نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای امنیت پایدار و ماندگاری جمعیت باید مشکل کم آبی روستاهای مرزی رفع شود.

روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت ۲۰ شهید عملیات کربلای پنج و روز سربیشه افزود: بسیاری از روستاهای مرزی شهرستان های نهبندان و سربیشه با مشکل کم آبی مواجه هستند که باید با توجه دولت و اختصاص اعتبار، روند آبرسانی به این روستاها تسریع شود.
وی گفت: تامین آب حداقل نیاز معیشتی روستائیان است و اگر به دنبال ماندگاری جمعیت در روستاها هستیم باید مشکل کم آبی آنها رفع شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اثر خشکسالی های چندین ساله تعداد زیادی از قنوات خشک شده و حجم آبدهی آنان به شدت کاهش یافته است که مرمت و احیای قنوات برای افزایش میزان آبدهی آنها ضروری است.
وی ادامه داد: اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست قنوات نقش موثری در میزان آبدهی قنوات دارد و در سال جاری طرح های آبخیزداری خوبی با اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی در استان در حال اجرا است.
افضلی کمبود زیرساخت ها به خصوص در حوزه راه را یکی از مشکلات در استان ذکر کرد و گفت: بیشتر راه های اصلی، فرعی و روستایی در شهرستان های نهبندان و سربیشه به روکش آسفالت نیاز دارد.
وی بیان کرد: باید در راستای کاهش تصادفات رانندگی عملیات دوبانده سازی محور سربیشه – نهبندان تسریع و با استفاده از ظرفیت های مختلف برای اشتغال جوانان تلاش شود که مواد معدنی متنوع از جمله ظرفیت های شهرستان های نهبندان و سربیشه است و باید با سرمایه گذاری در این بخش اشتغال خوبی را ایجاد کنیم.
افضلی به ظرفیت های بالای سربیشه در حوزه های گوناگون اشاره کرد و گفت: نیروی انسانی بزرگترین ظرفیت این دیار است و دکتر مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی و پروفسور کاظم معتمد نژاد پدر علم ارتباطات از ظرفیت های فرهنگی و علمی این دیار هستند.
وی با بیان اینکه همه ما دیون شهدا هستیم و باید ادامه دهنده راه آنان باشیم افزود: شهدا با نثار خون خود در مسیر آزادی، عزتمندی، صلح و پایداری گام برداشتند و شهدا مسیر آزادگی را برای تمامی آزادیخواهان جهان مشخص کردند.
امام جمعه سربیشه هم گفت: هرچه امروز داریم از برکت خون شهدا است و ما برای همیشه مدیون خون شهدا هستیم.
حجت الاسلام علی اکبر سنجری افزود: پیشرفت و عزت امروز ایران اسلامی متعلق به خون پاک شهیدانی است که با همه وجود برای استقرار حاکمیت اسلامی و ارزش ها و آموزه های دینی جان خود را نثار کردند.
وی تیزهوشی، بصیرت و آگاهی در برابر توطئه های دشمنان نظام اسلامی را ضروری دانست و گفت: نعمت بزرگ رهبری در کشورمان، سد محکمی در برابر توطئه های دشمنان نظام اسلامی در عصر حاضر است.
شهادت ۲۰ شهید والامقام از شهرستان سربیشه در عملیات کربلای پنج و تشییع پیکرهای مطهر آن شهدا در دهه پایانی دی ۱۳۶۵ سبب شد تا ۲۶ دی به نام روز سربیشه نامگذاری شود.
شهر سربیشه مرکز شهرستان سربیشه در فاصله ۶۶ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله