معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: حذف و مسدود کردن فضای مجازی در اقدامات مقابله ای جواب نمی دهد.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا روز دوشنبه در نشست کارگروه فرهنگی، اجتماعی شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با موضوع بررسی اثر احتمالی توسعه اینترنت پرسرعت روستایی در گسترش آسیب‌های اجتماعی افزود: غفلت از فضای مجازی آسیب‌های جبران ناپذیری فردی و اجتماعی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه امروز فضای مجازی جزو لاینفک زندگی شده است ادامه داد: میلیون‌ها سایت و صفحه وب طراحی می‌شود و اگر ورود به این فضا با هوشمندی و آگاهی نباشد جامعه آسیب می بیند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی بیان کرد: مقام معظم رهبری بر حضور مؤثر و فعال جوانان در فضای مجازی تاکید دارند، لذا باید مدیریت فضای مجازی نسبت به گذشته بهتر شود و تهدیدات آن را تبدیل به فرصت کنیم.

وی توسعه اینترنت پرسرعت روستایی و اثرات احتمالی آن در گسترش آسیب‌های اجتماعی را یادآور شد و گفت: باید در روستاها برای این مهم تدابیری اتخاذ و اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وحدانی نیا با تاکید بر ارتقا آگاهی‌های عمومی جامعه در زمینه فضای مجازی و آسیب‌های آن اظهار داشت: باید با هماهنگی از ظرفیت بسیج، روحانیون مستقر و دهیاری‌ها برای آموزش سواد رسانه‌ای بیشتر در روستاها استفاده کرد.

وی گفت: با توجه به فرا رسیدن اوقات فراغت تابستان باید به این مهم برای آگاه سازی نسل جوان بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به وجود بستر اینترنت در ۷۵۰ روستای استان ادامه داد: با تولید و عرضه محتوا باید از بستر فضای مجازی برای هدایت جوانان استفاده کنیم تا تهدیدات و آسیب‌ها را کاهش دهیم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند نیز با بیان اینکه آمار پرونده‌های قضائی فضای مجازی رو به افزایش است گفت: فضای مجازی وارد هر محیط شود آسیب به دنبال دارد لذا نیازمند راهکارهای خاصی است.

محمدرضا اعراب شیبانی افزود: نباید انتظار داشته باشیم با اقدامات یک روزه یا محدود آسیب اجتماعی را صفر کنیم بلکه باید به دنبال راهکاری برای جلوگیری از گسترش آن باشیم.

وی با بیان اینکه طبق واقعیت مردم طالب فضای مجازی هستند اظهار داشت: نمی‌توانیم این رابطه را قطع کنیم و ورود اینترنت به روستاها نیز باید مورد تشویق قرار گیرد اما راهکاری پیشگیری آسیب به مردم نیز مد نظر باشد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند بر اقدام جهادی از سوی نهادهای ذیربط تاکید کرد و گفت: بسیج حقوقدان‌ها می‌توانند از فضای مجازی به نحو احسن استفاده کند و منابع لازم را در اختیار مردم، دانشجویان و دانش آموزان قرار دهند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش در بحث سواد فضای مجازی ادامه داد: به روش‌های گوناگونی می‌توان آگاهی عمومی شهروندان را بالا برد.

شیبانی بیان کرد: انتظار دستگاه قضا و مراجع دادستانی این است که همه دستگاه‌ها جهادی عمل کرده و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند تا بتوانیم در کنار افزایش آگاهی عمومی مردم منابع هم در اختیار قرار دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد در کنار ظرفیت‌های مالی موجود و استفاده بهینه از آن، آمار پرونده‌ها و آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته تا زمانی که به صفر برسد.

در این نشست مقرر شد نشستی با حضور نماینده ولی فقیه در استان به عنوان کارگروه ذیل شورای فرهنگ عمومی به صورت ویژه و فوری برگزار و با طرح موضوع فضای مجازی و آسیب‌های آن در روستاها بین دستگاه‌های اجرایی تقسیم مسئولیت شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله