رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: دستیابی به منابع آب «کارست» توسط سازمان زمین شناسی در دست انجام است و در این خصوص مطالعاتی در استان های مختلف کشور از جمله خراسان جنوبی در دست اقدام است.

علیرضا شهیدی یکشنبه شب در نشست شورای معادن خراسان جنوبی افزود: طبق مطالعات قابل ملاحظه ای که انجام شده این منابع به ذخیره آب زیر سنگ های سخت و در حفره های سنگ های آهکی گفته می شود.

وی بیان کرد: کارست پدیده ای است که در سنگ های آهکی اتفاق می‌افتد و حفره‌ای در آنها ایجاد می‌کند که آب در آنها جمع می‌شود.

شهیدی اظهار داشت: مطالعات تکمیلی آب های کارست در منطقه بشرویه و طبس خراسان جنوبی در دست انجام است البته در شهر زابل چاه دستیابی به آب های کارست حفر شده ولی هنوز در زمینه موفقیت این طرح نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

وی عنوان کرد: در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای اکتشاف معدنی، مطالعات آب های کارست و ژئوتوریسم در خراسان جنوبی هزینه می شود.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان زمین شناسی، شناسایی و اکتشاف ذخایر پنهان معدنی در دل زمین است، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های مناسب مواد معدنی، عملیات ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف ذخایر پنهان به عنوان یک لایه خدماتی ارزان و سریع در دست اجراست.

شهیدی عنوان کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در چند سال اخیر استفاده از روش های نوین ژئوفیزیک هوایی را در دستور کار قرار داده و مناطق امیدبخش معدنی بسیار در کشور شناسایی کرده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی ظرفیت بالایی برای توسعه اکتشاف ذخایر معدنی و فلزی دارد، اضافه کرد: بیشتر اکتشافات معادن مهم ایران در مناطق محروم قرار دارند که با این اکتشافات توزیع ثروت در همه مناطق کم برخوردار میسر می شود.

شهیدی گفت: عملیات ژئوفیزیک هوایی در خراسان جنوبی طی ۲ مرحله در ۲۱ هزار مترمربع در سال ۱۳۸۳ و سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در خراسان جنوبی انجام شد که در این عملیات ها ۱۱۷ انامی در این استان شناسایی شده است.

وی یکی دیگر از اهداف این سازمان را شناخت خطرهای زمین شناسی است ذکر کرد و افزود: شناسایی این خطرها می تواند کمک بزرگی برای سایر بخش های کشور باشد، تاکنون ۳۴ مورد از حدود ۴۳ خطر طبیعی جهان در ایران ثبت شده است.

۷۵۵۶*۶۰۵۴

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله