وزیر جهاد کشاورزی عصر شنبه در دومین روز سفر به خراسان جنوبی از قنات بلده شهرستان فردوس که در فهرست آثار جهانی قرار دارد، بازدید کرد.

رئیس هیئت مدیره دفتر میاه بلده فردوس در حاشیه بازدید وزیر جهاد کشاورزی از قنات بلده فردوس در جمع خبرنگاران گفت: تعداد کل قنوات بلده در قدیم ۲۶ رشته بوده که در حال حاضر ۱۶ رشته از آن باقیمانده که اکنون ۱۴ رشته فعال است.
محمد علی دهقان بیان کرد: مجموع آب استحصالی این قنات در یک نقطه تجمیع و بسته به وضعیت سال ( ترسالی یا خشکسالی) دبی آن بین ۸۰ تا ۲۵۰ لیتر در ثانیه است.
رئیس هیئت مدیره دفتر میاه بلده فردوس اظهار داشت: مجموع میله چاه ها ۶۰۶ حلقه به طول ۲۸ کیلومتر در ورودی باغات و مزارع قرار دارد و آب را به ۲ نهر مساوی تقسیم کرده و کماکان ادامه دارد.
وی گفت: مجموع ۲ نهر هفت هزار و ۲۰۰ فنجان سه دقیقه ای از مدار هشت بوده که به لحاظ مالکیت چهار هزار و ۳۵۷ فنجان به صورت وقفی و ۲ هزار و ۸۴۳ فنجان ملکی است.
دهقان یادآور شد: سطح زیرکشت قنات بلده ۴۰۰ هکتار باغ انار با یکهزار و ۵۵۰ نفر انار کار و یکهزار و ۲۰۰ هکتار مزارع زعفران با سه هزار نفر بهره بردار است.
وی با بیان اینکه کشاورزی در این منطقه در قالب یک شرکت مدیریت شرب انجام می شود تاکید کرد: این روش یکی از پیشرفته ترین نظام های بهره بردار محسوب می شود.
مجموعه قنات بلده شهرستان فردوس از توابع استان خراسان جنوبی که به شماره ۳۰۱۶۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت است و تابستان سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی نیز ثبت شد و از این منظر باید قنات را یک مزیت اقتصادی و فرهنگی توامان دانست.
قنوات بلده فردوس کاریزی با ۱۴ رشته قنات و چهار چشمه است که آب های سطحی را از دره ها جمع آوری می کند، در یک شبکه پیچیده به هم وصل می شود و یک شاه جو پدید می آورد.
وزیر جهاد کشاورزی ظهر روز گذشته (جمعه) به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش کشاورزی خراسان جنوبی وارد این استان شد و به همراه هیاتی از مدیران ارشد این وزارتخانه مورد استقبال معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.
وی پس از ورود به بیرجند از مزرعه پرورش گل رز هزاردستان بازدید کرد که یک هکتار سطح زیرکشت گل رز به روش هیدروپونیک دارد و در این گلخانه، گل رز هلندی در ۱۵ رقم و ۱۰ رنگ کشت می شود.
حجتی همچنین ضمن بازدید از مجتمع کشت و صنعت سربیشه به منظور افتتاح آبیاری زیرسطحی ۷۲ هکتاری اسماعیل آباد به شهرستان نهبندان سفر کرد.
بازدید از مزرعه خارشتر شرکت پیوند خاوران به عنوان نخستین مزرعه الگویی در سطح کشور در شهرستان قاینات، بازدید از کارخانه تروند زعفران، افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار شرکت سهامی زراعی اسلام آباد قاین و بازدید از شرکت سهامی زراعی خضری از جمله برنامه های وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز سفر به خراسان جنوبی بود.
محمود حجتی همچنین امروز ( شنبه) با سفر به شهرستان های فردوس و بشرویه به ترتیب از پروژه های پرورش بز سانن و پروژه های آبخیزداری صندوق توسعه ملی بازدید می کند.
افتتاح همزمان پروژه تجهیز و نوسازی اراضی در سطح ۸۰۰ هکتار و بازدید از کارخانه سبزی خشک کنی و تولید عرق های اکسیر طبس از برنامه های آخرین روز سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان خراسان جنوبی خواهد بود.
خراسان جنوبی ۱۴۹ هزار و ۱۳۰ هکتار اراضی زراعی و باغی زیر کشت آبی و دیم دارد. از مهمترین محصولات این استان مرزی و کویری می توان به زرشک، زعفران، عناب، پنبه، پسته، بادام و گل نرگس اشاره کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله