صبح امروز چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷ مراسم افتتاح کافه کارآفرینی در محل مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه بیرجند برگزار شد.
در این مرکز، انتقال تجارب کارآفرینان بومی، پرسش و پاسخ  دانشجویان، برپایی رویدادی به منظور ارتباط صنعت با دانشگاه و معرفی الگوهای موفق و فرآیند شکل گیری کسب و کارهای نوپا انجام می شود.
دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم گفت: از دو سال گذشته رویکرد آموزش عالی از دانشگاه های دانش آفرین به سمت دانشگاه های کارآفرین و مهارت پرور که به تولید ثروت در کشور بپردازند است.
وی ادامه داد: کارآفرینی یعنی فرد به سطحی از خودباوری برسد که منتظر دیگران نباشد تا برایش فرصت شغلی ایجاد کنند بلکه خودش توانایی ایجاد کار را داشته باشد.
رئیس دانشگاه بیرجند اظهار کرد: نسل جوان ما فکر می کنند باید منتظر بنشینند تا دولت برایشان کاری ایجاد کند و در غیر اینصورت باید سوار هواپیما شوند و به کشورهای دیگر مهاجرت کنند در حالی که الزاما با خروج از مرزها فرصت شغلی و درآمد بالا برایشان فراهم نمی شود.
دکتر خامسان با بیان اینکه هیچ کار خیری مهم تر از اشتغال زایی و ایجاد امید در دل جوانان نیست، گفت: در دانشگاه بیرجند در جهت ایجاد فرصت های شغلی، مرکز اشتغال زایی و مرکز کارآفرینی افتتاح شده است.
وی تصریح کرد: دانشجویانی که مشکل مالی دارند می توانند در مرکز اشتغال زایی دانشگاه بیرجند مشغول به کار شوند و درآمدی را کسب کنند.
رئیس دانشگاه بیرجند اضافه کرد: مرکز کارآفرینی برای ایده پروری و حمایت از دانشجویان افتتاح شده و امید است تا تابستان آینده با حمایت دکتر سورنا ستاری بتوانیم این مرکز را تا ۲ هزار متر مربع گسترش دهیم.
دکتر حمیدرضا نجفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند در ادامه گفت: امیدواریم با افتتاح کافه کارآفرینی هدفمان که ایجاد امید و نشاط در دل دانشجویان است، محقق شود.
وی افزود: ان شاء الله تا تابستان آینده، مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه را تا ۲ هزار متر مربع گسترش می دهیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند اظهار کرد: اینکه فکر کنیم دانشگاه به تنهایی می تواند کارآفرین باشد اشتباه است بلکه باید تمام دستگاه ها در کنار هم به این مهم دست یابند.
دکتر ناصر ولی پور مطلق مدیر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه بیرجند نیز گفت: مهم ترین نکته برای ایجاد یک دانشگاه کارآفرین، فرهنگسازی است و این موضوع با زور ممکن نمی شود بلکه باید افراد با رغبت وارد شوند.
وی تصریح کرد: در کافه کارآفرینی، دانشجویان در فضایی صمیمی به ایده پردازی می اندیشند و در جهت ارتباط با صنعت حرکت می کنند.
مدیر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه بیرجند اظهار کرد: پیش بینی ما این است که مشابه این مرکز در خوابگاه ها و سایر پردیس های دانشگاه نیز ایجاد شود تا چنین فضایی برای همه دانشجویان فراهم شود.
ولی پور مطلق اظهار کرد: با وجود اینکه درس خواندن وظیفه هر دانشجو است اما الزاما باعث موفقیت شغلی فرد نمی شود.
وی ادامه داد: در کافه کارآفرینی سعی می کنیم افراد را از پیله تنهایی و صرفا درس خواندن بیرون آوریم و در خلال برنامه های آن، خلا فرهنگی ایجاد شده را پر کنیم و افراد را به سمت کارآفرینی سوق دهیم.
رکنی مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: طی ده ماه گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ نفر جویای کار ثبت نام کرده اند و با وجود ۲ هزار و ۸۵۰ فرصت شغلی ایجاد شده، تنها حدود هزار و ۲۰۰ نفر به کار گمارده شدند.
وی افزود: علت اصلی این موضوع را می توان در نداشتن مهارت کافی افراد دانست لذا توجه به کارآفرینی بسیار حائز اهمیت است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله