » هسته ی اصلی و بخش مهم این خدمات را تشکیل می دهد. مشاوره ژنتیک با بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی مردم، نقش موثری را در پیشگیری از بروز معلولیت های ژنتیکی و مادرزادی به عهده دارد.

با توجه به پیشرفت های اخیر علم طب در شناخت علل بیماری و معلولیت ها، بسیاری از معلولیت های جسمی و ذهنی ، قابل پیش بینی و پیشگیری هستند.

مشاوره ژنتیک یکی از طرح های پیشگیری از معلولیت های حوزه معاونت امورتوسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی می باشد با توجه به بالا بودن میزان ازدواج فامیلی و وجود معلولیت های ناشی از بیماری های ژنتیک در جامعه به عنوان یکی از الویت هاست.

مراکز مشاوره ژنتیک با هدف تحت پوشش قرار دادن گسترده اقشار مردم به خصوص قشر در معرض آسیب و معلولیت توسط سازمان بهزیستی راه اندازی گردید.

به دلیل اینکه بسیاری از معلولیت ها و بیماری ها ی خاص را می توان بوسیله انجام مشاوره ژنتیک پیشگیری کردو اکثر بیماری های ارثی حتی با صرف هزینه ی کلان کامل قابل درمان نیستند لذا پیشگیری از این امر به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد. از سقط ۱۸ جنین معلول در سال ۹۶ با تشخیص متخصصین این نهاد در سطح استان خبر داد و گفت:اگر این جنین ها مورد بررسی و سقط قرار نمی گرفتند اکنون شاهد تولد کودک معلول و گرفتاری هزاران خانواده و شهروند برای تمشیت امور آنان و میلیاردها تومان هزینه برای جامعه و دولت بودیم.

برای هر یک از معلولین حاضر در مراکز تحت نظارت بهزیستی سالانه  میلیونها تومان هزینه نگهداری، درمان و توانمندسازی پرداخت می شودبنابراین با جلوگیری از تولد کودکان معلول میلیاردها تومن در یک سال صرفه جویی شده است.

هم‌اکنون ۶ مرکز مشاوره ژنتیک در استان فعال هستند. در صورتیکه افراد بی‌بضاعت توان پرداخت هزینه مشاوره ژنتیک و حتی آزمایشات را نداشته باشد، می‌توانند از یارانه در نظر گرفته‌شده در این بخش استفاده کند و به‌صورت رایگان پذیرش شود.

بهترین زمان تشخیص و مشاوره ژنتیک زمانی است که فرد هنوز تصمیم به ازدواج نگرفته است، در همین راستا دو طرح غربالگری اختلالات ژنتیک ۱۵-۲۵ سال و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از سال ۹۵ در استان در حال اجرا می باشد که در سال گذشته ۲۵۰۰ دانش آموز و ۴۲۰۰ زوج در شرف ازدواج از خدمات این طرحها به صورت رایگان بهره مند شدند و در سه ماهه سال ۹۷ تعداد ۸۶۰ نفر از خدمات مشاوره ژنتیک بهره مند شده اند.

طبق  بررسی های صورت گرفته، در برخی روستاهای خراسان جنوبی معلولیت ها شایع می باشد که اداره کل بهزیستی، علت معلولیت ها را در این روستا شتاسایی نموده است و کلیه هزینه های آزمایشات ژنتیک به صورت رایگان برای بیماران انجام شده است و در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد تومان کمک هزینه مشاوره و آزمایشات ژنتیک به افراد پرداخت شده است.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله