مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف گفت: در این خانه نحوه تبدیل پنبه مله به نخ، مراحل برداشت پنبه تا تبدیل شدن به محصول، و نمایشگاهی از پارچه های قدیمی و جدید مله به نمایش گذاشته شده است.

علی صالحی افزود: استقرار چند دار مله برای تهیه پارچه و برنامه ریزی برای آموزش دوره تخصصی نخ ریسی مله به نسل نوجوان و جوان از دیگر اهداف خانه مله بافی خوسف خواهد بود.

او از بافت اولین جانماز مله بعد از ۲۰ سال در خانه مله خوسف خبر داد و گفت: بعد از راه اندازی خانه مله این هنر در قالب مشاغل خانگی گسترش می یابد  و در آینده نزدیک شهر خوسف به عنوان شهر پارچه بافی با رویکرد پارچه مله به عنوان شهر مله به کشور معرفی شود.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف ادامه داد: در راستای احیای پارچه مله اولین شرکت تعاونی تخصصی صنایع دستی مله با عنوان شرکت تعاونی تولیدی صنایع دستی ریس مله خوسف راه اندازی شد.

علی صالحی گفت: مردم شهر خوسف در گذشته از پارچه مله به دلیل قداست این پارچه برای تهیه جانماز، چادر و پرده مساجد استفاده می کردند و امروزه علاوه بر این کاربردها در بخش پوشاک نیز استفاده خواهد شد.

او افزود: مردم شهرستان خوسف سال گذشته با کمک جهاد کشاورزی و جمعی از کشاورزان با روش کشت نشایی یک هکتار از اراضی خود را به کشت پنبه مله اختصاص دادند که از این اراضی بیش از ۶۰۰ کیلوگرم پنبه منحصر به فرد مله برداشت شد. این میزان محصول تولید شده از سوی شرکت تعاونی تخصصی مله بافی برای تهیه پارچه مرغوب مله خریداری تا نسبت به پارچه مرغوب اقدام شود.

دانش کشاورزی، فن نخ ریسی، سنت ها و نمودهای شفاهی پنبه مله این شهرستان به شماره ۱۶۲۳ تیرماه ۹۷ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید. و همچنین در ابتدای سال جاری پرونده شهر پارچه بافی خوسف با عنوان شهر مله بافی برای ثبت در فهرست شهرهای صنایع دستی کشور به تهران ارسال گردیده است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله