وزیر راه و شهرسازی گفت: نهضت مسکن سازی همچنان در کشور ادامه دارد و باید برای خانه سازی گام های مستحکمی برداریم

محمد اسلامی عصر دوشنبه در آیین اختتامیه مسکن مهر خراسان جنوبی در بیرجند افزود: بر اساس برنامه مصوب باید اقدامات عملی خود را برای خانه دار شدن مردم نشان دهیم.
وی ابراز امیدواری کرد؛ این حرکت کمک کند در سطح استان و شهرهای مختلف بتوانیم متناسب با نیازی که وجود دارد پروژه های مسکن در قالب اقدام ملی برای تولید مسکن شهری ادامه یابد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از پروژه های محوری در خراسان جنوبی تکمیل توسعه زیرساخت جاده ای، ریلی و فرودگاهی است.
وی با اشاره به شروع طرح توسعه فرودگاه بیرجند افزود: در حوزه راه آهن نیز قطعه ای که مربوط به اتصال فردوس به راه آهن سراسری بود امروز عملیات اجرایی آن شروع شد.
اسلامی ادامه داد: خط راه آهن چابهار به بیرجند و خراسان رضوی هم یک یا دو قطعه از آن به سمت زاهدان و زابل شروع شده و یک قطعه هم از سمت یونسی به گناباد در حال کار است.
وی با بیان اینکه تا دو سه ماه آینده عملیات اجرایی راه آهن از بیرجند هم در دستور کار قرار می گیرد گفت: در تلاش هستیم از چند منطقه و به صورت چند جانبه عملیات ساخت راه آهن دنبال شود تا خط راه آهن شمال به جنوب شکل بگیرد و سهمی را در این کریدور اصلی به دست آوریم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ذخیره بزرگ معادن در خراسان جنوبی و سایر استان های شرقی بیان کرد: ساخت راه آهن در شکوفا شدن و توسعه این ذخایر نقش بسزایی خواهد داشت.
وی به سکونت گاه غیر رسمی و بافت ناکارآمد در شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: نباید اجازه دهیم که شهرها در هسته پوسیده شوند و مردم در مضیقه باشند.
اسلامی ادامه داد: باز آفرینی شهری طرح های کیفیت بخشی زندگی مردم و نوسازی محلات است تا خانه های فاقد ارزش ایستایی که زندگی شهری را سخت کرده در مدار بازسازی و نوسازی قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه سرانه های بازآفرینی شهری نیز باید در محلات هدف ایجاد شود اظهار داشت: نمونه این سرانه ها بهره برداری از مدرسه، سالن ورزشی، مرکز محله و غیره بود که در شهر بیرجند هم با کمک دستگاه های استانی و شهرداری شاهد احداث آن بودیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این پروژه های باعث می شود که مردم بتوانند حوایج زندگی خود را با پشتیبانی های فکری و فرهنگی و امکانات ایجاد شده رفع کنند.
وی با اشاره به موضوع مهم در بازآفرینی شهری گفت: بافت های فاقد ارزش و تاریخی باید حفظ و احیا شده و کاربری هایی در آن وجود داشته باشد که زندگی با کیفیت به این محلات بازگردد و خالی از سکنه نشوند.
اسلامی با اشاره به خطر تشدید آسیب های اجتماعی در بافت های ناکارآمد و سکونتگاه های غیر رسمی بیان کرد: امید است زنده سازی این محلات از طریق مشارکت میراث فرهنگی و شهرداری انجام شود.
وی یادآور شد: در بازدید انجام گرفته از محلات هدف شهر بیرجند اقدامات خوبی صورت گرفته که امید است با تقویت و ادامه این پروژه ها منجر به باز زنده سازی محلات تاریخی بیرجند و سایر شهرهای دیگر باشیم.
وزیر راه و شهرسازی اقدامات جایگزینی در محلات و بافت های ناکارآمد را نیازمند به همت مشارکت مردمی دانست و گفت: با مشارکت مردم و امکانات قانونی برای بافت فرسوده بتوان پروژه هایی پیش بینی کرد.
وی بیان کرد: هدف برنامه های باز آفرینی شهری هم شامل احداث واحدهای خدمات عمومی و هم احداث مسکن با تسهیلات ارزان قیمت است که اگر مردم ساکن استقبال کنند می توانیم بازسازی محلات را با تولید مسکن همزمان پیش ببریم تا یک تمدن جدید به لحاظ زندگی شهری شکل بگیرد.
اسلامی ضمن قدردانی از روند کیفی پروژه مسکن مهر ارتش در بیرجند گفت: کار با باید با کیفیت انجام شود و به خاطر رعایت ضوابط و معیارها، مردم از کیفیت ساخت لذت ببرند و دعا گو باشند.
وی با بیان اینکه کیفیت پروژه ها موجب برکت و توفیق در انجام کارها می شود افزود: این کیفیت باعث می شود که بتوانیم خدمت به مردم را گسترده تر کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اختتامیه پروژه مسکن مهر خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی پنجمین استان کشور است که مسکن مهر در آن به اتمام رسید.
وی با اشاره به نیاز ارتش برای ادامه ساخت مسکن نیز گفت: این مهم در قالب مسکن ملی حمایت می شود و کارکنان ارتش هم مانند عموم مردم فاقد مسکن در این طرح می توانند ثبت نام کنند.
اسلامی در خصوص نیاز ساکنان مجتمع مسکن مهر ارتش بیرجند به بازارچه یادآور شد: ابلاغ لازم به اداره کل راه و شهرسازی استان انجام می شود تا با احداث بازارچه در این محل مردم برای خرید مایحتاج زندگی خود در مضیقه نباشند.
معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در این آیین با بیان اینکه خانه دار شدن نیروهای نظامی همواره از دغدغه های مقام معظم رهبری بوده است گفت: نیروهای زمینی ارتش که در مرز افغانستان خدمت رسانی می کنند، نیازمند مسکن هستند.
امیر سرتیپ امیرعلی جهانشاهی افزود: اکنون چهار تیپ از نیروهای ارتش در مرز افغانستان مستقر شده اند و حدود ۷۰۰ نفر از آنها متقاضی مسکن هستند که باید پروژه ساخت واحد مسکونی ادامه داشته باشد.
وی بیان کرد: یکی از دلخوشی های نیروهای ارتش مستقر در مرز این است که مسئولان برای ساخت مسکن آنان در پشت مرز تلاش کنند.
معاون هماهنگ کننده نزاجا با بیان اینکه یکهزار و ۱۰ هکتار اراضی برای ساخت واحد مسکونی در پروژه ۰۴ واگذار شد گفت: تعاونی مسکن ۰۴ بیرجند تجربه موفقی در ساخت واحدهای مسکونی داشته و مسکن مهر ارتش در بیرجند جزو پروژه های موفق کشور بوده است.
وی با اشاره به ساخت یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی توسط تعاونی مسکن ۰۴ بیرجند افزود: این واحدها با رعایت استانداردها در قیمت تمام شده و استفاده از مصالح باکیفیت خوب ساخته شده است.
امیر جهانشاهی با بیان اینکه مرکز آموزشی ۰۴ بیرجند جزو قدیمی ترین مراکز آموزشی کشور محسوب می شود گفت: این مرکز در زمان جنگ تحمیلی ۳۵۰ هزار نفر را آموزش داده است.
وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز (دوشنبه) با هیات همراه برای افتتاح و کلنگ زنی ۲۰ طرح با اعتبار ۶۷۰ میلیارد تومان وارد خراسان جنوبی شد.
محمد اسلامی در این سفر یک روزه در بیرجند مرکز استان حضور داشت و معاونان وی به شهرستان های نهبندان، طبس، فردوس و درمیان سفر کردند.
۱۲۴ کیلومتر بزرگراه با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال امروز (دوشنبه)همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی در خراسان جنوبی افتتاح و ۱۳۳ کیلومتر راه و راه آهن با اعتبار موردنیاز ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد.
همچنین با افتتاح ۷۹۸ واحد تعاونی مسکن مهر پادگان ۰۴ بیرجند، مراسم اختتامیه طرح مسکن مهر استان خراسان جنوبی با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله