معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: مسمومیت بر اثر مصرف ناآگاهانه دارو یا خود درمانی در استان بیشترین آمار مسمومیت ها را به خود اختصاص داده است.

دکتر کبری ناصری روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته غذا و دارو گفت: بیشترین نوع مسمومیت ها ناشی از داروهایی هستند که خودسرانه یا اشتباه مصرف می شوند.
وی بیان کرد: مسمومیت دارویی در گروه سالمندان به دلیل مصرف اشتباه و در اطفال به دلیل مصرف اتفاقی بیشتر از سایر گروه هاست.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: مسمومیت هزینه های زیادی برای جامعه به دنبال دارد لذا پیشگیری از مسمومیت در اولویت برنامه هایی سازمان غذا و دارو است.
وی در عین حال مسمومیت های دارویی منجر به مرگ در خراسان جنوبی را بسیار کم دانست و گفت: مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد ۶۰ درصد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.
ناصری به بالابودن مصرف خودسرانه دارو در استان اشاره کرد و گفت: یکی از رسالت های مهم داروخانه ها و داروسازان این است که هر دارویی بدون نسخه در اختیار بیمار قرار نگیرد اما گاهی با اصرار مردم ناچار به ارایه دارو هستند.
وی با بیان اینکه در برخی داروها نه فقط در استان که در کشور با کمبود دارو مواجه ایم تصریح کرد: کمبودهای دارویی اخیرا کاهش یافته اما به دست مصرف کننده واقعی می رسد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: نه تنها در بازار دارو که در تمامی زمینه ها همیشه سودجویانی وجود دارند که با جمع آوری دارو بحران ایجاد می کنند.
وی در ادامه نشست خبری به هفته غذا و دارو اشاره کرد و گفت: شعار جهانی هفته غذا و دارو «رفتار ما آینده ما را می سازد، تلاش برای دنیای بدون گرسنه تا سال ۲۰۳۰» و شعار ملی «تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت» انتخاب شده است.
ناصری افزود: یکی از مهمترین مسائلی که جامعه با آن در ارتباط است تامین و امنیت غذایی است به همین منظور شانزدهم اکتبر (۲۴ مهرماه) به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است.
وی بیان کرد: ۶ ماه گذشته ۴۱۵ مورد گشت مشترک در استان انجام شده که ۱۴۸ داروخانه، ۳۷ عطاری و باشگاه ورزشی، ۸۳ واحد خوراکی و آشامیدنی، ۱۲۷ فروشگاه آرایشی و بهداشتی و ۲۰ مورد تجهیزات پزشکی بوده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ارتباط با بازرسی از عطاری های سطح شهر گفت: کار ما تنها نظارت و بازرسی بر این واحدهاست و در خصوص صدور مجوز یا ارایه آموزش های لازم نمی توانیم فعالیتی انجام دهیم.
وی ادامه داد: امروز فریب کاری در خصوص داروهای گیاهی زیاد شده که این موضوع سلامت شهروندان را تهدید می کند و برای برگزاری کلاس های آموزشی پیشنهاد داده ایم اما متاسفانه جایگاه قانونی در این زمینه نداریم.
ناصری درباره استفاده از مکمل های دارویی در باشگاه های ورزشی نیز هشدار داد و افزود: حجم زیادی پودر مکمل در باشگاه های ورزشی به ویژه بانوان مصرف می شود اما هیچگونه ردپایی در استان یافت نشده است.
وی بیان کرد: بازرسی های زیادی از باشگاه ها داریم اما به نظر می رسد مکمل ها در محلی جدا از کسب جا به جا می شود و به دست مشریان می رسد.
وی به هفته پیشگیری از مسمومیت ها (یکم تا هفتم آبان) اشاره کرد و گفت: این هفته فرصت مناسبی است تا در خصوص پیشگیری از مسمومیت ها در حوزه های مختلف برای مردم اطلاع رسانی شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: سامانه ۱۴۹۰ به منظور دریافت، رسیدگی، کنترل و نظارت بر عملکرد مردمی وزارت بهداشت در حوزه های مختلف سلامت، بهداشت محیط و کار، امور بیمارستانی، داروخانه ها و سایر انتقادات و پیشنهادات طراحی و ایجاد شده است.
وی بیان کرد: همچنین مردم می توانند در ارتباط با کمبودهای دارویی، نحوه مصرف دارو، نحوه پیشگیری از مسمومیت ها، محل های تامین داروی موردنیاز خود از طریق سامانه ۱۹۰ با کارشناسان دارویی در ارتباط باشند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله