مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری یازدهمین جشنواره تئاتر استان در شهریورماه امسال گفت: این جشنواره فرصت مناسبی برای ایجاد همدلی و همراهی بین اهالی تئاتر و بستری مناسب برای انتقال تجربیات است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی احمد محبی امروز (۲۵ شهریور) در نشست خبری یازدهمین جشنواره تئاتر استان بیان داشت: پلاتوی نمایش شهرستان قاین در تیرماه امسال کلنگ زنی شد که برای ساخت آن ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: پیش بینی می شود با توجه به پیشرفت خوب این پروه، در صورت تخصیص کامل اعتبارات، شاهد بهره برداری از آن در پایان امسال باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به برگزاری یازدهمین جشنواره تئاتر استان در شهریورماه امسال گفت: این جشنواره فرصت مناسبی برای ایجاد همدلی و همراهی بین اهالی تئاتر و و بستری مناسب برای انتقال تجربیات است.

وی حضور پیشکسوتان و صاحب نظران را در کنار نیروهای جوان را دیگر از ظرفیت های این جشنواره ذکر کرد و ادامه داد: جاده هنر نمایش یک طرفه است و توقف در آن معنایی ندارد؛ هنرمندان در این جاده باید سبقت بگیرند تا باعث پیشرفت و ارتقای تئاتر بشوند.

محبی با اشاره به اینکه تنها نمایش هایی که اجرای عمومی داشته اند،‌ می توانسته اند در این جشنواره شرکت کنند،‌ گفت: گروه هایی که از شهریور سال قبل تا ۱۵ شهریور امسال کارهای آنها به دید عموم رسیده است، اجازه شرکت در این جشنواره را یافته اند.

به گفته وی، قرار بود که هشت گروه نمایشی برای رقابت در یازدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی انتخاب بشود که بر اساس اعلام نظر هیات داوران، به دلیل کیفیت و محتوای بسیار خوب آثار ارائه شده، گروه های منتخب به ۱۰ نمایش افزایش یافت.

وی از حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد در مراسم اختتامیه این جشنواره خبر داد و گفت: جشنواره تئاتر منطقه ای معلولان کشور نیز امسال به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم که در برگزاری این جشنواره، نقاط ضعف حوزه تئاتر استان را شناسایی کنیم تا در جشنواره های آینده آن را برطرف کنیم.

سیدعلی زمزم خراسان جنوبی نیز در این نشست بیان داشت: سومین سوگواره تعزیه به منظور استمرار باورهای آیینی و آداب و رسوم مذهبی و اعتلای هر چه بیشتر آیین تعزیه، همزمان با ۴ محرم الحرام امسال برگزار می شود.

وی افزود: همچنین امسال جشنواره منطقه ای تئاتر معلولان همزمان با ‌آذرماه به میزبانی استان خراسان جنوبی برگزار می شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال، سال شکوفایی تئاتر خراسان جنوبی است،‌گفت: جشنواره تئاتر خیابانی با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی به میزبانی شهرستان نهبندان نیز در نیمه دوم امسال برگزار می شود.

وی به برگزاری یازدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی اشاره کرد و تصریح کرد: در ۲۶ و ۲۷ شهریور ماه،‌هر روز ۴ اجرای نمایش و در ۲۸ شهریور ماه، ۲ اجرای نمایش در آمفی تئاتر علامه فرزان، آمفی تئاتر گلبانگ و پلاتوی استاد عبداللهی خواهیم داشت.

زمزم خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری ۲۹ نمایش تولید شده است که ۱۶ ننمایش در یازدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی شرکت کرده اند.

علی شریفی رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی نیز در ادامه گفت: فعالان حوزه تئاتر استان به این باور رسیده اند که برای هر مراسم مرتبط با حوزه تئاتر، یک نشست با خبرنگاران باید داشته باشیم، تا رسانه ها با نقد و تحلیل و جذب مخاطب، موجب شکوفایی تئاتر استان شوند.

وی با اشاره به اینکه انجمن هنرهای نمایش خراسان جنوبی،‌ مسئولیت بخش فنی یازدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی را برعهده دارد، افزود: تنها نمایش هایی اجازه حضور در این جشنواره را پیدا کرده اند که اجرای عمومی داشته اند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی افزود هر اثری که به این جشنواره ارسال شده است طی سه مرحله « شوراهای نظارت و بازبینی شهرستان، هیات بازبینی جشنواره استانی و در نهایت داروان» مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی سالن هایی که قرار است نمایش های راه یافته به مرحله رقابت یازدهمین جشنواره تئاتر در آن به معرض دید علاقمندان درآید، تجهیز و به لحاظ نور و امکانات مشکلات احتمالی آن مرتفع شده است، گفت: فروش اینترنتی بلیط از طریق سایت www.kalizhdak.ir از ساعت ۱۳ امروز (۲۵ شهریور) انجام می شود.

شایگان, [۱۶.۰۹.۱۷ ۱۵:۵۶]
[Forwarded from شایگان]
شریفی گفت: درآمدهای حاصل از فروش بلیط، تنها به خود گروه نمایشی تعلق می گیرد و از این مبلغ هیچ ریالی به اداره کل ارشاد و یا انجمن هنرهای نمایشی اختصاص نمی یابد.

وی جوان گرایی را یکی دیگر از تفاوت های جشنواره امسال با جشنواره های سال قبل ذکر کرد و گفت: متوسط سنی نویسندگان و اعضای گروه های نمایشی ۲۲ سال است.

وی از فروش اینترنتی ۲۳ هزار بلیط در سال جاری خبر داد و گفت: این در صورتی است که تعداد تماشاچیان تئاترهای خراسان جنوبی در سال های قبل به ۵ هزار نفر هم نمی رسید.

شریفی خاطرنشان کرد: بدون همکاری رسانه ها، تئاتر خراسان جنوبی موفقیتی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا ۱۸ گروه برای شرکت در این جشنواره ثبت نام کردند اما بعد از انصراف ۲ گروه،‌۱۶ گروه برای مرحله بازبینی باقی ماندند،‌ادامه داد: بعد از بازبینی ۱۰ گروه از شهرستان های سرایان، ‌سربیشه،‌ قاین و بیرجند انتخاب شدند.

شریفی با بیان اینکه رقابت گروه های نمایشی جشنواره از ۲۶ شهریورماه به مدت سه روز خواهد بود، خاطرنشان کرد: ۲ تئاتر برگزیده استان در همایش تئاتر بزرگ استانها بعد از محرم و صفر حضور خواهند داشت که در صورت انتخاب توسط هیات داوران، به جشنواره فجر راه پیدا می کنند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله