ارزیابان یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) که دوشنبه شب برای بررسی پرونده ثبت جهانی توبافی یا پارچه بافی روستای خراشاد وارد بیرجند شدند امروز (سه شنبه) از کارگاه های صنایع دستی این شهر دیدن کردند

غاده هیجاوی از کشور کویت و رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه، احمد صالح یوسف الفارسی از کشور عمان و ویدا توحدی مشاور معاون صنایع دستی کشور به عنوان گروه ارزیاب سازمان یونسکو از خانه صنایع دستی واقع در باغ رحیم آباد بیرجند دیدن کردند.
آنها در جریان این بازدید از نزدیک کارگاه های معرق روی چوب، رودوزی، ساخت ساز سنتی، جاجیم بافی و حوله بافی را مشاهده کردند و در خصوص نحوه آموزش ها و تولید با هنرمندان این رشته ها به گفت و گو پرداختند.
این تیم ارزیاب همچنین با حضور در خانه اعتماد روند رنگریزی نخ های توبافی و کارگاه های این هنر سنتی را مشاهده کردند. آموزش به نسل ها بعدی، استفاده از نخ مرغوب و تجهیزات استاندارد از نکات مورد توجه آنها بود که در این کارگاه ها نیز چشم می خورد.
کارگاه تجمیعی صنایع دستی و پارچه بافی در حاجی آباد نیز از دیگر مقاصد این گروه ارزیاب بود در این کارگاه نیز آنها ضمن تحسین بانوانی که مشغول فعالیت بودند از نحوه کار و آموزش آنان پرسیدند.
همچنین این گروه شب گذشته در مراسم سنتی پخت غلور واقع در بافت تاریخی شهر بیرجند شرکت کردند.
ارزیابان یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) فردا نهم آبان ماه با حضور در روستای خراشاد ضمن بازدید از کارگاه های صنایع دستی روستا فرآیند ارزیابی ثبت جهانی شدن آن را ادامه می دهند.
دیدار با استاندار خراسان جنوبی، فرماندار بیرجند و سایر مسئولان نیز از دیگر برنامه های سفر ارزیابان یونسکو خواهد بود.
خراشاد در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع شده و از مناطق خوش آب و هوای خراسان جنوبی است.
پارچه بافی در این روستا ریشه تاریخی دارد و قرن ها است که این صنعت رواج دارد، همچنین توبافی خراشاد سال ۹۵ ثبت ملی شد. قدمت برخی کارگاه‌های پارچه بافی در خراشاد به بیش ‌از یک قرن می ‌رسد.
هم اکنون ۱۷۰‌ کارگاه توبافی در این روستا فعال است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله