نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی گفت: از چند سال گذشته مسئولان اطلاعاتی مبنی بر مطالعات آب های ژرف و کارست، در نشست های مختلف ارائه می کنند که دستیابی به این آب ها از مرحله مطالعه خارج و نیازمند اقدام عملیاتی است.

محمدرضا امیرحسنخانی یکشنبه شب در نشست شورای معادن خراسان جنوبی افزود: در تمام نشست‌ها مسئولان کشوری می‌گویند که مطالعات آب‌های ژرف و کارست در خراسان جنوبی در حال انجام است و به نتایج امید بخشی رسیده‌ایم و این استان ظرفیت خوبی در این زمینه دارد اما با گذشت سه سال ما که آبی در استان ندیدیم.

وی بیان کرد: در چند سال گذشته استان ۲ میلیارد تومان در زمینه دستیابی به آب‌های ژرف اختصاص داده شده که تاکنون در این خصوص چیزی دست ما را نگرفته است.

امیرحسنخانی با تاکید براینکه باید برای دستیابی به این آب‌ها کارهای عملیاتی در استان انجام شود، عنوان کرد: همچنین در زمینه ژئو پارک در شهرستان‌های فردوس و طبس مطالعات خوبی انجام شده اما از مسئولان خواهش می‌کنم که کارهای عملیاتی انجام دهند.

وی اظهار داشت: اگر خودمان را به بودجه و اعتبارات دولتی بند کنیم به جایی نمی رسیم و باید از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه استان استفاده کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی با ۱۵۰ کلیومتر مربع از جمله استان‌های پهناور کشور است که دارای ۷۶۰ هزار نفر جمعیت است.

داود شهرکی با بیان اینکه در مجموع نرخ بیکاری در خراسان جنوبی بالای ۲۰ درصد است، اضافه کرد: سهم بخش صنعت و معدن استان از صنعت و معدن کشور چهار دهم است که اگر تلاش کنیم به ۶ دهم برسد به سهم جمعیتی خود در کشور خواهیم رسید.

وی خراسان جنوبی را از جمله استان‌های شاخص معدنی کشور دانست و افزود: بر اساس آمارها جایگاه معدنی استان از صنعت پیشی گرفته است و در حوزه سرمایه گذاری بخش زیادی از صنعت ما صنایع وابسته به معدن است.

شهرکی عنوان کرد: خراسان جنوبی با ۶۰۴ معدن فعال رتبه چهارم در زمینه معادن فعال کشور را دارد و در زمینه ذخایر معدنی رتبه هفتم کشور را داریم.

وی با اشاره به اینکه در استان ۴۹ ماده معدنی شناسایی شده است، گفت: ذخایره کشف شده استان سه هزار و ۷۰۰ میلیون تن است که نشان از یک ظرفیت خوب برای توسعه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: ۲۸۱ پروانه اکتشاف معتبر در استان داریم و ۶۳ پروانه کشف آماده واگذاری داریم و تاکنون در معادن استان ۱۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

شهرکی عنوان کرد: خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید کاشی و سرامیک در کشور است و رتبه دوم تولید کاشی و سرامیک را در کشور داریم، همچنین استان رتبه اول تولید زغال سنگ کشور را داراست.

وی همچنین با اشاره افزایش سرمایه گذاری در دولت تدبیر و امید در خراسان جنوبی هم گفت: میل به سرمایه گذاری در استان ۶۰ درصد و سرمایه گذاری صنعتی و معدنی بیش از ۲۶۰ درصد رشد داشته است.

شهرکی ادامه داد: همچنین در زمینه ذخایر کشف شده معدنی نسبت به سال ۹۲ بیش از ۸۰ درصد رشد داشته‌ایم و آمار معادن استان از ۳۲۳ به ۶۰۰ معدن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سازمان زمین شناسی تاکنون اقدامات خوبی در خراسان جنوبی انجام داده که باعث شده ریسک سرمایه گذاری افزایش یابد، بیان کرد: تاکنون مطالعات ژئو فیزیک در وسعت بیش از ۲۱ هزار کیلومتر مربع و با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان انجام شده که در این مطالعات ۱۰۷ محدوده امیدبخش و ۳۰ محدوده اکتشافی شناسایی شده است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله