مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هفت هزار خانوار عشایری استان دغدغه آب آشامیدنی دارند و آب مورد نیاز آنان با تانکر سیار تامین می شود.

کمبود آب عشایر و دام آنها از دغدغه های اصلی این قشر در استان است چرا که بر اثر خشکسالی چشمه ها و چاه های مالداری به عنوان مهمترین منابع تامین آب آنان خشک شده است.
وی اظهار داشت: خشکسالی های چند سال گذشته عشایر را با مشکلات متعدد مواجه ساخته که کمبود علوفه و کاهش تعداد دام از مهمترین آنهاست زیرا زندگی عشایر به دام وابسته است.
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه حفظ زندگی عشایر نیازمند همکاری همه جانبه مسئولان است گفت: براساس بند پنج ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه باید شاخص های توسعه جامعه عشایری سالانه به میزان پنج درصد افزایش یابد.
وی افزود: در حال حاضر ۴۹ درصد عشایر استان از ایل راه مناسب و ۵۴ درصد از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند و پایان برنامه ششم توسعه باید برخورداری عشایر از ایل راه مناسب به ۷۴ درصد و آب آشامیدنی به ۷۰ درصد افزایش یابد لذا باید انگیزه های لازم برای کوچ عشایر تقویت شود.
قوسی بیان کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی با دارا بودن ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری چهارمین استان عشایرخیز کشور است.

** ۳۰ درصد گوشت و لبنیات را عشایر تولید می کنند
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۰ درصد فرآورده های لبنی و گوشتی استان توسط عشایر تامین می شود گفت: این قشر نه تنها رزق خود را تامین می کنند که مازاد تولیدات و فرآورده های لبنی و گوشتی آنان به استان های همجوار ارسال می شود.
وی افزود: سال گذشته به منظور حمایت از عشایر استان بیش از هفت هزار و ۷۸۳ کیلومتر ایل راه با هزینه کرد پنج میلیارد و ۶۷۵ میلیون ریال مرمت و موج تراشی شد.
قوسی اظهار داشت: همچنین طی این مدت پنج حلقه چاه حفر و تجهیز و ۱۱ دهنه قنات و چشمه با هزینه کرد هشت میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال بهسازی و تکمیل شد.
خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و کشاورزی و دامداری بخش اصلی اقتصاد این استان را به خود اختصاص داده است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله