مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج را جدی بگیرید.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی با اشاره به این که متوسط نرخ معلولیت نابینایی در کشور ۱۷.۷ در هر ۱۰ هزار نفر است، عنوان کرد: این نرخ در خراسان جنوبی بیش از دو برابر متوسط کشوری است و رتبه ششم را از نظر فراوانی معلولیت داریم. رضا زاده در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت ۲۴ مهر “روز عصای سفید”، خاطرنشان کرد: علت این درصد بالا را، ازدواج های فامیلی و جدی نگرفتن مشاوره های پیش از ازدواج است و مقابله با این موارد اهمیت مشاوره های ژنتیک را بیشتر می کند.

وی به ۲ هزار و ۸۱۱ نابینا و کم بینا در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: بیرجند با ۷۲۴ نفر بیشترین و خوسف با ۵۰ نفر کمترین تعداد نابینا و کم بینا را دارد. رضازاده همچنین با اشاره به خدمات اداره کل بهزیستی در بخش های مختلف فرهنگی، درمانی و اجتماعی نابینایان و کم بینایان ، ادامه داد: اعطای جهیزیه، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان ، پرداخت شهریه دانشجویان و کمک هزینه تشویقی به دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های دولتی، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب این دانشجویان از جمله ی این خدمات می باشد، همچنین توزیع وسایل توانبخشی همچون لوح، قلم، پرکینز، اسپیکر، عصای ویژه نابینایان، ساعت بریل و ساعت گویا از دیگر خدمات ارائه شده است. معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی با اشاره به این که خدمات درمانی شامل پرداخت فاکتورها بر اساس شیوه نامه از صندوق درمان می باشد، اضافه کرد: اردوهایی نیز برای نابینایان و کم بینایان درنظر گرفته شده که امسال ۱۵ نفر در تیرماه به بابلسر اعزام شدند.

رضازاده با اشاره به تنها کتابخانه دیجیتال استان برای نابینایان، بیان کرد: ثبت جزوات دانشجویان و تهیه کتب درسی به صورت صوتی از جمله خدماتی است که در این کتابخانه داده می شود.

 

ارائه خدمات در قالب آماده سازی شغلی به ۷۱ نفر

 

وی از برگزاری کلاس های آموزشی در سال ۹۷ برای این قشر از جامعه سخن گفت و افزود: تاکنون برای هر کدام از کلاس های بافتنی با دومیل، حفظ قرآن ، آموزش نقاشی، نحوه صحیح داستان نویسی، کیسه دوزی در رنج سنی زیر ۱۵ سال ، ۱۶ نفر شرکت کردند و کلاس آموزش خط بریل در سنین مختلف برای ۸ نفر برگزار شده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی به ارائه خدمات در قالب آماده سازی شغلی نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش، یا فرد به کارخانه ها، شرکت ها و ادارات مناسب معرفی شده یا با پرداخت وام به خود فرد یا کارفرما زمینه اشتغال فرآهم می شود. رضا زاده مبلغ پرداخت وام را تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای هر نفر اعلام کرد.

وی از افزایش اعتبار این حوزه در سال ۹۷ نیز خبر داد و یادآور شد: سال ۹۶، ۲۸ میلیون تومان اعتبار بوده و ۷۱ نفر از خدمات آماده سازی شغلی بهره بردند، امسال اعتبار ۳۰ میلیون تومان بوده اما به دلیل دیر توزیع شدن آن، هنوز اقدامی انجام نشده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی با اشاره به برنامه های روز نابینایان عنوان کرد: طی مذاکرات با آموزش و پرورش استثنایی قرار شد در این روز از نابینایان و کم بینایان تقدیر شود، همچنین با توجه به مصادف شدن هفته پارالمپیک با این مناسبت، حضور این قشر را در همایش گرامیداشت پارالمپیک خواهیم داشت. به گفته رضازاده مسابقات ورزشی همچون گل بال نیز در شهرستان ها برگزار خواهد شد.

وی از اعزام ۲۰ نفر از نابینایان استان به مشهد در ماه های آتی نیز سخن گفت و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون برنامه های متنوعی به اجرا درآمده که اعزام ۳۰ نفر در اردوی مزار نصرآباد، حضور ۴۰۰ نفر در افطاری ماه رمضان، برگزاری جشن تولد امام حسن (ع) برای معلولان، تهیه ۳۰ بسته لوازم التحریر و همایش ۱۱۵ نفری نابینایان از جمله این برنامه ها بوده است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله