نویسنده : مهدی کاظمی فرد

یکی از ابزارهای پیشبرد اهداف و پیشرفت استان خراسان جنوبی، تعامل میان مدیران اجرایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و از همه مهمتر نماینده ولی فقیه در استان و استاندار می باشد که از طریق برگزاری جلسات مشترک،همکاری در امور، تعامل در تصویب و اجرای قوانین و… متجلی می گردد. بحث همدلی و همکاری میان مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی  تسهیل کننده روند اجرایی فعالیت ها و رفع مشکلات در جهت بهبود خدمات رسانی به  استان می باشد. اما جدا از همراهی و همکاری در حوزه پیشبرد اهداف و پیشرفت استان دخالت برخی از افراد از جناح های مختلف در امور اجرایی، بلاخص در حوزه انتصابات،سبب بروز انتقادات پنهان و آشکار از سوی فعالان سیاسی و تیم مدیریتی استان شده است.
اما تجربه سیاسی مردم طی دوره های اسبق مجلس نشان می دهد نه تنها نمایندگان و برخی از افراد از جناح های مختلف در امور اجرایی دخالت می کنند بلکه در عزل و نصب های مدیریتی استان حتی  شهرستان ها و بخش ها نیز به صورت مستقیم دست دارند که البته نخبگان سیاسی دلیل بروز این مهم را ضعف مدیران بالا دستی کشوری در برابر وکلای مردم می دانند، ضعفی که بر اساس اطلاعات به دست آمده به طور نسبی در استان نیز قابل رؤیت می باشد.
در سال گذشته شاهد انتصابات متعددی در استان بودیم و در برخی از این انتصابات نمایندگان مجلس و گروه ها سیاسی نقش مهم و تاثیر گذاری داشتند و جالب اینجاست که بعد از انتصاب یک مدیر یا مسئول، افراد و احزاب سیاسی هر کجا موفقیتی باشد بنام خودشان مصادره می کنند و هر کجا یک ذره مشکل یا زاویه ای باشد به گردن دیگران می اندازند.
اکنون پست معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری ۶ ماه است که بصورت سرپرستی اداره می شود،شنیده حکایت از آن دارد که استاندار خراسان جنوبی پس از ورود به استان و تشکیل کمیته انتصابات در استانداری یکی از شخصیت ها شناخته شده استان به وزارت کشور برای این معاونت معرفی کرده اما گویا با دخالت مستقیم برخی نمایندگان و برخی از افراد در جناح های سیاسی این موضوع در وزارت کشور مسکوت مانده است.
عامل توسعه هر جامعه ای تبعیت تمامی اشخاص و مسئولان از قانون است،ونمایندگان مجلس شورای اسلامی و احزاب و گروه های سیاسی که موظف به حسن اجرای قانون هستند نباید عملکردی از خود نشان دهند که مردم از آنها به عنوان قانون گریزان یاد کنند و این موضوع که آنها دست به قانون گریزی بزنند یک پارادوکس می باشد که شایسته عملکرد نمایندگان ملت و احزاب سیاسی نیست،از طرف دیگر مردم استان تا کی باید چوب سیاسی کاری برخی از عزیزان را بخاطر منفعت طلبی شان بخورند.
ای کاش همه مسئولان و گروه ها به وظایف ذاتی خود عمل کنند و هنگام تصویب و تخصیص بودجه نقش آفرین باشند و جزئیات مدیریتی استان را به استاندار و هر شهر را به فرماندار شهر واگذار کنند، نماینده مجلس طبق قانون، از نقش نظارتی برخوردار بوده و می‌تواند با نظارت‌های مستمر بر حسن مدیریت یک شهر اثرگذار باشد، داشتن یک نقش نظارتی با اعمال نظر در انتصاب یک مدیر بسیار متفاوت است.
در پایان سخنی کوتاه با آقای مهندس معتمدیان استاندار پرتلاش خراسان جنوبی داریم،آقای استاندار! متاسفانه و صد متاسفانه فشارها و تهدیدهای نمایندگان طی سالیان گذشته و سیاسی کاری برخی استانداران سابق ، بسیاری از مدیران قوی استانی را زمین گیر و بسیاری از مدیران ضعیف استانی را به آلت دست تبدیل کرده است در بسیاری از موارد، مدیران مستقل شایسته کنار گذاشته  و یا از استان رفته اند و مدیران بدون تخصص، تجربه، ضعیف، وابسته و “بلی قربان گو” به جای آنها بکار گمارده شده اند.نتیجه طبیعی چنین عملکری توسعه نیافتگی استان و بدبینی مردم نسبت به کارآیی نظام اسلامی را به دنبال داشته است که ظلمی آشکار به مردم، نظام اسلامی و است.
اقای مهندس معتمدیان! همانطور که خود حضرتعالی تاکید بر همراهی و همکاری همه مسئولان استان برای پیشرفت و توسعه استان دارید که امری مهم و پسندیده است، اما نگذارید هیچ گروه یا حزبی در امور انتصابات دخالت نماید و همانطور که در بدو ورود خود به استان گفتید برای توسعه و پیشرفت استان از توان نیروی بومی و جهادی استفاده خواهم کرد این موضوع به جدیدت دنبال بفرمایید.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله