رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی گفت: عده ای در حاشیه شهرها و شهرک های اقماری با استفاده از خلاء های قانونی روزهای تعطیل یا شبانه ساختمان هایی با کیفیت پایین احداث می کنند.

حسین عباسی روز دوشنبه در دیدار اعضای جدید هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: اغلب این ساخت و سازها از روی ناآگاهی است.
وی ادامه داد: تاخیر اجرای قانون نظام مهندسی و وجود این واحدهای مسکونی موجب می شود که با یک زلزله ۶.۵ ریشتری مثل بم یا زلزله زیرکوه عده زیادی جان خود را از دست بدهند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با اشاره به بازدید از برخی واحدهای غیر مقاوم حاشیه شهرها عنوان کرد: در بسیاری از این منازل دیده شده که هزینه های هنگفتی صرف تزئینات مثل گچبری یا کابینت شده اما اصول اولیه استحکام بنا را رعایت نکرده اند.
وی با تاکید بر اینکه تخریب ساختمان های مذکور تبعات اجتماعی دارد ادامه داد: مالکان این منازل اغلب معتقد هستند که اگر مرگ بخواهد به سراغشان بیاید در منزل با استحکام هم آنها را فرامی گیرد.
عباسی گفت: تغییر این دیدگاه ها از توان و تخصص جامعه مهندسی خارج است لذا انتظار می رود جامعه روحانیت و ائمه جمعه در آگاهی رساندن به مردم همکاری کنند.
وی با اشاره به تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان در سال ۷۴ اظهار داشت: برخی استان ها از همان اوایل قانون را اجرایی کردند، اما در خراسان جنوبی قانون یاد شده از ۱۵ سال قبل به اجرا گذاشته شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با بیان اینکه طبق مکتب مهندسی ساختمان، حفظ جان آدمی حرمت دارد افزود: این امر اهمیت کار و تلاش مهندسان را تشدید می کند.
وی یادآور شد: نقش نظام مهندسی در کیفیت ساختمان از بین وظایف سایر ارگان ها پررنگ تر بوده، لذا استفاده از کارگران با مهارت و رعایت اصول مهندسی بر اساس هفت رشته در این مسیر مهم است.
عباسی ساخت و ساز بر اساس اصول اسلامی و فرهنگی را یکی از مباحث مهم در بحث نظام مهندسی برشمرد و گفت: ساخت و سازهای کشور در راستای معماری اسلامی عقب است.
وی با اشاره به تنش هایی که در زمان افزایش ضریب ایمنی ساختمان از سوی مالکان ایجاد می شود ادامه داد: این افزایش ضریب ایمنی معمولا هزینه ها را بالا می برد البته با توجه به فرهنگ مردم استان تنش های موجود زیاد سخت نیست اما بالقوه است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از افراد برای ایمنی و حفظ جان ارزش زیادی قائل هستند اظهار داشت: این افراد از ابتدای کار در طراحی، اجرا و بهره برداری با نظام مهندسی همگام هستند و در نهایت یک ساختمان ایمن را تحویل می گیرند.
وی افزود: اما برخی افراد سودجو به دنبال زیرپا گذاشتن قانون هستند که برخوردهای قانونی با آنها از طریق مراجع مختلف انجام می شود، در این زمینه پیشرفت خوبی در استان داشتیم اما هنوز راه طولانی در پیش است.
ششمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی ۱۲ مهرماه برگزار و اعضای جدید آن مشخص شدند. هم اکنون ۲هزار و ۷۰۰ نفر در هفت رشته مهندسی ساختمان، عضویت این سازمان را به عهده دارند که از این تعداد یک هزار نفر دارای پروانه و یک هزار و ۷۰۰ نفر نیز فاقد پروانه هستند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله