میانگین بارشهای خراسان جنوبی از ابتدای مهر تا ابتدای فروردین ۹۸ نسبت به میانگین بلند مدت ۷.۵ درصد افزایش داشته است.

کارشناس هواشناسی استان گفت: براساس اعلام مرکز ملیخشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی کشور در دوماه پاییز و زمستان به طور میانگین در خراسان جنوبی حدود ۸۸ میلیمتر باران باریده که پارسال ۲۴ مییلمتر و بلند مدت ۸۲ میلیمتر بوده است.

لطفی با بیان اینکه مقدار تفاوت بارشهای امسال نسبت به بلند مدت ۶ میلیمتر بوده است افزود: امسال بارشهای استان نسبت به میانگین بلند مدت ۷ درصد اما نسبت به سال گذشته ۲۶۴ درصد افزایش دارد.

وی گفت: از ابتدای پاییز سال گذشته تا ابتدای بهار امسال، بیشترین مقدار بارشها در شهرستان زیرکوه و قاین با افزایش ۳۱ درصدی گزارش شد.

خانم لطفی با بیان اینکه در زیرکوه در این مدت ۱۵۱ میلیمتر باران باریده که پارسال ۶۰ میلیمتر و در بلند مدت ۱۱۵ میلیمتر بوده است، افزود: در قاین از ابتدای سال زراعی تا اول فروردین ۹۸،  ۱۸۱ مییلمتر باران باریده که پارسال ۵۶ مییلمتر و بلند مدت ۱۳۸ میلیمتر باران ثبت شده است.

وی با بیان اینکه میانگین بلند مدت بارشها در بیرجند ۱۱۴ مییلمتر بوده است، گفت: از ابتدای سال زراعی تا اول فروردین دربیرجند حدود ۱۴۵ میلیمتر  باران باریده است که این مقدار  نسبت به میانگین بلند مدت ۲۸ درصد افزایش دارد.

کارشناس هواشناسی استان با بیان اینکه فردوس در این مدت ۱۲۵ میلیمتر و سربیشه ۱۱۲ میلیمتر باران باریده است ، افزود: بارشهای فردوس نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۷ درصد و میانگین بارشهای سربیشه نسبت به بلند مدت ۱۲ درصد رشد داشته است.

خانم لطفی براساس آمار مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی کشور ، کمترین  شهرستان برخوردار از رحمت الهی را نهبندان با کاهش ۱۱ درصدی باران نسبت به میانگین بلند مدت اعلام کرد و گفت: پس از آن بشرویه با کاهش ۶ درصدی باران و درمیان با حدود ۳ درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت قرار دارد

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله