نوشته :روح اله محمدی

 

? کویر است و آسمانش . کویر است ستاره باران شبهایش با نوستالژی خاطرات علی شریعتی از ترسیم رویاهای کهکشان راه شیری و خوابیدن طاق باز بر پشت بام.

 

? طبیعت در بیشتر ماههای سال نامهربانی اش را بیرحمانه در محاق مردم این دیار می ریزد. در کویر ، بهار سه ماه نیست و تابستان به تنهایی شش ماه است. کاج های هم قد، روح آدمی را خسته میکند و کوههای لخت و بی پوشش انگیزه دیدن هر روزه را از عطشناکی روان انسان میگیرد.

 

? بیرجند مرکز استان است و انگار نیست.

از مرکز استان بودن ، استانداری اش را دارد و اینهمه اداره کل . و خداراشکر که مثل خیلی از مراکز استان جزو کلان شهرهای ایران به حساب نمی آید.

کلان شهرها با مردمی عصبی و بی عاطفه ، جهنم بچه شهرستانی ها هستند . روحیات عشیره ای خودش را لا به لای کوچه های تنگ و بن بست کلان شهر ها گم میکند . جوانمردی و رفاقت به مفاهیم نا مأنوس رندی و زرنگی تبدیل میشود.

 

? اما بیرجند هرچه که ندلشته باشد حقش این است که هوای خوبی داشته باشد .

همسایگی با سیستان ، همین هوا را هم دارد از بیحوصلگی مردم میگیرد

٫ ریزگردها ٬ که در اخبار به ٬ غبارهای محلی ٬ و در محافل عمومی به ٬ طوفان ٬ نامگذاری شده اند چهره ی شهر را یکدست زرد و خاکستری میکند که کنترل آن از ید و توان و اراده ی سازمانهای استان خصوصأ شهرداری خارج است.

 

? اما همان اندازه که در رعایت بهداشت معابر و خیابانهای شهر مسوولیت پذیر هستند متأسفانه کادر حمل و نقل شهری شهرداری بیرجند دراین زمینه روز به روز ضعیف تر عمل میکند.

 

? هر چند دقیقه یک اتوبوس خط واحد از میدان ابوذر با حجم زیادی دود سیاه به سمتی از شهر به حرکت در می آید .این بماند که اتوبوس ها به بدترین شکل ممکن به یکباره وارد خیابان اصلی میشوند ولی تمامشان انگار در یک رقابت تنگاتنگ به روغن سوزی افتاده باشند ، نفس شهر را به شماره انداخته اند.

 

? اداره راهنمایی و رانندگی هم که در جریمه کردن شهروندان به بهانه های مختلف سرعت و کمربند و موبایل و پارک ممنوع و توقف ممنوع و …. الحق و والانصاف سنگ تمام میگذارند در سمت دیگر همین میدان حضوری فعال دارند و به راحتی از کنار این معضل حیاتی و نفس گیر میگذرند و ترجیح میدهند نبینند و امیدواریم اعتراض ما را بشنوند.

 

? هر راننده ای که به اجبار تنگنای خیابان مجبور باشد چند ده متر را پشت سر یک اتوبوس خط واحد حرکت کند متوجه میشود که کسی هوای هوای این شهر را ندارد.

مردم حق دارند از شهردارشان بخواهند هرچه سریعتر نسبت به تعمیرات موتوری وسایل نقلیه عمومی شهرداری دستورات لازم را ابلاغ فرمایند.

هوای پاک حق اولیه و طبیعی این مردم است .

آقای شهردار نفس کشیدن را به مردم روا بدارید.

لطفأ هوای هوای پاکمان را داشته باشید

 

 

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله